Community (archive)

The Community closed for new posts on May 1, 2025. All previous content is still available in the archive. Want to explore more? Visit Redeye.se

De senaste räddningspaketen

Ända sedan börsen började falla för 15månader sedan har det känts som att varje rally har varit att likna med när Asterix dricker sin trolldryck och klår upp romarna. De gånger Asterix inte får påfyllning blir han ett lätt byte och likadant har börsen svarat var gång naturen fått ha sin gång utan statliga steroider. Nu verkar det dock som att trolldrycken börjat bli väldigt utspädd och dess verkan räcker knappt över en dag och ännu mindre till att sätta ett leende på investerarnas läppar. ...

De två första åren

Då kan man som nybörjare i aktiesammanhang konstatera att man nästan lyckades träffa absolut sämsta tidpunkt för att starta sitt aktieäventyr då man köpte sina första papper för ca två år sedan. Först var allt guld och gröna skogar, det var ju trotts allt en liten bit kvar till toppen. Björn Borg rusade och med den flera av mina första innehav. Sedan vände allt och sjönk som gråsten mot botten, först var VKG som jag trots allt lyckades tjäna några kronor på, och sälja av helt, innan jönseriet tog riktig fart. ...

Jeff Cooper - teknisk analytiker

Jeff Cooper är en av amerikas mest välkända tekniska analytiker. Några av hans böcker om “Hit and run”-trading har kommit ut i flera upplagor. Framförallt handlar det om Gerillatrading. Här kan man fram till den 25 Oktober 2008 se Jeff Cooper kostnadsfritt. Ingen registrering behövs. Lektionen tar en dryg timme. http://www.traderslibrary.com/videos/?SID=UGLJMFPVOTT5F747775824314234C7E6

En lordag på jobbet!

En dag utan aktiespel eller overvakning av borsen tillbringas på jobbet i Danmark, tråkigt att jobba en lordag kvall men å andra sidan får jag gotta mig i att valutakursen ar till min fordel, min lon har hojts med 2000 kr sen maj månad enbart på forandringar mellan svenska och danska valutan. Idag sokte ett nytt jobb inom koncernen, jag sokte ett jobb som businesssaljare så håll nu tummarna for att jag i allafall blir kallad på en intervju. ...

Tanganyika oil - rekordrabatten

Tanganyika Oil 156 kr * Kinesiska Sinopec bjuder 198 kr för Tanganyika Oil. Det är 42 kr mer än fredagens slutkurs. * Sinpoces bud på 31:50 kanadadollar per aktie var på fredagen var värt cirka 197:80 kronor. * Rabatten i Tanganyika Oils aktie i förhållande till budet från kinesiska Sinopec fortsätter att öka och var under fredagen rekordhög, kring 27 procent. * Tanganyika Oils ir-chef Robert Eriksson är mycket tydlig med att inget kring budet har förändrats. ...

Världens skickligaste riskkapitalbolag , reflekterar på krisen..

Sequoia Capital är 1 a på FORTUNES världsrankinglista över VC firmor. “MIDAS-status” har de uppnått. Deras syn på marknadsläget, LÄCKTE UT i veckan. " Good times Rest In Peace “, hette första sliden i presentationen, “Sequoia Capital’s 56 Slide Presentation Of Doom”. Denna var avsedd förr deras portföljbolagsVD ar. Men nu har alla VC Firmor i världen, värda namnet ( och alla andra hugade också), tillgång till den. //// Med tanke på att Sequoia ( grundat 1972), finansierat ett hittills oöverträffat antal enormt framgångsrika företag, som ***tex. Google, Yahoo, Paypal, Electronic Arts, YouTube, NVIDIA, Cisco Systems, Oracle and Apple*** och ca 10 proc av NASDAQ’s värde utgörs av bolag de grundat***, ….så är det kanske läge att lyssna på deras åsikt…. /// ...

2017-05-30 11:44 · gap2

Omöjliga PE-talet

Nu händer det vad många fruktar. Det ramlar in kvartalsrapporter som visar förlust i stället för vinst. Eller visar minskad nettovinst. De som suttit med PE-tal och ansett börsen varit lågt värderad, vad säger de nu. PE-talet är ju verkligen omöjligt. Säg att bolag A har ett PE-tal på tio men samtidigt för över lika mycket som nettovinsten till nästa års redovisning av “eget kapital”. Då blir ju räntabiliteten 1:10 = 10 procent för dem som endast använder PE-talet. Var kommer överföring till eget kapital in i beräkningen av PE-talet. ...

Svenskarna som människor

Jag har några dagar besökt tre arrangemang i Stockholm. Jag kommer just från investmentbolaget Spiltans aktiepub på Grevgatan i Stockholm. På Spiltan diskuterades konjunktur och jag var den enda i en stor församling som trodde på en stor och lång nedgång som kommer att vara i flera år framåt. Alla övriga var hur förhoppningsfulla som helst. Det var dags att köpa aktier nu. Det hade vänt. Jag har tidigare skrivit på Redeye att svenskarna måste vara världens mest optimistiska folk. Jag har varit utomlands halva detta år och mötte aldrig den här otroliga optimismen i press och tidningar. Tvärtom. ...

Semester o en lottsedel!

Har dansat i otakt till musiken ett bra tag nu och måste lämna marknaden innan det är för sent. Åker till Thailand den 1e november och stannar drygt 4 mån. Att satsa pengar i HOB nu är givetvis förknippat med mycket stor risk (man får ju se pengarna som förlorade). Tyckte att jag hade en slant över att satsa så jag slängde in den i HOB. BV var nere i ynka 4,5 milj så jag tänkte att någon kanske tar chansen att gå köksvägen eller att det kanske händer ett mirakel av annat slag. Något roligt vill man ju ha :-) ...

Angående Peab Industri

Sitter och funderar lite på Peab Industri. Gick i förrgår in i Peab Industri till en kurs av 38.30. Kursen vid stängning idag är 40.50. Jag undrar, tycker ni det är värt att ligga kvar och vänta tills det att Peab offentliggör sitt bud eller ska jag sälja och ta hem några tusenlappar i vinst? Känns kanske som att aktien kommer att sjunka tills dess att mer ingormation om budet kommer ut, eller? ...