Community (archive)

The Community closed for new posts on May 1, 2025. All previous content is still available in the archive. Want to explore more? Visit Redeye.se

Pensionen i morgon!

Jag läser på amerikansk hemsida om pensionsbomben. Det avslöjas dag efter dag om olika pensionfonder i USA som smälter ihop. Vi har ju hört hur illa det gått för våra AP-fonder det senaste året. Själv har jag noterat att verkställande direktören för Pressens Pensionskassa och Alecta avgått här i höst. Bra exempel. En mini-pensionsfond och en av våra största, kanske den största! Alla har de råkat lika illa ut. Vi har inte fått någon förklaring till det hastiga sparkandet av pensionsfondsdirektörer. Då lämnas fältet öppet för spekulation. Är det för djärvt att gissa att det beror på jätteförluster. ...

Fortsättningskriget & ginsengkapitalismen

Att tolka Nostradamus domedagsprofetior gav mig blodad tand, minst sagt. Detta har resulterat i att jag med spaden i högsta hugg grävt fram flera nya pusselbitar och snickrat ihop ett surrealistiskt motiv innehållande, lagom till halloween, en riktigt läskig skräckhistoria. Det råder inte någon tvekan om att mänskligheten är på väg att konsumera ihjäl sig då vi med hjälp av en växande befolkning i rask takt glupskar i oss jordens ändliga tillgångar. Det råder inte heller någon tvekan om att finanskrisen och dess biverkningar riskerar att välta omkull vår förmåga att rädda miljön. Vi kan alltså konstatera att vi befinner oss i en rejäl kris som även riskerar bli långvarig och som hotar hela samhället och världsekonomin. Regeringarna försöker mildra denna kris genom att pumpa in mer pengar i det finansiella systemet. Samtidigt vet vi vad skolboken säger om detta och den pipeline av tändvätska som Bernanke och Trichet nu snickrat ihop mellan sig riskerar alltså att skapa en inflationsbrasa utan dess like, som slutligen även riskerar att fälla samhällets grundfundament till marken. Då vi även vet att en djup depression med inslag av hyperinflation tenderar att föda de mest skrämmande och destruktiva ideologierna så finns det sannerligen skäl till ökad vaksamhet. ...

Investmentbolag

Det finns fyra stora, noterade investmentbolag med börsvärden över 20 miljarder. Jag tror att det kan vara en god strategi att inneha alla fyra för bästa riskspridning och med potential att överträffa index långsiktigt. De fyra aktierna är Industrivärden, Investor, Kinnevik och Ratos. Stjärnan i gruppen är Ratos, som förvaltar en portfölj av onoterade innehav, s.k. private equity. Förvaltningskostnaderna uppgår till cirka 0,6 procent av börsvärdet. Det är mycket bra, med tanke på att avkastningen varit god under en lång rad av år. ...

raket aktie

En riktigt brslutet av juni ingick Anoto ett avtal med Hitachi Maxell Ltd. om ett joint venture för de japanska och asiatiska marknaderna samt förvärvade Hitachi Maxells verksamhet avseende produktion av digitala pennor. Detta förvärv kommer ge oss ett ökad försäljning och resultat då greppet stärks om den kompletta produkten genom att Anoto nu kontrollerar den större delen av värdekedjan (penna, licens och mönster). · I april ingick Anoto ett avtal med en världsledande global tillverkare av produkter för visuell kommunikation inom produktområden som t ex whiteboards och blädderblock. Anoto kommer att leverera teknologi och digitala pennor för användning i kommande produkter. Det initiala ordervärdet motsvarar intäkter på cirka 800 000 EUR. I juli tecknades ett avtal med Group Hamelin, där det initiala ordervärdet är EUR 950 000. Häromdagen ingicks ytterligare ett avtal med ett ordervärde på EUR 500.000. ...

(Teknisk Analys) Håll koll på DMI +/-

USA indexen (Nasdaq, Dow Jones och S&P 500) ligger i perfekt läge för en köpsignal. En närmast perfekt köpsignal ges när DMI+ bryter över DMI- linjen samt att ADX linjen ligger ovanför dessa linjer. Denna köpsignal har ej givits än, men upplägget ser bra ut just nu och vi kan mycket väl få denna köpsignal under nästa vecka om börserna fortsätter stiga. Om vi ser på Dow Jones så har vi fått liknande köpsignaler flertalet gånger förut, uppgång räknat ca 2 månader efter köpsignalen: ...

HQ

HQ börjar jag bli allt mer skeptisk till. Det finns ngt i grafen som påminner om ympningen av en trädgren men denna trädgren är rutten in i stammen. Det verkar som att resultatet är starkt präglat av andra aktier och jag tänker då speciellt på Volvo. Så jag antar att Gardell spelar via HQ och som övriga Öresund och andra ingredienser enbart fungerat destruktivt av en paranoid finansmaffia vill jag påminna om augustireken om övriga mäklarföretag. ...

Vem vet framtidens aktiekurs?

Min inställning är att ingen nu levande människa vet något om framtiden. Därför kan människan inte uttala sig med säkerhet hur det blir. Jag reagerade i en annan blogg i dag mot ett uttalande i Dagens Industri (31/10 2008) av Industrivärdens VD (Se blogg “Mr Market vet alltid bäst”). - När vi tittar på vad man kan bedöma vara de riktiga värdena, inte de kortsiktiga, för vår portfölj av fina kvalitetsbolag så är vi beredda att ha den skuldsättning som vi har nu eftersom våra tillgångar är felaktigt värderade på långsikt", säger Anders Nyrén. ...

Utvandrarna

Har vi grävt våran egen mass(arbetslöshets)grav ? När kineser och arabländerna tätt följda av indier håller på att sätta den nya ekonomiska dagordningen i väst, så har vi redan packat resväskorna och amerikakofferten för den långa resan västerut. Amerika here we come, again…För dom kommer väl och tar över ?? Blir vi den nya underklassen ?? Kina har ju goda förutsättningar att bli världens största ekonomi inom kort, men jag tror inte att dom har ambitioner att bli en supermakt med allt vad det innebär av internationell närvaro och pådrivare av demokrati och mänskliga rättigheter som ju amerikanarna gör. Tänk er en kinesisk politiker prata mänskliga rättigheter. Ett politiskt konststycke. Nä, Kina har nog med sina egna problem både inom landet och runt sina gränser. Energiproblem, livsmedelsproblem,stora miljöproblem, Taiwan är fortfarande en nagel i den kinesiska själen, och lite smått och gott i Tibet för att nu nämna några. Kina har fullt upp med sina egna problem. Kina vill inte och kommer inte att axla Usa:s supermaktsmantel. Kina är nöjda med att få vara den dominanta spelaren och aktören i sin del av världen. Kina agerar via FN i dom fall som är av vitalt intresse för kineserna. Ekonomiskt däremot så gör dom nog det, och i framtiden så kanske många västmänniskor kommer att få en kinesisk arbetsgivare. Huawei som är en konkurent till Ericsson ökar sin närvaro starkt i Sverige. Dom finns numera både i Stockholm och Göteborg. Bilindustrin flyttar fram sina positioner i flera EU-länder. Vi kanske kommer att tillverka kinesiska bilar i Torslandafabriken i Göteborg och Indiska i Saabs Trollhättefabrik… ...

Mr Market vet alltid bäst

I Benjamin Grahams böcker talas det alltid om Mr Market. Läsaren och investeraren måste veta och lära sig att det alltid är marknaden som bestämmer (Mr Market). I bland är Mr Market glad och ibland är han ledsen. Någon gång har Mr Market fel på hjärtat. I oktober har han vid något till fälle haft hjärtstillestånd. En känd journalist i Svenska Dagbladet gjorde sig under helgen lustig över att börsklimatet personifieras och att börsen får mänskliga drag som girig o.s.v. Och det värsta är tydligen att i bland blir han sjuk. Han har i oktober fått besvär med hjärtat. ...

Tanganyika oils sista resa

Sinopec lämnar idag sitt budprospekt på Tanganyika oil om 31,5 CAD och man har till 2008-12-05 på sig att acceptera budet. Nu så får vi aktieägare springa ett sista ärevarv. Stort grattis alla aktieägare för idag så börjar klättringen uppåt och det blir en fin avslutning på en för övrigt bra vecka. Wash outen kanske ändå var förra fredagen. Många har lämnat marknaden och det alldeles försent då vi har haft ett bra lyft dom senaste dagarna.. ...