Community (archive)

The Community closed for new posts on May 1, 2025. All previous content is still available in the archive. Want to explore more? Visit Redeye.se

Tre i topp - Portföljtävlingen

Nästan 300 portföljer deltar i tävlingen. Endast tio procent av dessa ligger på plus. De tre första leder ordentligt. 297 portföljer, 26 har mer pengar nu än när de startade,.En porcent av de tävlande, det vill säga 3 stycken har klarat att lyfta tävlingsportföljen med mer än tio procent. Det är starkt gjort, att befinna sig i topptrion i den börsturbulens och nedåt-trend som råder. Börshajarna AnvändareTillgångarUtveckling**1.****Mk566 769,54+13.35%2.Salmagundie565 803,64+13.16%3.Prima560 992,10+12.2%4.Nasdack533 116,85+6.62%**MK är rankad som nummer 560 av Redeyes medlemmar, och följaktligen en uppstickare. En lång rad affärer har gjorts, men det är Teleca och DTG Sweden som står för de verkliga portföljlyftet. Dessa innehav är nu sålda och MK har sökt sig vidare i jakten på nya fynd. Han är för närvarande fullinvesterad. ...

Active Biotech - Epokgörande nyhet!!!

Acitve har precis presenterat epokgörande resultat för läkemdelsmolekylen 57-57 (=ABR-215757 SLE, avklarad fas Ib-studie på SLE- och RA-patienter) som sensationellt innebär att substansen NORMALISERAR IMMUNFÖRSVARET så att den autoimmunna processen EJ uppstår. Detta är SENSATIONELLA RESULTAT som innebär att ett mycket stort hopp tänts hos många människor som drabbats av olika autoimmuna sjukdomar, såsom Sle, Psoriasis; RA, insulinberoende diabetes mellitus, Guillain Barrés syndrome, inflammatorisk tarmsjukdom etc. Den breda effektprofilen för substansen 57-57 mot olika inflammatoriska sjukdomar tyder på att susbstansen påverkar en central del i inflammation och autoimmunitet. 57-57 substansen tillhör substansfamiljen Quinolinerna, vars VERKNINGSMEKANISM kommer presenteras av Active i en högt ansedd medicinsk tidskrift inom kort. Presentationen av verkningsmekanismen kommer bli startskottet för “Big Pharma” med väsentligt större resurser än Active, att försöka utmana / kringgå Active´s patent för att få access till verkningsmekanismen. Detta gör att Active inom en mycket snar framtid kommer teckna ett brett STORT AVTAL för hela Quinolinplattformen och tillhörande metodpatent för verkningsmekanismen. Det kommer med all säkerhet bli det STÖRSTA AVTALET penningmässig som ett svensk Biotech-företag ingått med “Big Pharma”. FRAMTIDEN för Active Bioetch ser …“to say the least …” MYCKET LJUS UT. ...

Om klave halshuggning, om krona hängning

Är det någon som ibland känner att “vad jag än gör så blir det fel”. Om man ger pengar till uteliggare så kan man bli beskylld för att stödja deras eventuella missbruk och ger man inte är man snål och omänsklig. Kort sagt, du är körd vad du än gör. Lite så tror jag att många i de rika västeuropeiska länderna känner sig idag efter att siffor kommit ut om ländernas lån till östeuropa. Det är förstås enligt de flesta helt oförsvarbart och ytterligare en av kapitalismens baksidor. Enligt DI låg Österrikes exponering på 85% av BNP, Schweiz på 50%, Sverige 25%, Spanien 23% och Storbrittanien 24%. Jag förstår att vi har en kris som snurrar för fullt, att vi alla är oroliga för vart världen är på väg, men i vissa fall måste vi faktiskt fråga oss om vi verkligen gjort fel. ...

World War III

Världen går sannolikt inte under, men västvärlden gör nog det, och allting är dessvärre oundvikligt och förutspått. Men för att få klarhet i detta behöver vi vrida tillbaka klockan ett par århundranden till 1500-talet då spågubben Nostradamus och universalgeniet Leonardo da Vinci satt och åt flugsvamp och hallucinationskanaliserade tid och rymd mellan varandra. Det var då som helikoptern och fallskärmen blev printade på ritbordet och framtiden blev skrivna i verser. ...

Det kan alltid bli värre..

Människor kan inte se runt hörn och sällan tänka flera steg framåt. Men låt oss ändå försöka. Om vi tänker oss börsen som en aktie. Det har kommit mycket oroväckande nyheter och fallet är kraftigt, det finns ingen nyhet eller rapport i sikte och vi vet att vi inte har sett det värsta än. Att det har fallit kraftigt är inte tillräckligt för att det ska vända, åtminstone inte än. Köp inte fallande knivar. Det bästa beslutet brukar vara att ta en snabb förlust. Så går mitt resonemang, till varför jag nu säljer mina innehav. ...

Hur skall man vända på börsen?

Har aldrig varit med om det tidigare när börsen föll så kraftigt på några veckor. Det var det värsta jag sett sedan kraschen 1987 och IT-kraschen 2000. Marknaden verkar hispiga på börsmarknaden. Överreaktioner åt alla håll. Vad är det med oss människor som skapar mer problem än vad som behövs. Nu har Tokyobörsens Nikkei fallt ner med 6.4 procent och nådde den lägsta nivån sedan 1982. Trots vissa ljusglimtar från New York som stängde lite högre än Stockholm på fredagen raderades ut helt. Pessimismen föder nedgångar hela tiden utan att bromsa. Vi behöver tid för att reflektera vad som skedde i början. Det var någonting som läckte ut i massmedier under 2007. Nyheterna om “subprime” har fått börsen falla ner ordentligt. En nedgång på 15 procent räcker! ...

WATCH OUT !

Tänk om fredagens wash out bara var förtvätten ? Huvudprogrammet kommer ju efter förtvätten och håller på längre. Nu till något helt annat. Tror jag fortfarande på att Sinopec kommer att fullfölja avtalet med Tanganyika oil och därmed genomföra köpet ? Budet är värt c:a 195-197 kr. Vi snackar rabatt av megamått nu då aktien ligger på 134 kronor..Hur är det möjligt ? Ja, jag tror fortfarande på affär , och nu ska jag försöka resonera mig fram till varför jag tror det. Kina behöver skaffa sig oljereserver genom uppköp för att säkerställa en långsiktig säker tillgång av olja. Kinas oljebehov växer kraftigt och då man inte är självförsörjande med olja på långa vägar så måste man ut på marknaden och köpa . ...

Aktier som påverkas negativt av Swedbanks nyemission

Swedbank aviserar en nyemission. Banken har länge varit underkapitaliserad, och huvudägarna borde ha agerat för länge sen. Men nu händer det. Detta kommer att innebära kurspress för en lång rad aktier. Först och främst behöver fonderna sälja ut delar av sina innehav för att frigöra kapital så att de kan teckna nya aktier i Swedbank. Vilka aktier de väljer att avyttra kan variera. Däremot så har AlfaLaval och Boliden ungefär samma storägare som Swedbank. Det är därför sannolikt att dessa aktier tillfälligt säljs ut. Storägarna måste plocka fram pengar, och då blir det de redan kurspressade innehaven som avyttras. ...

Swedbank aviserar nyemission

Swedbank 59,50kr (stängningskurs i fredags) Swedbank har beslutat att göra nyemission, det vill säga tigga pengar från sina aktieägare. Normalt brukar en emissionsrabatt ligga på 30 procent, men nu talas det om fyrtio procent. Det är tur att aktieägarna i Swedbank är kapitalstarka i ett läge när banken inte är det. Den som äger aktien har knappast något val om han inte vill se sitt innehav spädas ut. Kursen i Swedbank kommer att pressas fram till dess att emissionen är genomförd, och obehaget inför att måsta skjuta till ytterligare pengar försvinner. Sedan väntar en ljusare framtid. Med nypåfylld kassa har banken handlingsfrihet, och kommer att klara krisen. ...

Så hur var det nu -ska världen gå under eller?

I fredags morse, när S&P500 futures var limit down, spelades “we who are about to die” på NYSE och strax efter öppning hamnade VIX (S&P500 volatility index som mäter förväntad volatilitet) på rekordnivån 89. Jag har gått igenom data sen 1990 och det var inte förrän för tre veckor sedan som det gick över 50 för första gången. Ganska snabbt var vi ner 6% men stängde sen på -3,5% och VIX avslutade dagen på 79. ...