Community (archive)

The Community closed for new posts on May 1, 2025. All previous content is still available in the archive. Want to explore more? Visit Redeye.se

Räddningsplanen röstas ned

Förslaget till ett räddningspaket som förhandlades fram under helgen röstades nyss ned i representanthuset och USA-börserna störtdök strax innan omröstningen var avgjord. Vi får se de närmsta dagarna, nu kommer de arbeta intensivt med att försöka få klart något slags paket trots allt. Dow Jones var som värst -6% och S&P 500 runt -6,5% innan en viss återhämtning skedde. VIX rusade upp till drygt 45 vilket är i nivå med botten som skedde 2002. Det är mycket intressanta och historiska dagar vi upplever i finansvärlden just nu. Det här är inga vanliga händelser vilket gör det mycket svårt att agera på. Helt klart finns det en risk för att vi kommer få en rejäl krasch, men samtidigt har vi extremnivåer i flera indikatorer vilket innebär att en botten kan närma sig. Det bör dock inte vara en slutgiltig botten då extremnivåer ofta följs av en ny lägre botten under divergenser, se t.ex. inlägget nedan. ...

Världsindex översikt vecka 40

En botten sattes utan tvekan i de flesta index den 18 september, men den stora frågan nu är förstås hur hållbar den är. Först och främst så är det fortfarande en bear market och det kommer ta ett bra tag innan en ny stadig upptrend är etablerad så jag ser ingen anledning till att ha så bråttom med att köpa, mer än kortsiktig trading. När det väl vänder på allvar kommer man ha tid att köpa in sig och sedan följa med upp under en längre tid, trots att en del får det att låta som att man riskerar att missa tåget. Man har heller inte riskerat att bli överkörd av tåget då börserna har fortsatt ned under rätt många månader nu vilket inte var särskilt oväntat. ...

Svaghet igen

Styrkan som fanns i OMX igår är idag som bortblåst och det ser snarare ut att bryta ned inom kort. Senast måndag bör det komma ett beslut i USA, men det är nog inte fel att vara lite försiktig med positioner över helgen. Upplagt för ett glädjerally eller minikrasch i nästa vecka.

Heads up! Detta kan vara en pirrning inför framtiden.

Jag har säkert redan uppfattats som negativ - själv uppfattar jag mig själv som realist utifrån det jag vet. Jag vet att mina kunskaper är små. Rent taktiskt vore det förödande för alla - även de rikaste om systemet skulle braka ihop nu - det kanske leder till att man inte riktigt hunnit det man vill hinna med innan det brakar åt skogen. Eller eventuellt rensa ut lite oklarheter inför nästa etapp. Jag ska förklara mig. ...

Blankningsförbud igen..

Detta förtjänar väl egentligen inget nytt inlägg men eftersom det är lite svårt att hitta gamla bloggar på Redeye… För mig som inte är någon anhängare av olika förbud och regleringar av en marknad kommer det inte som någon överraskning att det nu tycks klart att blankningsförbuden inte gav någon vidare effekt: http://di.se/Avdelningar/Artikel.aspx?ArticleID=2008\10\14\305893&sectionid=undefined

Dagens aktiespel och boliden

Efter en bra gårdag men jag som missuppfattade tavlingens regler, eller snarare så har jag inte ens last dem så gick jag back ngn tusenlapp istallet for att gå plus men efter att jag kommit på problemet och borsen i Usa startade samt att banker i Usa steg så gick jag in och kopte banker och energi, så som alm brand, vestas, seb mm och idag så har jag fått en bra vinst, i slutet av dagen kommer jag salja och hoppas på en hog slutkurs samtidigt går jag in och koper Axfood efter att deras aktie sjonk idag så tror jag att den stiger i morgon, fast dålig kvartalsrapport så har dem endå en marknad som ar ett basbehov for oss manniskor. ...

Läkemedelsbolagen och bioteknik

Haussen är tillbaka men frågan är för hur länge. Förhoppningsvis kommer i alla fall vollan närmaste tiden falla tillbaka och att vi satt en botten för ett tag. Mitt intresseområde är inom läkemedel och i förra veckan släppte Datamonitor en analys, där läkemedelsbolagen lyfts fram som en sektor vilken kan komma dra fördel av den pågående kreditkrisen och det inte bara givet bolagens konjunkturokänslighet. Datamonitor menar att läkemedelsbolagen inte lockats in i leken med billiga krediter och kan därmed nu komma dra nytta från sina starka balansräkningar. ...

Banka kunderna

Nordeas ordf Hans Dalborg säger i dagens DI att han tror på en svensk bankfusion. Det låter ju bra men då vi redan har ett oligopol i den svenska banksektorn liknande den som finns i energisektorn så blir jag oroad när jag läser artikeln. Några få stora stora aktörer har 70-80 % av marknaden och någon konkurens att tala om finns ju inte mer än på papperet. Det är inte bra för oss kunder då konkurensen blir en illusion och vi får onödigt höga priser på varor och tjänster som vi alla måste ha på ett eller annat sätt. ...

Nu kommer bank-köpen

Wall Street Journal har artikel i dag på hemsidan (14/10 2008) att nu blir det utökat aktiekapital i de amerikanska bankerna. Det är fråga om prefensaktier. Dessa aktier har företräde till utdelning och kommer att bli räddningen för banker och hela kreditmarknaden. Ofta saknar prefensaktier rösträtt. Deras funktion här är att utöka aktiekapitalet (bredda kapital-basen). Om aktierna ger rösträtt eller ej har ingen betydelse då de har fyllt sin uppgift om de ger prefensaktieägarna (staten) prioriterad utdelning före övriga aktieägare och ger kapitaltillskott. ...

Nu lämnar jag aktiemarknaden

Efter 20 år som aktör på den så kallade marknaden så väljer jag att kliva av. Anledningen är att kriserna på marknaden kommer allt tätare. Jag ser inget som tyder på att den trenden kommer att vika. Dagens djupa kris kommer att följas av nya - idag helt okända - problem. En annan anledning är de tvångsförsäljningar som jag har blivit tvungen att genomföra under förra veckan. Min exponering mot Ryssland och Turkiet var allt för stor och förluster på större delen lånat kapital omfattande. ...