Community (archive)

The Community closed for new posts on May 1, 2025. All previous content is still available in the archive. Want to explore more? Visit Redeye.se

WASH OUT !

eller watch out för börsen. Kan detta vara dagen då vi såg den stora wash outen på börserna ? Vi hoppas, vi hoppas. Den finns en del som tyder på det. Dom stora bolagen har nu presenterat sina siffror och det var ju ingen munter läsning direkt. Katastrof läser jag. Vi har nu inprisat nolltillväxt eller värre, och massarbetslöshet .Dom bolag som fortfarande ska rapportera har man slaktat i förväg, för säkerhets skull…Världens rika länder har lyckats med konststycket att samordna en finansiell kollaps och det är inte dåligt gjort, minsann. Vi kanske inte ska samarbeta så mycket. BRIC- länderna och dom allra fattigaste delarna av världen tar vi med oss ner i djupet. Jag tror vi får en för tidig solförmörkelse också… ...

Aktier??

När man äntligen tog steget att investera i aktier så har börsen varit helt upp och ner. Inte roligt alls att se värdet minska med närmare 25%.. :( Men som tur är behöver jag inte ta ut något på ett tag men känslan av att gjort fel i investeringen är inte kul. När ska det vända??

2017-05-30 11:45 · lindh

Ingen mer carrytrade?

Mitt i all turbulens som för tillfället håller aktie- och kreditmarknaden på knäna har valutamarknaden lite i skymundan haft rekordartade svängningar. För bara några månader sedan var det snack om att dollarns plats som reservvaluta var hotad och att den skulle ersättas av euron. Nu, eftersom jag av vana räknar om allt i sek, har vi på andra sidan Atlanten snabbt fått uppleva att en big & co har blivit 10sek dyrare och ni är nog många hemma som fått tänka om shoppingresan till NYC innan jul. ...

Tidsdiversifiering -vän eller fiende?

Det ska sägas direkt att jag inte är någon större supporter av uttalanden som “jag investerar på lång sikt så det gör inget om börsen går ner på kort sikt”, eller “över tid så går börsen alltid upp” när investeringsstrategier diskuteras. Hur kommer det sig att vi blivit så artiga att alla i samklang prisar tidsdiversifiering? Det självklara argumentet är att allteftersom tidshorisonten förlängs så sänks risken (mätt i volatilitet). Vad många missar är att fördelen med mindre risk slår tillbaka i form av större potentiella förluster. För den som sparat på börsen i 10 år och varje år tryckt in 10% av lönen spelar det nog ingen roll att hon har en 10% årlig avkastning även efter det senaste årets ras men samtidigt har mindre kronor på kontot än hon satt in under åren. Jag tvivlar till exempel inte en sekund på att många av de hedgefonder som för tillfället får slå igen har klart positiva årsavkastningar. Problemet är bara att efter de första framgångsåren med 100% avkastning fått klart ökat kapitalinflöde och när de i år förlorat 20-40% så innebär det att fonden inte tjänat en enda krona summa summarum. ...

Var finns de framtida vinnarna?

Jag ska här med breda penseldrag tycka till om vad jag tror om ekonomin och vilka sektorer som blir de framtida vinnarna. Mindre svenska företag tror jag inte kommer att drabbas fullt så hårt som dem som har sin främsta verksamhet i USA. Generellt vänder kurserna först på de större bolagen och de som har sjunkit mest. De sektorer som man kan avvakta med är där jag tror det vänder sist, allt som kräver större kostnader och lån för konsumenten. Bilar, båtar, kök, byggbranschen, dess återförsäljare, finansbolag och fastighetsbolag. Om man tänker efter – vad kan du absolut inte avvara just nu, vad behöver du? Just det, i princip ingenting. Man väntar för att se hur ens ekonomi kommer att påverkas för att man inte vågar köpa något dyrt och ofta får man inget lån från banken, så man väntar. ...

Finanskrisen gynnar Precise Biometrics

Hur många lösenord använder du egentligen? Antagligen tillräckligt många så att du är tvungen att klistra upp en mängd kom-ihåg-lappar på dataskärmen. Skulle det då inte vara enklare att bara använda lilla fingertoppen som inloggningsverktyg? Usisys globala undersökning visar att 66 procent av konsumenterna önskade att banker, kreditkortsbolag, hälsoinstanser samt statliga myndigheter skulle använda sig av biometri istället för lösenord. Medvetenheten för biometri ökar alltså hos konsumenterna och dagens rapport från Precise Biometrics avslöjar att det tidigare notoriska förlustbolaget något överraskande äntligen nått break-even! Då bolaget i rapporten avslöjar att de även fått en kreditfacilitet på 15 Mkr så förskjuts även risken för nyemission på framtiden. Plötsligt ser allt mycket ljusare ut och kvartal fyra kommer att bli högintressant då det sannolikt kommer att bjuda på ett positivt kassaflöde med hjälp av den senaste tidens goda orderingång. Ytterligare befinner sig ett flertal nationella ID-kortsprojekt i slutskedet av upphandlingarna vilket spås leda till affärer innan årets slut. Men finanskrisen då? Den drabbas väl alla bolag av? Det är faktiskt så att finanskrisen och dess elände kan komma att bli en fördel för Precise Biometrics. ...

Karo Bio: orkar ni verkligen vänta? Kanske bäst att köpa HM istället?

Idag fick vi ta del av rapporten. Den har diskuterats flitigt hela dagen och analyserats mellan raderna. Kassa krymper för varje dag, bra då vet vi att bolaget inte bara sysslar med PP-presentationer (om det nu var någon som trodde det). Vissa diskussioner är relevanta, andra en effekt av en undermedveten oro över att projektet inte ska falla väl ut, att avtal sluts tidigare osv. Jag menar att diskussionerna är så starkt knutna till hur kursen hanterar det nyhetsflöde och kunskaper vi har om Karo Bio och dess möjligheter att utveckla projekt. ...

2017-05-30 11:45 · kofot

börsen ska upp

börsen kommer att stiga kraftigt närmare tiden på grund av : 1-svagare inflation tack vara fall på olja . 2-starkare dollar 3-finnas kristet i USA har dämpad och det kommer bli stabil . 4-vinster på mest bolag faller men aktie kursen är inbakad 5-ränta sänkning , vilket kommer att vara bra 6-många bolag är överdriven billigt och de ska kunna dra upp indexen. 7- olja och mining bolag är på väg uppåt. detta sektor ser mycket billigt ut . ...

The little book that beats the market

“The little book that beats the market”, av Joe Greenblatt är ett fynd för den som söker rejäla råd, på fundamental grund. En enkel metod, som har goda förutsättningar att slå marknaden som helhet. Detta till låg risk. Bättre än så blir det inte. Förmodligen innehåller boken en av de mest klargörande sammanfattningar av vad man skall söka efter för att finna fina vinnaraktier, som någonsin skrivits. Som en recensent spetsade till det: Två år i ekonomiskola kommer inte att lära dig hur du överträffar marknaden, men två timmar med denna bok gör det. ...

Svenskarna är illa ute

Nu går mina fungeringar till hur våra svenskar har det ute i världen. Inte minst har jag sett bloggare här på Redeye som av och till meddelar att de beger sig till Thailand för längre eller kortare tid. Oftast längre. Hur har de det i dag. På några dagar har deras levnadsstandar sjunkit med 20 procent. (Öhmans fondkommission meddelade i dag genom Dagens Industri att de sänker lönerna för sina mäklare med 15 procent. Men det blir väl från nivåer som oftast är betydligt högre än våra pensionärer och långliggare ute i världen). ...