Community (archive)

The Community closed for new posts on May 1, 2025. All previous content is still available in the archive. Want to explore more? Visit Redeye.se

Så här kan alla svenskar bli miljonärer

“Så här kan alla svenskar bli miljonärer”, är titeln på den bok som Per H Börjesson har skrivit. Bokens författare är framgångsrik själv. Han började som aktieamatör, men lyckades förvandla aktiesparklubben till ett investmentbolag som även äger ett fondförvaltningsbolag. Investmentbolaget Spiltan placerar utifrån Warren Buffets filosofi, och på framsidan av Spiltans information kan bevingade Buffetcitat som “Pris är vad du betalar. Värde är vad du får” förekomma. I boken tar han sitt tillfälle att utmana och kritisera allt från mäklarnas makt till bankernas höga avgifter. ...

Marknaden hör alltid rätt...

Har ni sett den här? http://www.horace.org/blog/wp-content/uploads/2008/06/book-buy-sell-sell-sm.jpg

ALL-IN

Jag har nästan stått helt utanför börsen i tre veckor nu, men idag gick jag All-in. Var dock lite rädd för att missa när det såg ut att vända igår. Men jag väntade för att jag ville gå in på en nattsvart dag. Sedan räddningspaketet presenterades har det fallit från -24 till -47 % som sämst imorse. Jag tror vändningen kommer nu. Alla centralbanker gör allt de kan för att lösa problematiken. Räntorna kommer att sänkas drastiskt och oljepriset och andra råvaror har backat kraftigt. Detta har varit stora orosmoln som nu kommer att lösa sig. Värderingarna är extremt låga på de flesta bolagen vilket innebär att man redan har tagit hänsyn till de lägre vinster bolagen kommer att ha. Finanskrisen är inte slut men undrar om inte botten är nådd för den här gången. ...

Halva inne !

Det råder lite delade meningar om man ska gå “ål in eller ål out” i dagsläget ser jag. Jag håller fast vid min taktik att ha halva inne och halva ute. Ändå är jag farsa till två pojkar. Börsen har enligt vissa analytiker kraschat, per definition. Det borde i så all betyda att den inte kan gå ner mer, eller hur ? En krasch är en krasch och längre ner kan inte komma. Visst kan den det men så mycket mer på nersidan bör det inte finnas kvar. Tvångsförsäljningar, uttag från aktiefonder, och allmän desperation bidrar starkt till paniken. Försäljningen av Losec och antidepressiva läkemedel lär ha ökat kraftigt dom senaste veckorna. Det är naturligtvis försent att gå och ta ut sina innehav nu när börskraschen är ett faktum. Möjligen sparar man en krona eller två…Starkt och modigt jobbat om man som Marko går “ål in” idag..Kan bli ett riktigt bra case på lite sikt. Lycka till säger jag. ...

Sad guys on trading floors

Det sista som överger människan är humorn. http://sadguysontradingfloors.tumblr.com/

EpiCentrum

Börserna håller stängt, regeringarna tillverkar nya banker och Island håller på och konkar! Hela finanssoppan är som en jordbävning och mitt i detta epicentrum så smyger lilla forskningsbolaget EpiCept ut med nyheten om att preparatet Ceplene nu äntligen fått ett slutgiltigt marknadsgodkännande från EU-kommissionen. EpiCept har alltså ett läkemedel redo för den europeiska marknaden, en marknad som uppskattas till 200 MUSD per år. Beskedet orsakade föga förvånande att aktien inledningsvis rusade med cirka 30 procent, men något förvånande sjönk den sedan tillbaka för att avsluta dagen med en uppgång på dryga 10 procent. ...

Danmark på väg att förbjuda blankning

Äntligen Danmark som ska lägga ett förslag om förbud mot blankning i Danmark inom de närmaste tiden. Hämtar från Direkt: STOCKHOLM (Direkt) Den danska regeringen och landets finansmyndigheter jobbar just nu för högtryck för att få fram ett förslag om förbud av blankning av aktier. Det skriver danska tidningen Berlingske Business. Uppgifterna bekräftas av Peter Sylvest Larsen, vicedirektör på Finanstilsynet. Enligt tidningen är tanken att förslaget ska snabbehandlas och tas upp i Folketinget redan på fredagen, tillsammans med förslaget om statsgarantier till bankerna. ...

Vad är meningen?

När jag tittar på OMX grafen i dag, frågar jag mig åter igen: VARFÖR har vi en egen börs??? Är det inte lättare att vi alla samsas om en och samma, när vi ändå inte kan värdera det vi har på de premisser som råder för dem. Vi sitter hela dagarna på hur de amerikanska terminerna ser ut och köper och säljer efter dem. Sedan öppnar USA och vi köper och säljer efter hur de ser ut. VAD ÄR DET FRÅGAN OM!?! ...

redbet omsättningsrapport + lek med siffror

Redbet Holding AB (publ) omsättningsrapport september 2008 • Omsättningen för september uppgick till 20 194 tkr, motsvarande en tillväxt på 14,8 % jämfört med föregående månad, augusti (17 593 tkr). • Omsättningen för september motsvarar en rullande årstakt uppgående till 242 Mkr (211 Mkr augusti) Fantastisk tillväxt!! En tillväxt på 14,8% från föregående månad! Mycket bra, och det är faktiskt nu de bästa månaderna för spelbolagen börjar! Nedan följer ett enkelt räkneexempel för vad redbet bör värderas till idag om marknaden var frisk. Kan anses missvisande att räkna på den rullande årstaken för september men det är några bra månader framför oss så ett resultat på över 200msek för 2008 bör vi nu enkelt kunna nå. Snart är det också dags att börja prognostisera 2009. ...

Epicept får EU OK

Ceplene blev då godkänt till slut. Snacka om långbänk. Minns tiden med Maxim och det “säkra” godkännandet. Det sparck med en rejäll smäll. Riktigt roliga nyheter när man slår på datorn. Känns nästan lite osannolikt att få in ytterligare en raket i dessa tider då det mesta rasar. Ceplene harju varit uträknat flera gånger men nu reser man sig på nio med dunder och brak. Vad det gäller kursen kan bara drömma om. När den första nyare nyheten kom i sommras så missade jag ju kursrusningen p.g.a internetproblem, men jag tackar min lyckliga stjärna att den sjönk ner igen och då var det ju läge att satsa ganska hårt. Jag hade förmodligen köpt ändå men man säger inte nej till lägre kurser. Bulls eye och alla vi som sitter med Epicept idag är väl att gratulera. The rice of Epicept has begun… ...