Community (archive)

The Community closed for new posts on May 1, 2025. All previous content is still available in the archive. Want to explore more? Visit Redeye.se

Världsindex översikt vecka 42

Vecka 40 var årets sämsta vecka, men den och alla andra veckor sedan många år tillbaka bleknar i jämförelse med den gångna veckan. Det var rekordstora dagsnedgångar och för t.ex. Dow Jones var det den sämsta veckan någonsin sedan indexet skapades 1896. För svenska OMXS30 slutade veckan -20,2% vilket också var rekord och kan jämföras med den näst sämsta någonsin, som var i början av november under kraschen -87, då det föll -12,9%. Det skulle inte förvåna om vi får uppleva fler dagar och veckor framöver som placerar sig högt på rekordlistorna. ...

Rekordnedgång Dow Jones

Dow Jones satte nytt all-time high på 14.164 (högsta stängning) den 9 oktober 2007 och det är alltså nu ett år sedan. På ett år har Dow rasat -39,4% till 8.579 och det är faktiskt den värsta nedgången på över 100 år räknat på hur mycket det har fallit ett år från toppen. Grafen visar utvecklingen vid alla stora nedgångar från toppen och ett år framåt. Senaste årets nedgång är så här långt alltså kraftigare än den som skedde 1929… ...

Marknadsläget 10 oktober

Vi upplever just nu en av de sämsta veckorna någonsin på börsen och det är smått otroliga rörelser. Jag hade inte räknat med en sådan här krasch och de flesta intressanta nivåer har nu spelat ut sin roll. Det är svårt att hitta faktorer att ta fasta på nu då vi sällan sett något liknande i historien och det bästa är att vara väldigt försiktig just nu och kanske stå helt utanför. Det enda som egentligen talar för en motreaktion är att vi befinner oss i oktober då krascher ofta sker för att därefter bottna ur, men det finns flera exempel där det fortsatt under november-december och även in i nästkommande år. ...

Historisk börskrasch - del 2

De amerikanska börserna rasade återigen på torsdagen och S&P 500-index var ned hela -7,6%. Jag har just nu ingen riktigt lång historik, men bara den här veckan har S&P tappat -17,2% och det kvalar säkerligen in som en av de sämsta veckorna någonsin. Sett över de senaste 25 åren är det den näst största veckonedgången, bara slaget av -87 då det föll -45,9% (!) under en vecka från stängning fredagen innan till veckans lägsta punkt. ...

Historisk börskrasch

Jag har som bekant väntat på 700-nivån i OMXS30 sedan början av året och tidsmässigt hela tiden siktat på september-oktober. Jag ska dock säga att jag inte hade väntat mig riktigt en sådan krasch som vi faktiskt upplever nu och jag har missbedömt kraften i nedgångsfasen som startade i september. Att kalla det för krasch är inte att överdriva när index har halverats sedan toppen och index är ned -23% på endast 13 handelsdagar. Bara på de senaste 3 handelsdagarna har det rasat -16% vilket faktiskt är rekord sett på veckobasis. Detta är en krasch som kommer gå till historien och själv tycker jag det känns spännande att uppleva men samtidigt oroväckande på samma gång. Det här är händelser man bara får uppleva en eller några enstaka gånger i sin livstid. ...

OMXS30 8 oktober

Oktober har startat med en ordentlig sättning på börserna och gör skäl för sitt rykte som en månad då många stora nedgångar och krascher har skett. Samtidigt ska man komma ihåg att oktober faktiskt i snitt är en rätt hyfsad månad när alla dagar är avklarade och det är främst andra halvan som brukar bjuda på uppgång. I förra veckan skrev jag om 700-750 som ett brett intervall där jag köper inför en förväntad rekyl och det gäller fortfarande. ...

Uppföljning av extremt kraftiga uppdagar

För ett tag sedan visade jag i inlägget “Vad händer efter extremt kraftiga plusdagar?” hur OMXS30 har rört sig en period efter kraftiga uppgångsdagar, vilket vi fick en den 19 september. Jag visade även i inlägget “Septemberuppgångar” hur det har sett ut vid de tillfällen när en kraftig uppgångsdag kommit i september. Min tanke är inte att det ska användas enskilt men tillsammans med andra faktorer kan det ge indikationer om åt vilket håll börsen är på väg. Det har nu gått 11 handelsdagar sedan uppgången 19 september och som alla har märkt sattes en topp redan den dagen. Bifogar två grafer för att visa hur utvecklingen har varit jämfört med tidigare tillfällen. Tydligt är då att det här faktiskt är bland det sämsta utfallet i urvalet, vilket understryker vilken dignitet det är på den här börsnedgången. ...

Tredje största nedgången i OMXS30

Den 19 september hade vi den fjärde största uppgången någonsin i OMXS30 efter ett rally på +8,98%. Idag måndagen 6 oktober föll börsen -7,24% vilket var den tredje största nedgången någonsin och faktiskt ett tag såg ut att kunna kvala in som nummer 1. Man kan inte precis klaga på att börsen rör sig för lite… Här är en lista på de fem värsta nedgångsdagarna. Lägg märke till att tre av de har skett under oktober månad och notera även datumen på de två översta. Den ena var 9/11 och den andra var mitt i kraschen -87. Att 6 oktober i år kvalar in på tredjeplats säger rätt mycket om hur allvarlig den här krisen faktiskt är. Att det kommer bli fortsatt volatilt framöver är ingen vild gissning och vi kommer säkert få se ytterligare en eller flera dagar som tar sig in bland de största upp- och nedgångarna. ...

Jag följer planen

Idag har vi fått en ordentlig sättning och OMXS30 är i skrivande stund ned -7,7% till runt 720. Jag har nu senaste veckan skrivit om att våga gå emot marknaden då flera faktorer talar för att en botten bör sättas och helst har jag velat se en eller flera panikdagar för att köpa nånstans mellan 700-750. Just en sådan här dag när det bara faller på successivt nedåt känns det dock väldigt osäkert att gå in och agera köpare, men samtidigt måste man följa sin plan. ...

Fortsatt säljtryck

Några korta rader efter vändningen som skedde i USA i fredags. Det blev en “sell on the news” när paketet röstades igenom, men man kan ana en viss avtagande säljstyrka. New Lows backade faktiskt något trots att index föll vilket visar att färre aktier följde med ned. Även VIX sjönk tillbaka något men är kvar på en väldigt hög nivå och det är lite oroväckande då det börjar skilja sig mot tidigare historiska tillfällen som jag redogjort för. ...