Community (archive)

The Community closed for new posts on May 1, 2025. All previous content is still available in the archive. Want to explore more? Visit Redeye.se

Oljeaktier - portföljtävlingsfynd

Ett grattis till signaturen Nasdack. Han har för närvarade lyckats föröka kapitalet med mer än 50 procent! Börshajarna AnvändareTillgångarUtveckling**1.****Nasdack763 988,59+52.8%2.Mk706 350,92+41.27%3.Bernardi691 989,20+38.4%4.Dan olof680 982,42+36.2%**Bakom portföljtävlingsframgången ligger ett beslutsamt satsande på hårt nedtryckta oljerelaterade aktier. Lundin Petroleum, Vostok Gas, Vostok Nafta och PA Resources. En annan hemlighet är att portföljen etablerades så sent som den 27:e Oktober. Det är onekligen en stor fördel om man köper nedpressade aktier i rätt ögonblick. ...

Rabt:s vikingar går bärsärkagång

Transatlantic har nu sannerligen gudarna med sig då bolagets “vikingaskepp” kontinuerligt noterar nya rekordrater på spotmarknaden på Nordsjön. Den 1 november nådde ahts-fartyget Vidar Viking nytt ATH när Oilexco hyrde fartyget för 200 000 GBP/dygn för riggförflyttning av Ocean Guardian. Enligt haglandoffshore.com så är även Odin Viking med på detta uppdrag, vilket innebär att även Odin eventuellt får 200 000 GBP/dygn (har ej funnit uppgifter om prisnivån för Odin). Det är alltså glada dagar på Transatlantics huvudkontor i Skärhamn då spotpriserna ända sedan början av oktober varit skyhöga och efter 15 oktober har Balder Viking, Odin Viking och Vidar Viking noterat rater på 175 000 GBP/dygn med full sysselsättning. Ytterligare har Tor Viking varit uthyrd för “all-duties” under flera veckor till Statoil och från den 20 oktober till förhöjd hyra om 1,3 miljoner NOK/dygn. Då två fartyg blir lediga den 5 november och ett den 8 november finns det alltså möjlighet till fler positiva överraskningar, särskilt när marknaden är “extremely tight” just nu. Med samtliga fartyg uthyrda till 175 000 GBP/dygn tjänar Transatlantic cirka 3,9 miljoner kronor per dag, eller 14 öre per aktie. Detta kan således inte fortgå hur länge som helst och frågan är i vilket skede som bägaren med mjöd kommer att vältas omkull? ...

Ericsson: min lunch med Svanberg

Idag samlade Ericsson alla svenska Ericssonanalytiker (inklusive underteckanad) till den återkommande lunchsittningen efter kvartalsrapporten. Återigen var det cirka 15 analytiker som träffade VDn Carl-Henric Svanberg och finanschefen Hans Vesterberg på huvudkontoret i Kista. Efter Ericsson något överraskande ”positiva” vinstvarning endast fyra dagar före den ordinarie kvartalsrapporten kan man verkligen ställa sig frågan om det har hänt speciellt mycket mer Ericssons rapporteringsrutiner? Eftersom kvartalsrapporten var klart bättre än väntat kände Ericsson sig tvungna att gå ut med den positiva vinstvarningen. Detta är fine dock kan man ju undra varför de inte gjorde det i slutet av september eller i senast i början av oktober (som andra bolag brukar göra). Här menar Ericsson att marknadens estimat på Ericsson reviderades ned ganska kraftigt under början av oktober varför skillnaden mellan det faktiska resultatet och marknadens estimat blev för stor. Vi håller med om att det fanns viss osäkerhet om estimaten men de facto justerades estimaten inte ned speciellt mycket utan vi tror snarare att det finns en stor risk att Ericsson faktiskt inte hade koll på sitt eget resultat i början av oktober. Detta är oroväckande. ...

jul klapp

kommer att lämnar mina bästa köp tipsen till läsare. stakt köp Totala intäkter07770738468337168Resultat efter avskrivningar0590552-200781Extraordinära poster000-4160Finansnetto0-117-95-78-74Finansiella kostnader01351119285Resultat före skatt0473457-278707Skatt0137145-95198Nettoresultat0336312-183509BALANSRÄKNINGTILLGÅNGARAnläggningstillgångar *05712553953504681Omsättningstillgångar03490265424072425Balansomslutning09202819377577106SKULDEREget kapital02898267825263037Minoritet00000Avsättningar01567141312391310Långfristiga skulder **03275323430252305Kortfristiga skulder03029228122061764Räntebärande skulder03325295526851847Balansomslutning06304551552314069* Varav goodwill00000nu ska bli bilrud. bolaget är på rätt väg. dollar har vänd från botten 5,80 till över 7.50 . bilerud är ett bolag som tjäner pengar för starka dollar . stora enso visade bättre resultata. gemför med andra skog bolag detta aktien är biligt och kan var ett bra placering för framtiden. ...

Dagens siffror

Staten har 1 500 miljarder kronor beredda att stötta upp Swedbank och SEB. Dessa pengar finns tillgängliga under ett år. Det är lika mycket som halva bruttonationalprodukten. Det lika mycket som svenskarna betalar i skatt i år. Internationella valutafonden har 2 000 miljarder svenska kronor för att stötta valutorna i hela världen. (Jämför Riksbankens stöttning av svenska banker). Jag har sett uppgiften i svensk tidning i dag. Är den rätt? ...

Jag, en Formel 1 förare.

Daytraders är börsens formel 1 förare enligt Claes Hemberg på Avanza. En kanske liten märklig jämförelse när man tänker på hur långsamt mitt dagliga arbete går. En snigel håller jämn fart med mig under “arbetet”. Lätt. Sitter blytung i stolen och bara väntar. OBS! Jag är helt normalviktig för min längd. 187 cm lite drygt 82-83 Kg. Den forna tvättbrädan har visserligen antagit en liten mjukare hållning med åren…….. gap 2 var vänlig nog att skicka en länk till mig om en artikel på dn.se där man kan läsa att Avanzas Claes Hemberg siar om antalet daytraders i landet ligger på c:a 1500-2000 st. Jag har funderat på hur många vi egentligen är under några år. Jag har för egen del har gissat att det finns något eller några tusental som lever som daytraders…Nu får jag lite belägg för att den siffran kan stämma..En liten udda skara människor som valt ett annat sätt att försörja sig på helt enkelt. Nu är jag relativt normal och social av mig men lockelsen att kunna leva på trading var så stark att det bara måste prövas. Att vara sin egen är också värt oerhört mycket. ...

Skärpning, riksbank och FI

Det som fungerar i fredstid skall fungera även i krig! Jag vänder mig emot att riksbank, regering och riksdag ändrar säkerhetsbestämmelserna för banker när det blir kris. Min inställning är att i goda tider behövs väl inga regler, då fungerar allt ändå. Nej, det är vid kris som det skall hållas på gällande regler. Jag slog larm i januari 2008 när Riksbanken i tysthet hade gett nya säkerhetsregler för våra banker. ...

Extraordinär vecka...

för dem som äger aktier i Karo bio, det lilla svenska forskningsbolaget som håller till på Novum i Huddinge. På måndag börjar Windhover konferensen där KARO:s Eprotirome har blivit invald av en oberoende expertgrupp att vara en av de 10 mest intressanta preparaten inom det kardiovaskulära medicinområdet. Detta och mycket kring det har bl.a. Springman och Krax här på Redeye redan redogjort för så många gånger att jag hänvisar till deras bloggar/analyser i stället för att upprepa (vilket jag iofs redan gör iom denna blogg). ...

Stackars skattebetalare!

Vad är det finansminister Anders Borg och Sveriges riksdag har garanterat nu i bankkrisen., “Ett garantiprogram som innebär att staten under det närmaste året ska kunna erbjuda svenska banker refinansieringsgaranti på smått overkliga 1 500 miljarder svenska kronor. (Niklas Storåkers artikel i DN 29/10 2008). Jag har tidigare skrivit att 1 500 miljarder svenska kronor är halva bruttonationalprodukten i Sverige och dessutom är det exakt den summa som svenskarna betalar in i skatt till staten i år. ...

Vem skall äga bankerna?

I åtskilliga frågor som jag bloggat om på Redeye har jag fått rätt. Där jag fått in fullträff efter fullträff i mina framtidsanalyser är hur det skulle bli för bankerna, eller rättare sagt, dess ägare. Vi har diskuterat mycket om framtiden här på Redeye de senaste dagarna. Går det att förutse aktiekursen. Nej, säger jag. Men andra saker går att förutse. Det som är absolut lättast att förutse är hur poltiker och riksbanker skall behandla banker som är på dekis. ...