Community (archive)

The Community closed for new posts on May 1, 2025. All previous content is still available in the archive. Want to explore more? Visit Redeye.se

Rapportera mera!

Rapportperioden är här och en så länge har vi sett starka rapporter från IT-sektorn. Senast Ericsson och Axis (förra veckan) var båda över analytikernas förväntningar och aktierna tog rejäla glädjeskutt på runt 20 procent. Även sökmotorjätten Google och IBM drog iväg efter rapporterna i USA. Redeye.se skall vara en mötesplats som skall hjälpa dig (och mig) att ta bättre investeringsbeslut. Under rapportperioden så får vi en klarare bild om hur bolaget ligger till i den pågående finanskrisen. Förmodligen kan du ”ditt bolag” mycket bättre än de flesta andra, vilket gör att din röst blir värdefull för alla oss andra som vill tjäna ”det lilla extra” (eller vill slippa att förlora ”det lilla extra”…) ...

Psykologisk analys

Det kanske blir verklighet fortare än jag trodde att marknadens aktörer kommer att bli briefade eller coachade av en beteendevetare/psykolog. Psykologen kanske blir en del i ett team i framtiden för att på så vis försöka undvika felaktigt beteende när man är satt under stark press från marknaden och man börjar tappa allt mer av det rationellt beteendet. Jag skrev i bloggen stresstest i mars i år att det kanske inte är en så dum idé. Lite skruvat då . När man agerar i panik och i själva verket tror att man är rationell så kanske lite coachning av en beteendevetare inte är helt fel. Det finns ju ämnen som finansiell psykologi som kan vara till stor hjälp. ...

Tänk tvärtom - contrary thinking

Förstå marknadens rörelser. Hur det går till berättar Humphrey Neill i sin bok Art of Contrary Thinking. Boken utgavs 1954, och kom att bli stilbildande för denna typ av litteratur. Grundkonceptet, att tänka tvärtom, contrary thinking, var givetvis känt långt innan Neill skrev sin bok, men han blev den första att skriva en klassiker i ämnet. Contrary thinking innebär att placeraren går mot vad den stora massan tycker och säger om marknaden. I samma genre finns även “The Psychology Of The Stock Market” av G.C.Selden, skriven 1912. En välskriven bok, som är fylld av visdom. Inte speciellt många sidor, men desto mer genomtänkta. ...

En söndagskväll franför tv:en

En söndag i tv:s tecken är i och för sig inget ovanligt för mig, men igår innebar det 3 timmar ekonomi i och med att Svt sände Agenda special och dokumentären “När oljan tar slut”. Agenda bjöd enligt min åsikt inte på några större nyheter. Sändningen kan väl närmast beskrivas som en sammanfattning av senare tids nyhetsflod. “När oljan tar slut” var mer intressant. Intressant i det hänseendet att senaste ekonomirelaterade boken som jag läste var “The last oil shock” av David Strahan. Boken kan nästan ses som en textversion av dokumentärer, med vissa undantag. ...

Stabil vändning i sikte?

Om det inte kommer ny negativ information om att finanskrisen inte går att lösa så tror jag att det värsta är över. Tror dessutom att rapporterna kommer att styra i fortsättningen. När de stora fallen har kommit är det delvis för att det är en brist på information. Nu kommer rapporterna och flera har redan varit positiva, både i USA och i Sverige. Det kan hålla marknaden ifrån flera kraftiga ras. Men enskilda aktier som inte når upp till förväntningarna kommer säkerligen att slaktas, men man kommer att kunna hitta många guldkorn också. Nu kommer man i alla fall ha en sportslig chans att pricka in vinnarna. Jag är inte heller säker på att vi kommer att fortsätta leka följa John med Wall Street. Nu är det kanske dags att våra vägar skiljs åt. ...

Ericsson - omöjlig att analysera

För många år sedan sa Investmentbolagets Öresunds ordförande Mats Qviberg att detta bolag aldrig ägt Ericsson-akter. Anledningen var en enda: Ericsson-aktien är fullständigt omöjlig att analysera! Det är mitt intryck också. Inte har det blivit bättre sedan Carl-Henrik Svanberg kom dit. Jag har i analys, i blogg åtskilliga gånger påvisat hur Ericsson tricksar med bokföreningen. Jag vill använda det starka ordet: Luras! Jag är ingen vän av de förhandsanalytiska tipsen som föregår varje bokslut i dag. ...

OMXS30 vecka 43

Då jag vet att det är en del nya läsare så vill jag först börja med en summering av mina analyser i år. Det är inte för att lyfta fram exakt huruvida jag har haft “rätt” eller “fel” utan mer som en bakgrund till hur jag har resonerat tidigare för att lättare kunna hänga med hur jag tänker framåt. Det blir en del text, hoppas någon orkar ta sig igenom ändå. :) ...

investeringsfilosofi.

En sondag på jobb solen skiner och allt ar på topp. Min investeringsprofil kommer se ut så har: Boliden= tusen aktier kops under en intervall på 2 månader. NCC= tusen aktier kops under intervall på 8 månader. Telia sonera = tusen aktier kops med under intervall på 5 månader Vostok nafta= tusen aktier kops under en intervall på 8 månader AXIS= tusen aktier kops under en intervall på 8 månader. ...

Stor tabbe!

Danskarna åker till Sverige för att handla, för att gå till apoteket, för att gå till tandläkaren. Det är inte många år sedan som svenskarna åkte över sundet för att handla livsmedel. Vad har hänt? Jag har tagit upp det flera gånger på Redeye. Vad är det som hänt. För så här var det förr? Citat Dagens Industri: Förr åkte svenskar till Köpenhamn för att bland annat handla billig ost och billigt kött. Rederierna lockade med gratis biljetter till Köpenhamn bara man åkte och handlade.(DI 20/10 2008). ...

Hushållens verklighet

-Du, vi måste sälja huset. Sen du blev arbetslös har jag inte haft råd att betala räntan på lånet och vi har fortfarande inga pengar till julklappar åt barnen. -Vi kan ju inte sälja huset nu, vi har precis nått botten och det kommer börja gå uppåt igen. Vi kan använda mitt kreditkort till julklapparna, såklart ungarna ska ha julklappar. -Jag vet inte jag, det stod i tidningen att fastän det påbörjas färre än hälften så många byggen nu som för ett år seda så ökar lagrena av osålda nybyggda hus konstant. Det är ingen som köper dem alls. Och ditt kreditkort är ju spärrat, kommer du inte ihåg att de klippte sönder det för dig förra veckan för att du inte betalat av på dina skulder under tre senaste månaderna. ...