Community (archive)

The Community closed for new posts on May 1, 2025. All previous content is still available in the archive. Want to explore more? Visit Redeye.se

Första striden det är

Storbritannien och Island är på gränsen till krig. Det är första striden mellan olika stater sedan krisen kommit igång. Brittiska företag, privatpersoner, pensionskassor, fackföreningar med fler har gjort mångmiljardinsättningar i isländska banker som verkat i London. Vad har isläningarna gjort under året. De har tagit hem pengarna till Island. Nu vill britterna ha ut sina pengar. - Det går inte, säger isländskia regeringen. Pengarna finns i Rejkavik och vi har nationaliserat bankerna. Britterna står inte först i kö för att få sina pengar. ...

Små investerare förlorar ofta allt

Lars Jonas Ångström har skrivit följande tänkvärda ord, i inledningen till kapitel 6, i boken “Teknisk aktieanalys del 4”. Medförfattare är Ingemar Carlsson. Kapitlet heter: Paniker Krascher och Depressioner Det är rätt anmärkningsvärt att då man nämner orden panik och börskrascher, tycks folk i största allmänhet inte känna till någon annan krasch än den som går under benämning “1929 års börskrasch” trots att större eller mindre korrigeringar förekommit ett flertal gånger under de senaste 150 åren, nämligen: ...

Ödets ironi..

En himla massa miljarder är till synes helt spårlöst borta och ingen tycks veta var dom finns. Inte jag heller. Vart har alla pengarna tagit vägen ? Att bankerna har förlorat en massa miljarder världen över vet vi ju nu när vi kan läsa att krediterna sinar till företagen, men även till oss vanliga bolånetagare. Bankernas pengar börjar ta slut. Illa, jag mår iiiiiiilllla….Ni ska vara mycket glada för att ni inte kan höra mig sjunga…. ...

Benjamin Graham alltid aktuell

I dagens Financial Times (11/10 2008) finns en hyllningsartikel till den alltid aktuelle börskribenten Benjamin Graham. Det var under 30-talet som ha skrev sina berömda böcker. Det var med erfarenheten från kraschen då som han formulerade sina idéer som påverkat så många aktiesparare. (I flera fall med en numera bortglömd medförfattare som hette Todd). Det är väl främst vår svenska aktiestins och den amerikanske superinvesterare Warren Grahman som står i förgrunden när Grahams idéer kommet på tal. ...

Vändning i sikte II...

“Tack och lov, min älskade och hatade finansgata, för tålamodet med alla pessimister i världen. Äntligen skymtar vi ljuset i tunneln.”, så slutar herr Göranssons krönika på di.se i dag. Jag vill tro som han. För ett tag sedan skrev jag att vändning nu var i sikte då staten i USA började visa framfötterna, jag var tidigt ute, alldeles för tidigt. Börsen har sedan dess gjort sin värsta djupdykning i mannaminne och även jag har blivit fattigare på kuppen, men ack den som räds livets motgångar och ger upp! Min tanke var då att när staten så bestämt verkade vilja gå in och avvärja att den s.k. kreditkrisen förvärras och orsakar världens undergång (iaf ekonomiskt), att det då var dags att börja snegla på aktier igen. Jag trodde då som även nu att de kommer att göra det som behövs. Att börserna ändå har fallit som furor i backen även efter det som jag anser ett ENORMT räddningspaket från den amerikanska staten, har för mig varit aningen förbluffande, då jag var rätt säker på en mer stabil marknad, ingen direkt u-sväng men absolut en lugnare tillvaro. Så fel jag hade… ...

Ur hand i mun

Får flera år sedan var jag ofta i London och reste med en resebyrå som då var mycket lönsam. Resebyråer i London köpte ofta upp rum av hotell för ett år. De hade t.ex. 100 rum stående och under visa månader och till och med årstider kunde rummen ej fyllas. Men kostnaden fanns där. Den resebyrå jag reste med arbetade på ett annat sätt. De tradade med hotellrum. De hade resor till London varje vecka året runt. Men om gästerna kom varje tisdag så visste platschefen i London inte var han skulle kunna placera de ankommande gästerna. ...

Boliden

Idag gick jag in och kopte Boliden, 2 poster for 4800 kr med en forvantan att detta kommer bli ett lysande kop om 4 år, for ett år sedan kostade dessa två poster ca 32000 kr och fast jag ar helt ny på aktiemarknaden så inser jag att det ar en sjukt bra rabatt jag fått via mitt kop. Sjalvklart riskerar jag att denna aktie faller under 20 kr strecket men då kommer jag kopa två nya poster for att hoja direktavkastningen på min portfolj. ...

Det är annorlunda den här gången

Under flera år fanns det en stark ide som drev marknaden framåt: “it’s different this time”. Superkonjunktur, “Goldilocks economy”, globalisering. Kina, Indien och fem miljarder konsumenter på väg att hinna ifatt västvärldens levnadsstandard. Fastighetspriserna kan bara gå upp. Stigande belåning speglar rationell optimism. Det har funnits högkonjunkturer innan, men aldrig som denna. Vad du än vill köpa finns andra som hotar att köpa dom före dig, så skynda dig. Kort sagt, en dröm om att fundamentala regler fungerar inte längre - aktiemarknaden driver verkligheten, inte tvärtom. ...

Alana Muschong - ett foto på uppgivenhet

Den uppgivna terminshandlaren. Berättelsen om en bild. Just nu sprids foton på handlare som gestikulerar och river i sitt hår av frustration. Ett sådant porträtt visar Alana Muschong. Hon är uppenbarligen ett lockande objekt. Google indikerar mer än 500 träffar. All världens tidningar tycks ha lagt in hennes ansikte som ett exempel på uppgivenhet. …………………………………. Alana Muschong kan identifieras med hjälp av namnskylten ALNA. Hon arbetar i ett finansteam i Chicago. Bilden är tagen den 7:e Oktober 2008, i samband med att indexet sjönk kraftigt. Ansiktet illustrerar den psykologiska press det innebär att ta till sig kursfallet. ...

Initiala ommöbleringar i portföljen nu..

Tack vare en kraftig ommöblering i min långa portfölj tidigare veckor har en del inköp kunnat göras den senaste veckan till mycket fördelaktigt pris. Jag väljer nu att koncentrera mina innehav till de mest intressanta casen eftersom jag bedömer riskerna såpass mycket mindre nu i dessa bolag med tanke på en generellt låg värdering hos ett antal mindre bolag bland mina innehav. Fyllt på den befintliga portföljen senaste veckan med; ...

2017-05-30 11:43 · krax