Community (archive)

The Community closed for new posts on May 1, 2025. All previous content is still available in the archive. Want to explore more? Visit Redeye.se

Världsindex översikt vecka 41

Veckan som gick var den sämsta hittills i år och innebar rejäla sättningar på börserna världen runt. Lustigt nog klarade sig Stockholmsbörsen “hyfsat” relativt sett, men en del av det kommer tas igen under veckan. Graferna talar egentligen för sig själva, trenden är kraftigt fallande och vi befinner oss i en bear market. Fortsatt försiktighet gäller och ingen vet om trenden vänder nu i höst eller om det dröjer ytterligare 1 eller 2 år. Varför då ha bråttom att slänga sig in på börsen för att det ser billigt ut? Gör man det bör man ha en plan för att agera när/om positionerna går emot en. Det var många som hoppades på att fånga botten redan i början av året och gång efter gång de senaste månaderna. Till slut fångar man botten men det gäller då att man klarat av att agera och ta små förluster de gånger det inte vände som man tänkt sig. ...

Håll huvudet kallt...

Det blev på nytt en liten sättning i USA under torsdagen och Stockholmsbörsen, som klamrade sig fast på plussidan ett bra tag, fattade till slut vinken. Det är uppenbarligen fortsatt stora problem på kreditmarknaderna och en risk att ta med i beräkningen är att det fortsätter vilket i värsta fall kan leda till en riktigt rejäl krasch. Samtidigt måste man försöka hålla huvudet kallt och inte dras med i allt negativt som förs fram i nyhetsflödet just nu. Det ska vid en vändning vara rejäl rädsla och kännas som att vi står inför randen av en annalkande katastrof. Det är dock ett rejält tryck i nedgången så jag förväntar mig att det senare kommer bli lägre nivåer eller minst ett återtest av den botten som är på gång. ...

OMXS30 2 oktober

Jag har de senaste dagarna skrivit att jag förväntar mig en botten nu och jag vill först säga att det fortfarande gäller. En kort uppdatering vad gäller OMX visar att det blev en inside-stapel under onsdagen och en rätt avvaktande handel. Det finns en potentiell positiv divergens om man tittar på MACD-indikatorn, men för bekräftelse är det bra om det drar upp över 780-nivån. Som jag antytt tidigare så ser jag nedställ som bra tillfällen att gå in i köpposition inför en uppgång, men viktigt att komma ihåg att det är tradingbaserat och inte betyder att det är dags att köpa för allt man kan och belåna huset. Man kommer hinna köpa in sig när trenden väl vänder ordentligt, gäller bara att låta tiden gå och invänta bekräftelser. ...

Botten på plats...igen!

Dags att återigen studera S&P-500 tillsammans med New Lows och VIX för att få lite ledtrådar kring utvecklingen. Den 18 september skrev jag inlägget “Bottenkänning inom kort?”, vilket visade sig vara på rätt spår även om jag då trodde det skulle bli ytterligare någon eller några dagars selloff. Uppgången då visade sig bli väldigt kortvarig i tid, men hann ändå med rätt många punkter på uppsidan. I måndags föll det återigen ned till en ny årslägsta och återigen registrerades höga nivåer för New Lows och VIX. ...

Oktober månad

September är över och det slutade med en nedgång på -11,8% vilket var den tredje sämsta september sedan 1984, bara slaget av -90 och -02. Nu blickar vi framåt mot oktober och det har faktiskt varit en helt ok månad historiskt. Samtidigt är det faktiskt just i oktober som ett antal större nedgångar har skett, men att det ändå är en hyfsad månad beror på att det då också brukar sättas en botten. I snitt har oktober inneburit en uppgång på +1,4% och 58% av åren har gett vinst (14 av 24). Tittar man de år där september har gett minus så har efterföljande oktober varit plus 69% av åren (9 av 13 tillfällen). Egentligen är det främst kraschen -87 som orsakade en riktigt dålig oktober, i övrigt ganska få större nedgångar sett på månadsbasis. Det finns nog goda möjligheter att oktober i år blir en plusmånad enligt min bedömning, även om det säkert kan bli något skakigt. ...

Första handelsdagen i Q4

Jag har funderat lite på en teori om att börsen är svag i inledningen av ett nytt kvartal. Tanken är att många aktörer på marknaden fixar till sina portföljer mot slutet av varje kvartal och då ofta ger en extra push uppåt som sedan ger ett bakslag när nästa kvartal inleds. Det finns en tydlig månadsskifteseffekt och även en tydlig tendens till positiv börs den första i varje månad, så det talar direkt mot min teori, men jag tänkte att det kanske var undantag just de månader där det var kvartalsskiften. Efter att ha granskat inledningen av det fjärde kvartalet de senaste 24 åren kan jag konstatera att min teori inte stämde. ...

Säsongsmönster maj-oktober del 11

Först vill jag tipsa om att läsa del 10 som jag skrev i början av september där det finns lite mer bakgrund till säsongsmönstret jag granskar och lite tankar som fortfarande gäller då scenariot har blivit rätt så exakt som det var tänkt. I början av maj i våras när vi gick in i den svaga perioden förväntade jag mig att det skulle bli ett liknande utfall som tidigare år som föregåtts av ett svagt vinterhalvår. Däremot är jag lite överraskad över hur väl det har följt det historiska snittet (röd kurva). Det visar rätt tydligt på hur viktigt det kan vara med säsongsmönster och hur olika faktorer påverkar marknadens ageranden. ...

Dags att göra tvärtom!

Kreditmarknaderna har nu ett tag signalerat att det är stora problem, men när förslaget om en räddningsplan lades fram lyftes börserna och hoppades att problemen skulle försvinna. Under måndagen chockades marknaden då representanthuset röstade nej till förslaget och det rådde stor förvirring ett bra tag efter. USA-börserna rasade kraftigt och allmänna känslan just nu är rädsla och uppgivenhet. Om inget väldigt överraskande händer under natten bör det bli kraftiga utförsäljningar även i Asien som sedan fortplantar sig till Europa och det kan nog späs på av en del tvångsförsäljningar. Vad som kan stöka till det extra mycket under tisdagen är att det är sista dagen i september och kvartalsslut. ...

En jämförelse av VIX

Jag lade under måndagen ut grafer för att jämföra New Lows under perioden 2001-2003 med de senaste åren. Jag tänkte nu komplettera det med att titta på VIX som även den är ett bra instrument för att indikera när en botten är på gång. Mer information om VIX finns att läsa här. VIX 2001-2003 I första grafen har vi perioden 2001-2003 och vi ser då ett antal spikar på uppsidan. Dels i september 2001 och sedan i juli och oktober 2002. Vad man kan notera är att det i oktober 2002 blev en lägre botten i index (S&P 500 i detta exemplet) medan VIX satte en lägre topp, alltså en positiv divergens. När en ny högre botten sattes på börsen i mars 2003 stack inte VIX upp alls lika mycket och föll sedan tillbaka ordentligt när börsuppgången tog fart. ...

En jämförelse av New Lows

Genom att titta på hur stor andel aktier som noterar 52-veckorslägsta (New Lows) kan man ofta på ett bra sätt se om börsen närmar sig en tillfällig botten, vilket jag skrivit lite om tidigare. Jag tänkte nu jämföra hur New Lows-indikatorn såg ut under perioden 2001-2003 och de senaste åren under nedgången. New Lows 2001-2003 I första grafen har vi perioden 2001-2003 och man kan då notera att den spikade upp till sin högsta nivå i juli 2002. Därefter satte index (S&P 500 undertill) en ny lägre botten i oktober medan indikatorn inte gjorde det. Det fanns alltså en positiv divergens vid absoluta bottnen och när börsen sedan satte en högre botten i mars 2003 höll sig New Lows på en mer beskedlig nivå. ...