Community (archive)

The Community closed for new posts on May 1, 2025. All previous content is still available in the archive. Want to explore more? Visit Redeye.se

EricB, säkert papper ?

Eric B, säkert papper ? För mig vars huvudsakliga fokus just nu ligger kring smallcapbolag, även om jag har vissa basinnehav på largecap, är det lite intressant att reflektera över några av våra “folkaktier”. Ericsson inledde sin nuvarande dystra resa i september 07 och även om den korta trenden såg ut att vilja ta en vändning i maj i år har den långa sedan dess varit alltjämt fallande. Sedan förra fredagen har vi sett aktien ge oss lite positiva reaktioner med några dagars kraftigt positiva rörelser. Dessa reaktioner ska dock ses som ganska logiska med tanke på den större nedgång som kunnat noteras på mkt kort tid om hela 40% under en dryg månad. I det perspektivet och i det långre kan man knappast motivera en investering i Eric för att det skulle vara mer befriat från den volatilitet som till viss del råder på de mindre listorna. ...

2017-05-30 11:44 · krax

Manipulation på högsta nivå ?

Jag kan inte annat än att skriva om mina observationer efter att sitta och stirra på orderdjupen och kursförändringar i min trader dagarna i ända, att det är något väldigt mystisk som pågår i många aktier. Ta exemplet Impact coatings som från tid till annan drabbas av väldigt konstiga stora säljorders som inte tycks ha annat syfte än att skapa instabilitet. Exempelvis idag var aktiekursen relativt stabil under större delen av dagen med en köp/sälj-spread som låg mellan 29,50 - 33:-…således ganska stor. ...

Efterfesten

Det svänger friskt om vad som är sant och inte sant på börsen. Särskilt vad gäller våra banker. För en vecka tio dagar sen var dom på ruinens brant och uträknade efter konstens alla regler. Nu läser man att Finansinspektionen är säker på att våra fyra storbanker klarar av förluster på ohemula 175 mijarder kronor under en tolvmånaders period utan att bryta mot kapitalkraven. Det låter ju någorlunda betryggande , eller hur ? ...

Uniflex - inför rapport

Lågkonjunkturen kryper närmare inpå oss - antalet varsel har ökat dramatiskt under de senaste veckorna. Det är inte fråga om några små varsel utan det är rejäla neddragningar hos några av våra större företag som Ericsson och Volvo. Detta kommer naturligtvis att påverka bemanningsbranschen negativt. Har man lärt sig att balansera konjunktursvackor med en flexibel kostnadsmodell, eller blir det återigen röda siffror? Hur uttragen blir lågkonjunkturen, vänder det hösten -09 eller skall vi förbereda oss på en finansiell istid a lá 30-tal. Ingen vet med säkerhet, därav dagens värdering. Värderingen av företagen inom bemanningsbranschen ligger nu på en historisk låg nivå, sålunda är lägre omsättning och sjunkande marginaler till viss del redan diskonterat i kurserna. ...

2017-05-30 11:44 · henk

IBS - portföjtävlingsfynd

AnvändareTillgångarUtveckling**1.****Oebehm594 125,77+18.83%2.fundament571 782,45+14.36%3.Putaa571 123,10+14.22%**Signaturen Oebehm, gick “all in” i portföljtävlingen den 10/10 och köpte då bland annat IBS. Med en kursuppgång på hela 84 procent sedan dess ,är aktien svårslagen. Övriga aktier i Oebehm’s aktieportfölj är Volvo, Scania och IFS. De har gett hyffsad avkastning, men det är IBS som är portföljens stjärna. Den turbulenta börsmarknaden har skakat om i ledningslistan, och flera nytillkomna i portföljtävlingen har dragit nytta av att behålla sitt lugn, och hoppa på när kurserna var som mest nedtryckta. I det läget satt vi andra, som redan tidigt valt aktier, illa till. ...

Festen är slut - dags att gå hem!

Igår och imorse sålde jag av lite mer än hälften av mina innehav. De enda bolagen jag har kvar i portföljen är PA Rescorses och KnowIT. Tyvärr är det USA som drar ner oss igen, de är som vanligt livrädda och skjuter först och ställer frågor sen. Jag trodde att rallyt skulle hålla i sig något längre, men det är inte omöjligt att det tar fart igen men jag ställer mig mycket tveksam till det. Jag ser i nuläget större risker på nedsidan än potential uppåt för börsen. ...

Sluga bröderna Paulsson

Peab Industri börsstoppas idag onsdag. Detta då den tidigare moderbolaget Peab AB (det börsnoterade byggbolaget) avser att lägga ett bud på Peab Industri. Det var för drygt ett år sedan som Peab Industri sattes på börsen av bröderna Paulsson. Dessa bröder som givetvis är storägare både i Peab AB och Peab Industri. Och bröderna är sluga som vanligt när det gäller affärer. Peab Industri har något oförtjänt dragits med i nedgången på börsen det senaste kvartalet då aktiemarknaden har satt ett likhetstecken mellan byggkonjunkturen och Peab Industris verksamhet. Det är långt ifrån rätt att göra. Peab Industri är exponerat till 30 procent mot bostadsbygganden. Resten är exponering mot anläggningsindustrin (dvs nya vägar och större statliga infrastrukturprojekt). Det här är en verksamhet som kommer ha bra drag i lådan de närmaste åren då regeringen öronmärkt mer pengar än normalt för 2009. ...

Daytrading - Joe Ross

Det finns vissa böcker som fastnar i medvetandet. Böckerna Joe Ross har skrivit är sådana. Författaren delar generöst med sig av tradingprincipen på sin hemsida. Den som köper böcker vet alltså redan vad de handlar om, när lockelsen blir tillräckligt stor för att tränga djupare in i ämnet. Mitt exemplar är numera vältummat. Joe Ross har tradat i årtionden och samlat på sig en aktningsvärd erfarenhet. När han för många år sedan blev sjuk, beslöt han sig för att skriva ned några enkla tips, det blev upptakten till en lång rad böcker, eftersom att han överlevde krisen och tillfrisknade. ...

3 månader efter stora bottnar

Fredagen den 10 oktober fick vi utan tvekan en botten på börsen men eftersom det har blivit en rejäl V-botten är det svårt att hinna med i svängarna. Jag har granskat hur det har sett ut vid tidigare historiska bottnar för att se om det kan ge lite ledtrådar om vad vi kan vänta oss nu. Som man kan se i grafen (visar cirka 3 månader efter bottnar) är det inte första gången det sker en sådan här V-botten, det skedde även 1987, 1998 och 2002. Efter kraschen 1987 blev det ett återtest av botten efter någon månad för att sedan klättra uppåt igen. Röd kurva är måndag-tisdag den här veckan, även om tisdagen inte är slut än så ville jag ha med det för att få en jämförelse på kraften upp. ...

Oktober så här långt

Vill bara lite kort visa hur OMXS30 har rört sig hittills i oktober jämfört med tidigare år. Röda kurvan är årets oktobermånad och jag har även fetmarkerat den blå kurvan som är oktober 1987. Man kan alltså se att det är ungefär samma hastighet i nedgången nu i år som det var vid kraschen -87, med skillnaden att nedgången då kom under andra halvan av oktober. Vi får väl se om det blir någon återhämtning, men det är nog troligt att det här blir en av de sämsta oktobermånaderna någonsin. ...