Community (archive)

The Community closed for new posts on May 1, 2025. All previous content is still available in the archive. Want to explore more? Visit Redeye.se

OMX 30, lite reflektioner..

Intressant att nu titta tillbaka i tiden på tidigare vändningar i den långsiktiga trenden; Under 2004, det andra året under den långa uppgångsfas som föregick den nuvarande negativa trenden testades en viktig motståndsnivå ett antal gånger. Det var kring området 720, där ett genombrott skedde som mot slutet av det året blev inledningen till den ca 4 år långa uppgångsfas som avslutades med toppnoteringen i Juli förra året. Området är samma som kring dagens slutnotering och utgör nu ett starkt stödområde. Ser man kortsiktigt till läget så bör testet av området skapa positiva reaktioner de närmaste dagarna vilket styrks av att vi de närmaste dagarna dessutom har kommande reaktionsdatum (Gann), ett exempel på datumets tyngd får man om man tittar tillbaka till 1992 där vi fick en lågpunkt den 6 Okt då OMX noterade 120 !! efter den bottenformationen fick vi hela 8 års uppgång som sedan krashade i vad vi alla känner till år 2000. ...

2017-05-30 11:42 · krax

XACT Bull - satsa på uppgång

I morgon är det lämpligt att satsa på XACT Bull, om man skall tro på statistiken. Efter kraftig nedgång kommer upprekyl. http://www.affarsvarlden.se/hem/nyheter/article422807.ece Jag vet knappt vad jag skall tro, men Stockpickers egen XACT-väljar indikator, som är datorprogrammerad, råder att köpa XACT Bull vid börsöppningen i morgon. Vår börs slutade på minus 7,2 procent New York var ned kraftigt bortåt åtta, men sista timmen repade sig indexen ordentligt och Nasdaq slutade på minus 4,5 procent. ...

George Soros bok "Den globala kapitalismens kris"

" Bekännelser av en valutaspekulant. Norstedst 1998 " Det finns ingen på den här planeten, som kan förklara den globala kapitalismen, lika väl och ärligt som Ubergeniet i praktiska (börs)affärer ( den enda som jmfrts med självaste Rockefeller i kapacitet ( ok. möjligen gjorde Paul Getty det också)), George Soros. 1998 gavs den ut enl ovan. Mera aktuell nu, än då. Och än mera aktuell kommer den att bli. En del av hans slutsatser här ni sett i mina bloggar. Han förklarar,; vem den Globala kapitalismen, är till för. Igentligen. Hur korrumptionen alltmera styr världen. Hur hela stater stöps om (Islands valuta rasade 23 proc i börsöppningen på em idag. 23 proc… ). Förmögenhet fördelas om, över olika världsdelar. Mellan olika generationer. Från massan till eliten. En mycket liten elit. ...

2017-05-30 11:42 · gap2

Snittar till middag

Snittar är en rätt med namnet emot sig. Kanske har jag utstått för många högtidsdagar med snittar och “bubbel” (för champagne görs tyvärr inte i Ungern). Särskilt associerar jag till dagen efter, när man haft någon födelsedagsfest och kylskåpet är smockat med små saker man gjorde för att verka mer generös än man är. Och så, smålänning som man är, känner man att man måste äta upp alla som blev över och trycka i sig fast man inte hunnit bygga upp en ny aptit. ...

Kapitulation

Det är inte omöjligt att vi kan droppa lite till, men med OMX30 på 720 så är det köpläge för den som är sugen på att vara med och leka igen efter att ha stått utanför och sett börsen tappa 50%. Men eftersom världen faktiskt kan gå under den här gången så sker investeringen i köpoptioner på OMX30. Update: De där optionerna är för tillfället rätt djupt out-of-the-money för tillfället och bevisar om inget annat att det är svårt att tajma marknaden. ...

Hur ska man forma en ny ekonomi från grunden?

Det är inte säkert att börsen kraschar just nu - kanske kan kapitalismen överleva på sikt med eller utan regleringar. Det kan nog ingen säga säkert. Jag tror inte kapitalismen överlever i längden men även om den gjorde det så finns det ett till bekymmer, nämligen energi, i dagens form utav olja. Många har spekulerat i hur mycket det finns kvar men faktum är faktum - vi har haft en höjning på 7% årligen under de senaste hundra åren - förutom för två svackor - nämligen opeckrisen på sjuttiotalet samt kuwaitkriget som skapade små rabalder på kurvan över förbrukningen. ...

Otacksamt av aktörerna på Wall Street

Börsen på Stockholmsbörsen föll kraftigt - 7.1 procent. Det är väldigt mycket med tanke på att börsen backat mer än 40 procent på 16 månader. Det amerikanska representanthuset röstade på fredagkvällen “ja” till det ekonomiska krispaketet för finanssektorn efter flera veckors press från finansmarknaden. Amerikanska politiker tog sitt ansvar och arbetade fram “krispaketet” med 700 miljarder dollar för att rädda ekonomin. De gjorde allt för att tillfredsställa finansmarknaden. Förra måndag röstade representanthuset nej till krispaketet då USA-börserna reagerade på nyheten, och föll 6 respektive 9 procent. ...

Capital Oil: Efter nyemission och förvärv

En kort beräkning av värdet i Capital Oil efter NE: Börsvärde efter NE baserad på dagens aktiekurs: 202 MSEK Kassa efter NE: 54 MSEK Uppskattat värde gasfältet: 70 MSEK Köpeskilling gasfält: 10 MSEK Detta kvarlämnar en värdering på 88 MSEK att försvara med hjälp utav oljetillgångarna. Ponera en reservmängd om 40MBOE och vi har en värdering per fat om 0,31 USD om man utgår från kvarvarande värdet om 88 MSEK. ...

Födelsedagsbarnet

Idag fyller jag 1 år som bloggare på Redeye. Hipp hipp… För exakt 1 år sedan så skrev jag min första trevande, stapplande, förmodligen helt ointressanta premiärblogg på forumet. Jag var lite putt på aktiespararnas ordförande Elisabeth Tandan och hennes skyhöga lön. Hennes lön var i klass med statsministerns. Jag slutade att prenumerera på Aktiespararna efter den bloggen. Sant, efter att ha haft den i 10 år..Tidningen var också lite out of date när den väl kom i brevlådan då analyserna hade några veckor på nacken och mycket kunde hända och hände under tiden.. ...

För en gång skull gjorde man rätt

Lyckligtvis för min del sålde jag nästan allt den dagen börsen tokrusade och har för en gång skull lyckats hålla fingrarna ifrån köpknappen för att invänta det rätta läget. Sedan den dagen har börsen fallit nio procentenheter, och några till blir det. Förmodligen redan den här veckan. Jag skrev i min blogg den dagen om att man inte ska vara rädd för att missa tåget. På den här marknaden ska man bara handla när det är riktigt billigt, på en nattsvart dag och när det normaliseras ska man sälja och invänta nästa fall. Jag har hela tiden tyckt att det konstiga har varit att USA “bara” har backat 22 %, och för ett par veckor sedan var den siffran -14 %. Nej, alla problem startade där och det är förmodligen den värst drabbade marknaden. De skulle kunna stå på -30 % och eftersom Stockholm följer MINSTA lilla steg USA tar skulle vi i teorin kunna falla till - 40%. ...