Community (archive)

The Community closed for new posts on May 1, 2025. All previous content is still available in the archive. Want to explore more? Visit Redeye.se

Säsongsmönster maj-oktober del 12

Det är nu knappt 2 veckor kvar av oktober och den säsongsmässigt svaga perioden maj-oktober. Bifogar en uppdaterad graf där man kan se att årets upplaga just nu är den sämsta någonsin. I jämförelsen har jag med de år som har föregåtts av ett svagt vinterhalvår precis som det blev under november 07-april 08. Den svarta kurvan är alltså utvecklingen i år under maj-oktober vilket kan jämföras med den röda kurvan som är ett snitt av de tidigare tillfällena. Det är exakt samma graf som jag använt mig av sedan den svaga perioden började i maj och det har varit en viktig del i att jag siktat på lägre nivåer hela tiden. Däremot är jag ändå lite förvånad hur väl det har utvecklat sig och följt snittet. ...

Säg att jag har fel!

Kära läsare av Redeye. Jag ber nu om en sak. Skriv att det jag presenterar här nedan är fel. Jag vill bli överbevisad om att jag har fel. Det gäller vårt kära Ericsson. Direktör Carl-Henrik Svanberg presenterade tredje kvartalet som strålande. Starkt resultat, skriver Ericsson själv på sin presentation av tredje kvartalet. I Dagens Industri läser jag ord som “Urstarkt, Ericsson!”, “Revansch Svanberg”. Ericsson på banan igen och allt vad det har stått. ...

Manipulation på högsta nivå 2

http://www.e24.se/samhallsekonomi/sverige/artikel_805883.e24 Äntligen kom så beviset för det jag tidigare hävdat skett i olika aktier. Främst gällande Impact C (Som artikeln felaktigt namngivit Holdings) där en längre tid aktien manipulerats. Artikeln säger att kursen drivits UPP men nämner ingenting av det faktum att det ännu fler gånger skett NER. Den sista gången aktien drevs upp av bl a korshandel och stora falska köp-klossar var den sista resan från ca 47:- upp till 57,50. Sedan dess har aktien uteslutande tryckts ner våldsamt av enorma säljklossar samt prissättningar “under kurs” för att sedan säljklossarna tagits bort “förövarna” kunnat sälja av med god vinst i de naturliga rekylerna. ...

Viktig vecka för oljan

Jag tänkte ursprungligen kalla den här bloggen för “Bobby Ewing med en miniräknare”. Det är nämligen vad känner mig som när jag kommenterar oljeprisets uppgång och fall. Bobby, JR Ewings lillebror, försökte också vara en oljemagnat, men föll lite på sin naivitet ochsi sitt förnuft, jämfört med JRs tuffare tag. Frisyren har jag väl inte ännu, men den som ser min profilbild har aldrig sett mig efter 2 månaders fri utväxt… ...

Utmärkt läge att sälja Björn Borg

Sedan lägsta noteringen på 25 kr har B & B stigit med närmare 50 %. För att tro på en fortsatt uppsida måste man vara en stor optimist. Rapporten kommer den 12.e november och risken är överhängande att förväntningarna inte kommer att infrias. Det kommer fler chanser där man kan köpa Borg till en lägre kurs än dagens. Antingen innan rapporten eller efter. Står den runt 30 kr före rapportdag så är jag villig att chansa men annars finns det bättre objekt på marknaden. ...

Hårt slag mot marknaden!

Nu på morgonen kunde jag läsa rapport som IFS levererade för tredje kvartal. Det är mycket starkt av IFS som fördubblar vinsten. Omsättningen ökade med 16 procent. Kassaflödet ökade kraftigt til 134 miljoner kronor mot föregående 34 miljoner kronor. Innan rapporten har IFS-aktien i de fyra senaste månaderna rasat nästan 50 procent. Vad i hel-v-te kunde marknaden sänka aktiens kurs så mycket. Det är nedvärderande mot ett bolag som skötte sig väldigt bra. Både med kompetent och tillförsikt. ...

Kronan stärks snart

En Euro kostar tio kronor. Förra veckans kursfall var det värsta sedan kronan släpptes fri 1999. Dollarn har stärkts med 25 procent gentemot kronan sedan i april 2008. Från 5,8 kr till 7,4 kr. Någon enkel förklaring till kronförsvagningen finns inte. Enligt skolboken bör kapitalet söka sig till de länder som erbjuder bäst avkastning. Sverige ger 4,25 % ränta. Euroområdet ger 3,75 procent. USA 1,5 % i ränta. Trots detta så försvagas kronan. ...

Transatlantic - bu eller bä?

Marknadsreaktionen på Transatlantics niomånadersrapport blev negativ då aktien föll med drygt 3 procent. Kursreaktionen beror främst av två anledningar. Först och främst hade marknaden sannolikt förväntat sig att rederiet skulle presentera ett avslut kring försäljningen av delar av Atlantdivisionen och att eventuellt avslöja var rederiet kommer att göra investeringar. Ytterigare var även resultatet för Industriell sjöfart en liten besvikelse vilket resulterade i att några aktieägare valde att lämna skeppet med sjunkande kurs som följd. Personligen är jag också lite besviken men det är ju som tur inte så dystert som det verkar. Här kommer några korta kommentarer, om jag lyckas få det någorlunda kort :) : ...

Master 3: Aktievärdering

Har nu under början av hösten dammat av finansieringsteorin från C-nivån för att vara förberedd för vad som komma skall senare i höst. Nämligen avancerad nivå (d-nivå) som det så fint heter numera, av samma ämne. Blir lika förvånad varje gång jag läser kapitlen som behandlar aktievärdering och ser hur långt detta verka vara från praktiken. Eller är det det? Vad säger ni? Kassaflödesmoddeln, DCF - Discounted cash flow. Alltså nuvärdesberäkningar av framtida kassaflöden är det som ligger i fokus. Det som erhålles av teorin och likaså föreläsningarna, när jag gick kursen är strikt teoretiskt. Bara verktyg - formler och dylikt. Någon vidare praktiskt implementering var inte att tala om. Synd tycker jag. Och kanske därför jag känner att det är långt från praktiken. ...

2017-05-30 11:44 · siken

Stabilt i telekomsektorn

Redeye har uppmanat till att “Rapportera mera”, och med tanke på mitt riktiga jobb är i telekombranschen (lär väl ta ett tag till innan Buffet anställer mig, känns det om just nu) så är det väl en given sektor att kommentera idag. Ericsson Först ut är naturligtvis Ericsson, som stal showen genom den tidigarelagda rapporten. Det känns lite oväntat att klämma till med en framflyttad rapport, det är mer något man skulle kunna tänka sig att ett offensivare bolag typ Nokia eller Microsoft skulle dra till med för att klämma åt lite blankare. Men det är ju lite roligt också, även om Ericsson noggrannt betonade att det bara hade med den stora avvikelsen mot förväntningar att göra. Kan ju vara bra att veta nästa gång Ericsson rapporterar och de inte flyttar fram rapporten, kanske? ...