Community (archive)

The Community closed for new posts on May 1, 2025. All previous content is still available in the archive. Want to explore more? Visit Redeye.se

Vad Göra När Marknaden Är Ur Led

På motsatt sätt påminner marknade om It-yran år 2000. Då förstod jag ej hur man kunde värdera bolag så högt som t.e.x. Framfab som värderades till 5 mkr per konsult. (när konsulterna kunde byta arbetsgivare när någon annan betalade mer. Nu finns det hur många köpvärda företag som helst. Men vågar man köpa när det som är för billigt när allt bara blir billigare. Och vad skall man satsa på. Ryska bolag är ofta extremt billiga och en del värderas under kassan t.ex Black Earth Farming eller Trigon Agri. Oljebolagen t.e.x.Tanganyika Oil som gick upp 100% på ett bud och handlas nu 15-20% under budnivån fastän jag bedömmer sannorlikheten att budet går igenom som 99%, eller Pearl, eller PA Resorces, som borde vara värda åtmindstone det dubbla. ...

Behåll optioner och blankning

Frefec skriver utmanande “Skrota alla finansiella instrument”. Jag gör ett försök att reda ut begreppen, då jag inte helt håller med, utan tycker att det är de konstgjorda och svårbegripliga instrumenten som bör skrotas. Citat: “koppla bort alla konstiga instrument som idag är kopplat till och hänger ihop med aktiekursen som sälj- och köwarranter, blankning, optioner mm.” /frefec Min kommentar: Aktier är det nya “konstiga instrumentet”. Optioner gamla beprövade och grundläggande. ...

6000 personer styr världen. "THE SUPER-CLASS"

( ännu en blogg i syfta att delvis förklara, de massiva.. skeendena, på dagens börs*.) / Gör ett kort inhopp i bloggen, för att sedan återgå till min minipaus. En vaken skribent på DI/BS, fick mig att minnas en bok jag läst/ som relaterar till George Soros bok “The crisis of Global Capitalism”/som var ämnet i en tidigare blogg. Och det i hög grad….Idag äger 1000 personer av dessa 6000 i “the Superclass ( där 30 proc av dessa 6000 utbildats på samma, 20 st, av världens elituniversitet )., lika mycket, som de 2,5 MILJARDER nederst i den globala tillgånspyramiden. Hur kunde detta ske. Så fort (accentueringen har varit enorm, senaste 20 åren)?. För den som inte hinner läsa boken länkar jag till en föreläsning av författaren på You Tube. De mäktigaste affärs* och finanskrafterna* i världen (bla ett fåtal Hedgefonder*), har byggt en sfär med bla politiker, där inga normala regler längre gäller, utom att gynna, the “Superclass” ( inget nytt under solen. Men koncentrationen och accentueringen, är som sagt enorm) . Mycket nöje…… (eller vad man ska kalla det)….. ...

2017-05-30 11:42 · gap2

Skrota alla finansiella instrument

Och låt ett företags aktiekurs vara kopplad till hur bolaget mår och inte efter hur det finansiella kapitalet vill styra aktiekursen. Dagens finanskris är ett stort bevis på att handel och spekulation med värdepapper har gått helt över styr. Det är enbart finansiella instrument som styr dagens handel med aktier och detta avspeglar sig även i tidvis mycket märkliga rörelser i aktiekurserna. Även om jag vet att många människor forsörjer sig på denna typen av handel så kanske det vore bättre för systemet och alla att koppla bort alla konstiga instrument som idag är kopplat till och hänger ihop med aktiekursen som sälj- och köwarranter, blankning, optioner mm. ...

Minerat

Börsen känns som ett veritabelt minfält och bara en dåre, som undertecknad, går ut och känner på det. Ett snedsteg och det smäller. Syrabad kanske är ett bättre ord då den positiva information som ändå kommer i specifika bolag fräts upp av banksyran direkt. ..Frässs… Finns det något köpvärt överhuvud taget då ? På kort sikt är det nog bäst att sitta på läktaren och titta på för det kan braka iväg ner fortare än vi anar. På lång sikt , 2-3 år så kanske en del defensiva placeringar kan vara något. Det mesta har ju fallit rejält och bolagsvärdena är minst sagt låga. Tittar man på våra oljebolag så har ju kurserna havererat i bl.a Pearl med -60 % och Pa Resources med -50 % och Lupe har klarat sig något bättre med ett nedställ på “bara” -20 %.. Wsb är upp lite med c:a +10%. Tanganyika har ju varit årets bästa oljeaktie utan undantag . ...

Hedgefond under galgen?

Dagens stora snackis i Europa är givetvis den nästan 50 procentiga uppgången i den stora tyska biltillverkaren Volkswagen. Detta utan att någon nyhet presenterats från bolaget. Efter uppgången värderas den biltillverkare till osannolika p/e 35! Förklaringen ligger givetvis i, vilket också börjar sippra fram i media, att det finns en rad blankare i aktien som nu tvingas ur (dvs köpa tillbaka aktien). Och ju mer aktien stiger desto fler måste nödgat kliva av sina blankningar. Men dagens stora uppgång började någonstans om min tro är att det är en större hedgefond som nu ligger riktigt risigt till och på grund av stora utflöden ur fonden alternativt riktigt dåliga andra placeringar måste kliva ur sina positioner med blixtens hastighet. Kanske har man isländska fondandelsägare månne? ...

ECB & FED måste sänka sina räntor

Aktievärderingarna har slaktats rejält till låga nivåer. Allt extremt negativt är redan diskonterade i kurserna. Kraftiga nedgångar är inte bra för ekonomin framförallt både företag och privatpersoner som stänger sina plånböcker. Det leder till minskad försäljning och aktivitet. Både ECB och FED bör sänka sina räntor med 50 punkter respektive 75 punkter för att återupprätta förtroendet samtidigt införa strikta regler för utlåning. Alla människor får möjligheter att betala tillbaka sina lån. ...

Carnegie

Carnegie handlas idag fantastiskt billigt. Börsvärdet är knappt fyra miljarder och det egna kapitalet runt 3 miljarder! Direktavkastningsprognosen är åtminstone 10%. Andelen av börshandeln har i procent ökat i september jämfört med snittet i januari-september. Ny ledning tillsat med oerhört kompetent VD i form av M Ericson. Efter förvärvet av MM kan Carnegie som ensam aktör erbjuda s k “one-stop shop” dvs ett helt unikt kunderbjudande som tillhandahåller alla bitar. 40 personer får gå vilket kommer leda till lägre personalkostnader utan att direkt påverka intäkterna. En hög omsättning i aktien på senare lär tyda på lite omstruktureringar i ägarkretsen, antagligen någon aktör som tankar. ...

Fingerprint Cards, bilder på världens första biometrisäkrade kreditkort..

De första bilderna av det första biometriskt säkrade kreditkortet i världen, finns nu tillgängliga (se länk nedan). Den nu publicerade videon vidimerar ett stort teknologiskt genombrott som kan få stora positiva konsekvenser för ett mkt litet svenskt bolag, Fingerprint Cards. Marknaden har tidigare varit skeptisk till att detta överhuvudtaget varit tekniskt genomförbart men nu har vi faktum. Bakgrund; I samarbetet med det danska bolaget Cardlab, har FPC valts som ensam leverantör av den biometriska delen av den nya generationens kreditkort, där en lövtunn fingeravtrycksläsare integrerats i ett kreditkort tillsammans med en rad andra mkt spännande applikationer. Att FPC valts som partner har bl a sin förklaring i att de som enda bolag inom biometriföretag kunnat erbjuda en produkt som är tillräckligt strömsnål. Jag har tidigare påtalat i någon blogg om att kortet erbjuds för OEM produktion och vi ser nu ytterliggare aktivitet i den marknadsföringsprocess som förhoppningsvis kan resultera i att kortet på sikt tar plats som den nya generationens kreditkort. En rad applikationer finns integrerat i kortet som aktiveras via “snap on”. Projektet har varit FPCs yttersta målsättning under hela dess livslängd och även om marknaden inte är villig att värdera bolagets framtidsutsikter p g a dåligt förtroende hos marknaden, ska man vara medveten om att bolaget i detta projekt fungerar som leverantör där ett licensavtal troligen kommer upprättas mellan parterna. ...

2017-05-30 11:42 · krax

Hur mår de europeiska bankerna?

Inte utan att man mår lite dåligt av allt detta som händer i den finansiella världen för tillfället. Något hemskt håller på att flytta upp till ytan. Något som får mig att sova dåligt om nätterna. Något som är värre än det allra värsta: ÄR DE EUROPEISKA BANKERNA I ETT SÄMRE SKICK ÄN DE AMERIKANSKA? Finns det större håll i balansräkningarna i europeiska banker än i dito amerikanska? Och hur smittat är de asiatiska banksystemet? ...