Community (archive)

The Community closed for new posts on May 1, 2025. All previous content is still available in the archive. Want to explore more? Visit Redeye.se

ABB blir positivt!

Idag kommer en rapport från ABB och det ar nog det enda positiva (hoppas)med dagens marknad, med tanke på fallen runt om i varlden så kan man inte precis se något ljus i dagens borshandel. Om dem svenska bankerna visar en lika bra rapport som Handelsbanken så kan vi nog se en brytpunkt på denna historiska borscrash som vi ar i. Samtidigt så ar jag en ganska glad sjal, mitt kop i boliden lutar åt att bli en bra investering med tanke på dollarkursen, råvarupriserna faller runt om i varlden men samtidigt så gynnas en stark dollar till bolidens fordel, nu hoppas jag att den håller sig på denna låga nivå och inte rusar for jag vill sjalvklart kopa mer! ...

OMXS30 grovskiss

Jag vill visa en veckograf jag tog fram häromdagen och som anknyter till inlägget “OMXS30 vecka 43”. I det inlägget skrev jag att min tolkning är att vi kommer få se en ny säljvåg som kan ta index ned mot 500-nivån. Grafen visar en grovskiss som jag arbetar efter just nu. Det kan förstås se ut som rena gissningar men det finns en hel del tankar bakom. Det första scenariot (1) är alltså mitt huvudscenario och innebär att det fortsätter ner mot 550 och optimalt cirka 500. Tidsmässigt bör det isåfall vara klart innan årsskiftet och därefter en kraftigare återhämtning under flera månader. ...

Sifferporr för blivande oljemagnater

I bloggen “Viktig vecka för oljan” http://www.redeye.se/aktiebloggen/3245/viktig-vecka-for-oljan skrev jag hur jag liksom en Bobby Ewing med miniräknare börjat bevaka oljestatistiken på ett sätt som att jag är säker kommer att vinna mig titeln “Sveriges osexigaste man” på ett kick. I vilket fall som helst tänkte jag bara följa upp (måtte dessa rader förfalla ur Googles cache obemärkt innan min karriär går i stöpet och min närmaste familj sänder mig till en terapeut) med lite resultat. ...

USA på rätt väg?

Det har jobbats hårt hårt i Washington och i New York de senaste veckorna. Och inte bara där, för övrigt. Centralbanker och regeringar runt om i världens alla hörn har nu plockat fram det ena paketet efter det andra. Garantier, kapitalinjektioner, likviditet, räntesänkningar med flera åtgärder tycks, åtminstone tillfälligt, ha skapat ett visst lugn på finansmarknaderna. Beloppen som generationer av skattbetalare nu debiterats för att rädda det finansiella systemet är svindlande. ...

Den enes död...

den andres bröd. Läser att Kinas största oljeproducent Petro China vill köpa som man säger sårbara oljeproducenter i finanskrisens spår. Oljeprisfallet och finanskrisen gör att det finns många mindre oljebolag som kineserna nu kan sätta tänderna i. Dom cirklar som gamar runt det döende bytet. Det kan paradoxalt nog bli så att t.ex Pearl exploration kommer att köpas upp långt tidigare än vad jag trodde, tyvärr. Bolaget är ju i det närmaste krisvärderat fast man är helt skuldfritt och med en stor kassa c.a 350 mkr, och fina reserver . Övriga stora oljebolag som måste köpa mera reserver vet ju naturligtvis om kinesernas strategi och kommer att göra vad dom kan för att hinna före. Nu är det väl så att kinesernas plånbok är av det stora slaget, och vill dom verkligen ha ett bra bolag med fina reserver så får dom det.. ...

Det köpvärda halvåret - om säsongsvariationer

Säsongsmönster och säsongsvariationer på börsen. Den amerikanska banken JP Morgan skriver i ett marknadsbrev att den som 1970 investerat 100 kronor i det breda Europaindexet MSCI Europe varje år mellan maj till oktober idag har kvar 92 kronor. Den som i stället köpt i november och behållit placeringen till april varje år hade i stället haft 4 304 kronor. Skall man köpa i november och sälja i april? Affärsvärlden: “En genomgång av Affärsvärldens generalindex visar att man får i princip hela avkastningen på Stockholmsbörsen genom att bara vara inne på börsen sex månader om året.” Har du konsekvent ägt aktier i proportion till Affärsvärldens generalindex den första november varje år för att sedan sälja dem den sista april året därpå? Ja, då är du en vinnare. Mellan åren 1990-2007 har du haft en positiv avkastning på hela cirka 650 procent. ...

Lite mindre stabilt i telekom

Jag tänkte fortsätta mina rapportkommentarer inom telekomsektorn. Idag kommenterar jag främst det som hände igår, helt enkelt därför att jag inte har haft tid att läsa allt som vällt ut idag. Och om måndagens rapporter var stabila, var tisdagens något mindre så. Först och främst kom Millicoms rapport, som sett till siffrorna faktiskt var roligare läsning än det råa fallet låter påskina. Man adderade fina 2 miljoner nya abonnenter i sina nätverk och nu har totalt 30,6 miljoner abonnenter vilket är hela 50% upp mot föregående år. Här är några länder med respektive tillväxtsiffror: ...

Har analytikerna blivit fulla?

Det är mycket märkligt med Goldman Sachs rekommendationer för IFS-aktien i de senaste tiden. _IFS: GOLDMAN SACHS HÖJER RIKTKURSEN TILL 63 KR STOCKHOLM (Direkt) Goldman Sachs har höjt sin riktkurs för IFS till 63 kronor från tidigare 60 kronor. Det skriver Bloomberg News./CW Publicerad: 2008-09-01 08:51 IFS: GOLDMAN SACHS HÖJER RIKTKURS TILL 37:50 KR STOCKHOLM (Direkt) Goldman Sachs höjer riktkursen för IFS till 37:50 kronor från 36. Rekommendationen neutral upprepas. Det framgår av ett analysbrev på onsdagen.Höjningen är en följd av att IFS rapport på tisdagen var bättre än vad Goldman Sachs räknat med. 2008-10-22 10:32_ ...

Riksbanken bör sänka räntan

På torsdag är det dags för Riksbanken att bestämma hur de skall göra med räntan efter kraftiga turbulens på finansmarknaden. Inflationen har vikit ned. Turbulensen på finansmarknaden och nedgången på bostadsmarknaden gör att konsumenterna blir mer försiktiga. Det kan leda till högre arbetslöshet och lägre löneökningar. Förväntningarna ligger på 4 procent alltså en sänkning med 0.25 procent. Precis som jag skrev i februari 2008 då tyckte jag att räntan ska ligga kvar på 4 procent. Men Riksbanken höjde till 4.25 procent, och sedan fortsatte de höja räntan till 4.75 procent. ...

Oljan big picture

Lägger in en långsiktig graf över oljan (crude oil). Det ger ett bra perspektiv både på den enorma uppgång som skedde i början av året och det ras som skett de senaste månaderna. I maj började jag ana att det var dags för en större korrigering nedåt då det började se paraboliskt ut. Bland media och lite varstans hörde man i våras i stort sett bara att oljan skulle vidare upp mot $200 och man fick nästan intrycket av att oljan skulle ta helt slut i år, vilket var varningssignaler om ett extremt sentiment. Dessutom har oljans bullmarket, som startade 1999, med jämna mellanrum avbrutits av större rekyler vilket det tidsmässigt var dags för. Maj var dock lite för tidigt då det fortsatte upp ytterligare en bit och då perfekt touchade trendkanalens tak. ...