Community (archive)

The Community closed for new posts on May 1, 2025. All previous content is still available in the archive. Want to explore more? Visit Redeye.se

Parfym över alltihopa

Vi är inne i den värsta kris världen upplevt på den finansiella marknaden. Orsaken beror på att det varit för mycket pengar i omlopp under för låg ränta. Ända sedan krisen bröt ut i augusti 2007 har FED arbetat för att sänka ränta. Många har varit förvånad. Det är ju den låga räntan som orsakat krisen tillsammans med för mycket pengar i omlopp i den finansiella sfären. Då svarar man med att ösa obgränsat med pengar att handhas av samma bankmän som visat sig så inkompetenta.. ...

Offshoremarknaden löper amok

I fredags publicerade Affärsvärlden en artikel om Transatlantic och att deras hälftenägda offshorebolag TransViking chartrat ut fartyget Balder Viking för den smått astronomiska summan 160 000 GBP per dygn, vilket även är ett nytt rekord för spotmarknaden på Nordsjön. Då självkostnaden ligger kring 10 000 GBP per dygn så är det rätt enkelt att räkna ut att vinsterna nu skjuter i höjden för Transatlantic. TransVikings flotta består av fyra kombinerade ankarhanteringsfartyg (ahts). Dessa används huvudsakligen till att bogsera riggar samt sköta ankringen av riggarna, vilket är en av de mest krävande uppgifterna inom offshorebranschen. Uppdragens längd brukar vanligtvis pågå mellan 5-7 dygn, mycket beroende på väderlek. Spotmarknaden är generellt sätt mycket volatil och priserna under det senaste året har pendlat mellan 15 000 och 150 000 GBP. Säsongsfluktuationer är även vanliga och normalt sätt nås de högsta raterna under vinterhalvåret då den ojämna väderleken ofta orsakar förseningar och kraftigt minskat utbud av tillgängliga fartyg. Offshorebolagen är beroende av ett högt oljepris, eller tillräckligt högt för att oljebolagen kan bevara en hög investeringsvilja. Marknaden spås vara fortsatt stark under de två närmaste åren då flera nya riggar kommer att levereras. Ett möjligt hot är dock risken för ett överutbud av offshorefartyg men då varven pressas av kraftiga förseningar har detta ännu inte fått något genomslag. Det finns även flera nya fyndigheter som kommer att absorbera fartyg i framtiden, bl.a. i Arktis, en marknad som Transatlantic kommer att fokusera på för sina fyra nya isförstärkta ahts-fartyg som kommer att levereras mellan 2009 och 2011. ...

Tekniska konster

Vi för en liten debatt via kommentarfunktionen ang teknisk analys, yxhugg, tredjemannen och underteckand. Jag har som sagt aldrig lärt mig det och kan således inte använda mig av det i min handel. Jag har ju handlat med aktier i c:a 20 år nu och det har fungerat utmärkt trots mina klena kunskaper om det man i dagligt aktiesnack kallar TA. Tredjemannen skriver att han är en TA- ateist medans jag själv landar på en TA-agnostiker. Jag vet faktiskt inte om det överhuvudtaget fungerar som det är tänkt. Mycket fikonspråk och märkliga företeelser som ska avgöra om en aktie sa kliva över att fiktivt tak eller rasa igenom en dito botten. Huvudskuldra formation ? Bollinger band ? Jag trodde att Bollinger var ett Champagnemärke kallad “Bollie” bland fansen. Klackar och kilar finns det också, tror jag. ...

Nya finanstermer (Humor utlovas)

Förra veckan var jag på semester i Mauritius. Innan resan hade jag lite ångest över hur jag skulle göra med min portfölj i portföljtävlingen. Vågade jag lämna pengarna i aktier utan bevakning eller skulle jag göra mig likvid under veckan? Jag valde att ha kvar aktierna. Vid detta tillfälle låg jag åtta i tävlingen med en avkastning på runt 5 procent. En börskrasch senare ligger man istället på plats 130 (nästan lika dåligt som några av mina medarbetare :-)). Det är sannerligen tufft när tvångsförsäljningarna från överbelånade portföljer börjar hagla och pengar på ofattbara summor går upp i rök. ...

Den tekniska analysens utveckling

En kortfattad och översiktlig resume av den tekniska analysens historia. I den tekniska analysens begynnelsefas så passade den främst för de investerare och förvaltare som ville skydda sina pengar. De som inte helt önskade förlita sig på mäklarfirmor. De som inte ville bli offer för de många försök att manipulera priset, som gjordes på grund av tradingkarteller och insiderhandel. Under dessa tidiga dagar, var det svårt att erhålla erfoderlig fundamental information eller fakta för förnuftiga beslut. Den finansiella pressen var i sin linda, dagliga tidnigars täckning av aktiemarknaden bestod till stor del endast av pris, och i bland volymuppgifter. Amerikanska finansinspektionen fanns ännu inte. Det kunde dröja lång tid innan företagens rapporter var allmänt tillgängliga. På teve fanns inte minut för minut uppdatering av finansiella händelser. Inga miniräknare var uppfunna, och definitivt ingen internet, med dess flöde av kostnadsfri eller billig information. ...

Fortfarande i ett kritiskt läge

Rekyl upp idag, men den nedåtgående trenden ligger fast. Jag säljer lite idag för att få en bättre kassa och köper längre fram. Q3 på väg in. Rapporterar företagen försämrade framtidsutsikter kan detta bli det bränsle som driver ner börsen ännu mer i nästa fas av den stora nedgången. Nu ritas den finansiella kartan om, förmögenher går i kras och nya skapas. Vill se mer handlingskaraft från FED men nöjd med Putins agerande i fredags. ...

Ingenting har hänt

Det är nu drygt ett år sedan finanskrisen började i augusti 2007. Alla kommer ihåg TV-krönikören Jim Cramérs som skreK. - Gör någonting! Det står alldeles still därute. Bankerna vågade inte låna ut till varandra. Exakt situation hade vi förra veckan. Bankerna vågade inte låna ut till varandra. Då är att påpeka att under det dryga året som gått så har Centralbankerna och regeringarna försökt med allting som går. Ingenting har hjälpt. ...

Dags att dra sig ur!

Kl ar nu 10.30 och jag har gått in och sålt mina bankaktier i spelet, tror vi har nått toppen och ser dem dimpa ner till en normal nivå på ca plus 7 idag, kommer det ny info efter att borsen stankt så går jag in i morgon igen och hoppas på en liten uppgång. Jag ligger stadigt i mina boliden, både i spelet och med dem riktiga pengarna, nu så har dem hamtat lite mer an 12 procent och jag tror på en stodnivå runt 28 kr, samtidigt så har vi en starkare dollar och det gynnar boliden i langden. ...

Aktiespel

I dag gick jag in och startade mitt aktiespel, gick stort in i bankerna med tanke på all info vi fått under helgen och borsen gick upp i asien så forvantade jag mig ett borsrally idag och jag fick ratt, formodligen kommer det sjunka lite men jag tror vi slutar plus 3 idag, som sagt så koper jag banker men håller mig kort och saljer dem i morgon om inte ny info kommer idag som ar positivt, samtidigt som bankerna stiger så stiger resten av borsen och darmed oljebolag, har darfor kopt på mig maerskaktier for att salja dem nar dem kommer på normal nivå. ...

Vägen till skälvkännedom

Självkännedom bygger på insikt, och insikten är början till all effektiv utveckling och positiv förändring. Ju mer insikt vi får om oss själva desto större chans har vi till en personlig mognad och positiv utveckling. Jag skall nu gå in lite mer på djupet om våra olika beteendefaktorer och hur de möjligtvis kan påverka våra resultat ute i den finansiella världen. Jag passar samtidigt på att ta hjälp utav IDI (interpersonal dynamics inventory) som mäter och beskriver en persons beteende. Det är viktigt att framhålla att IDI varken mäter känslor eller tankeprocesser. Efter vad forskningen vet har inte någon ännu kommit på en teknik att mäta våra känslor, inte ens med de mest sofistikerade metoderna. ...