Community (archive)

The Community closed for new posts on May 1, 2025. All previous content is still available in the archive. Want to explore more? Visit Redeye.se

Nya börshajar

En rad nya börshajar tränger sig långt fram i portföljtävlingen idag, helt enkelt genom att köpa nu. De har så att säga “avvaktat” under den fas när börsen föll hejdlöst och prövar nu lyckan med ett bottenfiske. AnvändareTillgångarUtveckling**1.****Salmagundie538 962,64+7.79%2.Prima509 198,25+1.84%3.Hang Seng500 531,00+0.11%4.bergman500 119,60+0.02%5.nadine staaf500 000,300%6.tobias72500 000,000%7.Robin Pettersson500 000,000%8.Tessan499 809,00-0.04%**En slug strategi, som ger ett ordentligt försprång. I stort sett alla gamla aktierävar befinner sig på förluster. Detta är som att få starta 200 meter före i ett tusenmeterslopp. Sedan återstår att fundera på om nykomlingarnas strategi räcker till en topplacering när slutspurten sätter in. ...

Håll koll på riksbanken så lyckas du bättre i dina affärer

Riksbankens agerande bestämmer din placerarframgång. Håll koll på riksbanken så lyckas du bättre i dina affärer. Det kan sägas vara sammanfattningen av boken ”Follow the Fed to Investment Success” av Douglas Roberts. Författaren är huvudstrateg på ”Channel Capital Research Institute” och utmanar de vanliga tankegångarna på Wall Street i NewYork genom att hävda att verklig framgång i aktieaffärer kan nås utan att tillbringa varje vaken timme för att undersöka fundamenta, eller ägna sig åt att med teknisk analys jaga det stora kapitalets rörelser. ...

Det gör ont - och lite Redbet.

Jag sitter med Uniflex, Redbet och Borg i portföljen under finanskrisen. Det gör ont. Man vet att man lever - rent känslomässigt - om man säger så. Liknande känslomässiga stormar får jag bara när favoritlaget i fotboll eller hockey torskar, och då brukar det gå över till dagen därpå. Nu fortsätter lidandet vecka efter vecka, med ett kortare uppehåll för helgen. Tungt är bara förnamnet. Trösten är väl att man varit med förrut, vet att det är bara att genomlida och att det blir bättre så småningom även om det kommer att ta tid. ...

2017-05-30 11:43 · henk

Ursprunget av dagens kris

I kortfattning - om detta verkar intressant får ni se resten själva. Det gamla Europa kom på ett nytt sätt av kontroll - pengar varav man skulle styra befolkningen med. Man såg till att allt kretsade runt pengar och vid lån så var folk inte längre fria. I Usa förfinade man det hela bankväsendet och såg till att folk hela tiden kunde låna pengar - pengar är ett skuldbrev varav låntagaren lånar pengar från banken varav banken har lånat detta från staten varav staten lånat av nationella reservbanken i utbyte mot ett skuldbrev. Saken är den att lånen sker mot ränta. Så om pengarna i ett helt system är på 10 mdr SEK så ska återbetalningen ske med 10 mdr + räntan. Man ska betala tillbaka mer pengar än vad som finns i systemet, vilket är omöjligt…och man har gjort omöjligheten större - återkommer strax. ...

Till den siste optimisten

Jag fick ett brev med posten idag. Lite överraskande var det allt - kanske någon här kan hjälpa mig tolka det? “Dear David Johansson, it has come to our attention that you are seemingly the last optimist on earth regarding the long-term value of equity, and we urgently demand you to stop. For the last 14 months, we and our international colleagues, e.g. the Bank of Japan, Bank of England, ECB and so forth, has fought the international downturn in the financial markets with all the resources we possess. We have created programs, injected liquidity, lowered rates, fostered confidence and worked around the clock to keep critical financial systems functional under extreme stress. ...

Varde ljus..

eller var är ljuset ? Kolsvart vart man än tittar och inte en enda positiv själ därute i combat zone . Om något år eller två så tänker nog många att varför gick jag inte in och köpte på så oerhört låga nivåer. Jag minns den förra riktiga börskraschen i början på 1990-talet och bankaktierna massakrerades fullständigt. Vi pratar 90%- iga nedgångar och en god vän till mig sa att nu har jag köpt SEB för 6,40 kr om jag inte minns helt fel. Kursen hade legat runt 50-60 kr innan kollapsen. Idiot, tänkte jag först som går in och köper ett konkursbo, men sen började jag kika lite på det hela och köpte lite jag också. Staten gick ju in i ett relativt tidigt skede och sa att inga banker får lov att gå i konkurs. Bankakuten upprättades och resten är som vi säger, historia. Jag efterlyste ett sådant förfarande från den amerikanska staten redan i våras. ...

Centralbankernas agerande - för långsamt!

Jag är inte förvånad över centralbankernas agerande med räntesäkningen världen runt. Har velat se räntesänkningen igår. Det är tråkigt att de agerar så sent. Många har redan förlorat mycket i de senaste dagarna. Det är helt orättvist! Det är otacksamt av aktie- och fondmäklarna som trycker ner börskurserna genom att använda alla oseriösa finansiella instrument. Läs Frefecs blogg om “Skrota alla finansiella instrument”. Det är intressant! Det är kriminellt att förstöra ekonomin på det sättet! ...

1981 - 2008

Finanskrisen fullständigt plöjer genom aktiekurserna vecka efter vecka och man har slutat förvånas över “blodbadet”. Personligen måste jag säga att man känner sig härdad. En dag där börsen i sin helhet tappar 2-3% känns som en riktigt upplyftande och “bra dag”. I dagsläget har OMX tappat mer än 38 % sedan årsskiftet, det är oerhörda summor som försvunnit ur marknaden. Jag tänkte sätta detta i proportioner med att lista Stockholmsbörsens utveckling sedan 1981. Ser man tillbaka på historiken så är börsen kraftigt nedtryckt och speciellt med tanke på att vi precis hade återhämtat oss från IT-kraschen innan denna kris tog fart. ...

Krisen upp och ned!

Kalles farsa firar ett års- dag sedan han började blogga på Redeye. Han berömde Redeye och skrev om glädje att få lämna bidrag här. Jag har skrivit i snart tio månader och kan bara instämma i Kalles farsas glädje över att Redeye har funnits. Här har skribenterna fått skriva till punkt i lite längre inlägg. Under dessa tio månader har jag inte skrivit någon annan köp-rekommendation är XACT Bear som jag tycker är ett utmärkt instrument. Uppgången är snart uppe i 100 procent. ...

Oliver Velez återtar kontrollen över Pristine

Oliver Velez, en av amerikas mest kända tekniker återtar makten över utbildningsskolan Pristine. Han skriver i ett internt nyhetsbrev att han grundade Pristine redan 1994, men att han varit verksam i Velez Capital Management de senaste två åren. Vi som varit med längre än så, minns hans helhjärtade engagemang för Pristine. Verksamheten började 1994 i hans lägenhet i New york City, med ett nyhetsbrev. Det blev allt mer uppmärksammat och många mäklarfirmor började prenumerera. Greg Capra kom till hans hjälp 1995, och tillsammans skapade de den verksamhet som numera är känd som världens främsta tekniska undervisningskola för internetanvändare. Pristine blev synonymt med trading utbildning i femtio länder, på femton språk och med över 88.000 prenumeranter som mest. ...