Community (archive)

The Community closed for new posts on May 1, 2025. All previous content is still available in the archive. Want to explore more? Visit Redeye.se

MK väljer rätt aktie - igen! Carnegie

Signaturen MK gjorde det oväntade två köp under eftermiddagen igår lagde grunden för en kraftigt uppgång i portföljen idag. Därmed befäster han på ett tydligt sätt sin ledande placering i portföljtävlingen. Carnegie är en fullträff. Mer än femtio procents kursuppgång på en dag! Kilsta metall lyfter med 17 procent. Båda aktierna inköptes vid femtontiden igår, strax före den amerikanska börsöppningen. Amerika kom som bekant att stiga kraftigt med över tio procent i slutspurten, strax innan stängning. Aktierna ovan tycks dock ha stigit av helt andra orsaker. ...

Oljepriset!

Oljepriset har rasat markant den senaste månaderna efter en toppnoteringen i somras. Då jag förespråkar teorin peak-oil så är jag inte speciellt oroligt över oljeprisets utveckling. På lång sikt kan det bara gå åt ett håll och det är kraftigt uppåt. Opec sänkte nyligen sin produktion med 1,5 miljoner fat per dag för att stoppa raset på oljepriset..Dollarn har stärkts + att den efterfrågeoro som har spridit sig runt hela världen har gjort att priset på olja har rasat kraftigt..Är det befogat? ...

S&P 500-index

Jag lägger först in en veckograf över S&P 500 och egentligen behöver det inte sägas så mycket om den. Det är ett sällan skådat ras de senaste veckorna och det kommer nog fortsätta vara en hel del skarpa rörelser ett tag till. Det är nu inte mer än knappt -10% ned till botten 2002. Visst kan det bli en rekyl när som helst, men jag är tveksam till att större köpare går in i marknaden förrän 2002-botten testas av. Det som återstår att se är snarare om det hinner ske redan i år eller om det drar ut på tiden något till nästa år. ...

OMXS30 vecka 44

I fredags bröt OMX till slut ner under 620 och snabbt var det nere i 567,80 som dagslägsta. Det ser alltså nu ut som index är på väg ned mot 500, men möjligen är det så att det kommer gå fortare än vad jag hade väntat mig. Tanken var att det skulle nås först i december, men som det ser ut nu kan det ske redan i november eller i värsta fall redan den här veckan. I ett mer normalt läge borde vi redan fått se en större rekyl upp, men börsen befinner sig mitt i en krasch och då kan vad som helst hända. Vi kommer helt klart få en rejäl rekyl på 30-40% när krutröken lägger sig, men tills vidare gör man bäst i att invänta någon typ av säljklimax som kan indikera att den är på gång. ...

Countermine - Extrastämman

Mina anteckningar från gårdagens extrastämma i Countermine som jag sammanställt från telefonsamtal med två personer som var där: Extrastämman -———- Lugn och bra stämning. Stämman antog nyemissionen enhälligt 12-14 personer var på stämman. KPA var representerade liksom aktiespararna. Björn W och Christer B var där. Lansdowne hade ingen egen representant. Björn W har för avsikt att teckna i nyemissionen. Sverige -——– CAT-maskinerna lämnade Grenoble i fredags. Man räknar med 7 mån produktion. Svårt att göra fortare. Vid årsskiftet ska koncernstrukturen göras om och bli plattare. Dotterbolagen ska hamna direkt under moderbolaget. Lösenkursen på TO6 kommer att räknas om efter utspädningen från nyemissionen och kommer att hamna på 2-2,10 c:a. EPB:s emissionsgaranti kostade 1% punkt. Den kan under inga omständigheter kosta mer. Penser tycker CMT:s verksamhet är angelägen och viktig och vill vara med. Wollrath förväntade sig att Penser skulle bli en stark och långsiktig ägare även om representanten från EPB inte vågade ge ett svar på den frågan. Man bekräftade att man förväntar sig vinst på helåret 2008. CMT har idag c:a 55 anställda totalt. Antalet kan variera lite. ...

Återfödelse av Hedgefonden

De som har missat historien som ledde till att VW för en stund var världens högst värderade företag, värt mer än alla andra europeiska och amerikanska biltillverkare tillsammans, och samtidigt innebar att huvudägaren Porsche förlorade i värde har missat något väldigt spektakulärt. Och plågsamt. Efter att Porsche annonserat att de genom derivattransaktioner ökat sitt ägande i VW till cirkus 75% fick hedgefonder världen över eld i baken. Det visade sig att endast 5% av VWs aktier fanns tillgängliga på marknaden och med 13% blankade så blev det synnerligen trångt i utgången. ...

ja sa att det kommer rally

börsen är bottand. det kommer att stiga minst 635. närmare tiden börsen har rasade kraftigt på grund av finnas kris och sämre vinster för en del bolag men är det verkligen rättvist detta raset?nejdetta börsen är historisk undervärderad som man ska inte missa köp på många aktier.många drömmer på ändå värre börs men detta kan bli ett mardröm :börsen nådde bottenvem vågar komma ut att rek sälj nu ?ja en del bluffar som fattar ingenting om ekonomi som kallar sig super analytiker en dag de säger börsen ska upp dagen efter säger ned .detta på minner mig gardel som skrek köp Volvo eller telia eller tyska aktier , han bränn upp folks pengar genom att hade inga kunskap om ekonomi . han spelar tennis och tro på börs rally , många trodde på honom och brann upp deras kapital .det finns många som har inga kompets om börsen , jag säger skräp er att kunna rek till folk till köp eller sälj vara tyst .det var inte länge sen som jag skrev att krasch på börsen under mars månad men ingen tog mig på allvar , de trodde att jag är en skojare som varande sen toppen visst många hatade mig men tiden visade att jag fick rätt för min analys hittilse.fredagens ras var överdriven det fanns inga nyhet som skulle tolkas att börsen skulle rasar de kanske vill påminner 1929 men detta gick inte och går inte idars läget 2008.om vi tittar på tex :olja aktier olja ligger över 50 dollar men olja aktier ligger minst 40 procent undervärderad.vi tittar på många sektor , detta är samma sak.vad vill jag säga jag är sten hård tro på en kraftigt rally innan året slut .jag vågar säga idag till er läsare eller fondförvaltare att detta börsen är bästa köp läge att kunna göra bästa avkastning framför oss.man ska inte tolka många positiva rapport till negativ.så ni siffror från Usa i fredags , detta var mycket bättre eller hur.bank kriser i Usa är över och snart kommer att bankerna klarar sig bättre (inte all länder).1-dollar upp mot sk( export bolag kommer att klarar sig bättre vilket Sverige tänjer stora pengar)2.-räntor fallande kommer att falla mera , vilket kommer att börsen bli bättre avkastning.3- val i Usa kommande tider vilket jag är bull även obama vinner , det bli bättre inte värre än idag .4-jul handel framför oss 5-skog har drabbades värst i flera år vilket jag tro på detta sektor.6-mining bolag som lumi-ssab-bol kommer att resar upp sig igen på grund av : detta varor minskar från jorden och priset kommer att stiga på grund av botten för detta index.min rek :köp rally väntas till dec.vill nån skriver mot gärna kommer att svara . över 825 innan året slut. ber om ursäkt för dålig svenskakanske en nobel pris till mig . redey:urbanenda jag ber er att lämnar till oss bolag värdering för analys . stunta TA ,.bolget som har pengar i kassan.vad jag vill kollar idag att ni vissar till mig :vilket aktier är biligt.helst:olja bolag-mining bolag-skog-teknik-inga banker-inga medécin bolag inga servic bolag.ni läsare :ber er att komma med köp rek med fundamental analys.dags att köpa. ...

Mr Greed & Co

Mr Greed finns överallt, synlig som osynlig, och hans vänskapsskara bara växer. Han är även hermafrodit och kan titulera sig både Mrs och Miss, ja Mr Greed är verkligen skapelsernas skapelse. Mr Greed är även både vacker och ful, rikast av de rika och samtidigt fattigast av de fattiga. Det är därför han kör omkring med en Porsche på natten och en VW-“bubbla” på dagen, ja Mr Greed finns verkligen överallt samt “ingenstans”. ...

Brent närmar sig uppgång

Brent (olja) ligger för närvarande i en fallande kil enligt TA. Lyckas Brent ta sig över den övre linjen i den fallande kilen så aktiveras en köpsignal. http://www.chat4fun.se/pics/Brent.jpg Ser man i grafen från Augusti så ser man ännu tydligare hur kilen tar form. http://www.chat4fun.se/pics/Brent2.jpg Väl värt att hålla koll på. Står kvar vid mitt köptips av Lundin Petroleum (Lupe) då aktien definitivt skulle gynnas av högre oljepris.

Hur löses en kris i dag?

Hur många gånger nämns 1930-talet och dess kris i dagens ekonomiska debatt. Allt skall plötsligt göras utefter erfarenheten från 30-talet. Det är över 70 år sedan. Det är mycket som hänt på 70 år. Inte någon stans i samhället eller på vår jord finns något som påminner om 1930-talet. Inte på något område skulle vi lösa några problem med utgångspunkt hur man gjorde eller inte gjorde 1930. Skall vi lösa våra medicinska problem på grundvalar hur vi gjorde på 30-talet. Skall vi lösa energikrisen på 30-talsvis o.s.v. ...