Community (archive)

The Community closed for new posts on May 1, 2025. All previous content is still available in the archive. Want to explore more? Visit Redeye.se

börsen kommer att vara på upp sidan

Dagens reaktion i USA kan vara överdriven på grund av att val i USAär klart och vi vet nu vem som är vinnare. lyssnar inte på de som har missad att köpa på botten. börsen är på väg uppåt men en rekylera är inte så konstigt på grund av index steg nästan över 20 procent men vi kommer håg att värdering på börsen ar mycket låg och många var osäkra under USA valet men idag detta är klart . ...

"Charing made easy" av John J. Murphy

Boken “Charting made easy” av John J. Murphy Författaren är en av amerikas mest välkända tekniska skribenter. Tydlig och enkel, men ändå innehållsrik och med logisk struktur. Man får förtroende för det han lär ut. John J. Murphy skapade en ny trend inom den tekniska analysen när han lugn och sansad började publicera sig i början på 1980 - talet. Murphy höjde standarden för analysen, och har betytt mycket för dess erkännande. En lång rad böcker, alla lika välskrivna, har öppnat ögonen på många. ...

Spelindusrin ångar på

Unibet visade stark tillväxt på samtliga marknader och inom samtliga produktsortiment. Tillväxten var mycket stark på samtliga marknader utom Sverige där tillväxten bara var runt 15%, men till saken hör att Unibet historiskt visat sig vara konkurrenssvaga i Sverige jämfört med tex Betsson. Annars var det 35% och uppåt. 6/11 kommer Entraction med sin rapport. Entraction är det pokernätverk som fn växer snabbast på marknaden, troligen mycket tack vara Pinnacle. Jag förväntar mig en - rensat för säsongs svängningar - historiskt stark tillväxt under Q3 med en tillväxt på ca 50% relativt Q2, vilket skulle ge ett resultat på drygt 11 miljoner efter skatt och ett P/E på ca 8. ...

Casa Blanca

Usa:s nya president behöver inte bekymra sig för sitt boende dom närmastea fyra åren då det knappast är en Barack, han flyttar in i. Det var bra att Barack Obama vann, men i ärlighetens namn hade jag föredragit Hillary Clinton i vita huset. Att Usa inte var redo för en så kompetent kvinna är bara att beklaga. Min önskelista till Usa:s nya president ser ut så här:: Obama får ta över ett konkursbo och några krig. En grannlaga uppgift minst sagt. Han måste avsluta kriget i Irak as soon as possible och sedan måste han få till stånd en lösning i Afganistan. Om Usa och koalitionen lämnar Afganistan idag, så tar talibanerna över landet i ett nafs och skräckväldet börjar om igen. Flickor får inte gå i skola, musik blir förbjudet, och männen måste ha skägg. För att inte tala om sharialagarna. ...

Biotekniksektorn kliver upp som vinnare..

Den senaste veckan har börsen gått mkt starkt som bekant och det är intressant att notera den positiva hävstångseffekt som skett för vissa bolag i biotekniksektorn, av de sju bolag som jag bevakar har 4 st avancerat 30% eller mer den senaste veckan och i snitt för de sju bolagen kan noteras en stigning med 24% vilket är ngt bättre än börsen som helhet. De bolag som en längre tid varit mest nedtryckta har gjort de största avancemangen, där återfinns Bioinvent , Karo Bio, samt Active. Vissa av bolagen står inför större värdedrivande händelser, som samarbetsvtal för Karo, Epicept, Orexo samt Bioinvent. Vissa har dessutom kommunicerat viktigt nyhetsflöde, det senaste under dagen i Medivirs fall där man rapporterat flera framgångsrika studieresultat avseende deras Hep C projekt som drivs med partnern Tibotec, men även i Orexos fall där man erhållit milestonesersättningar från dess partner Prostrakan p g a tidigareläggning av Rapinyls lansering samt för Karo Bio som rapporterat ännu en framgångsrik studie för Eprotirome.. ...

2017-05-30 11:47 · krax

spännande placering o ett visst skydd mot inflation.

olja är i särklass den mest handlade o viktigaste råvaran överlägset allt annat. När oljepriset stiger ,ökar även inflationen i världen.oljepriset har halverats från ca.140-ca.70dollar fatet.Nedgången beror till viss del att dollarn har förstärkts mot andra valutor o att konjukturen har försvagats.Kina o Indien fortsätter att växa i god takt o förbrukar allt mer olja .På 3-5 års sikt när konjukturen har stabiliserats kommer även olje priset att stabiliseras.Det verkar också som det är svårt att öka produktionen. Mycket talar för att det är en god investering att placera i olja. ...

2017-05-30 11:46 · doj

Oljepriskris

Med dagens mycket låga oljepris så har investeringarna i nya reserver, raffinaderier, och annat nödvändig gått i stå. Det är helt enkelt inte lönsamt att satsa då det inte bär sig. Frågan är om vi inte binder ris åt egen rygg när priset är så här lågt. Bra för oss konsumenter och den ekonomiska återhämtningen som lär komma. Under tiden som vi tankar billigt så fortätter världens reserver att minska i en allt snabbare takt, och med uteblivna investeringar i sektorn så kommer priset att öka kraftigt, mycket kraftigt, när återhämtningen börjar visa sig i reala siffror. ...

Sämsta maj-oktober någonsin

Oktober är nu över och det är dags för en summering av maj-oktober som är den säsongsmässigt svaga perioden på börsen. Årets upplaga blev faktiskt det sämsta utfallet någonsin för OMXS30 och ännu ett “rekord” är därmed satt i år och för den här börsnedgången. I år föregicks det av ett svagt vinterhalvår vilket vid tidigare tillfällen alltid har inneburit kraftiga nedgångar under sommarhalvåret. Det var därför min utgångspunkt under våren och en av anledningarna att jag siktat på lägre nivåer som uppnåddes i september. Första grafen, som jag visat flera gånger tidigare, innehåller just dessa år där det först varit en svag november-april och hur utvecklingen sedan har varit under maj-oktober. ...

November månad

Trots en rätt rejäl återhämtning mot slutet av månaden blev resultatet för oktober -16,9%. Det är det näst sämsta resultatet för månaden sedan 1984 och det är bara 1987 som slår det. Nu går vi in i november och historiskt har det varit ett rätt blandat utfall då 54% av åren har gett vinst (13 av 24). Snittavkastningen är däremot +2,3% vilket är riktigt bra men det dras upp en hel del av 1992 då OMX steg hela +30%. ...

OMXS30 30 oktober

OMX har nu klättrat en bra bit från veckans lägsta och under onsdagen började 620-nivån bearbetas. Jag ser fortfarande det som en viktigt första nivå att ta sig över och det gäller då på stängningsbasis. Senaste veckorna har det bildats en positiv divergens i MACD-indikatorn vilket visar på att det var lite mindre kraft i den senaste nedgången och det är förstås något man gärna vill se vid en botten. Samtidigt ser det ut som index befinner sig i en kilaktig nedgång och blir den korrekt ska det egentligen till en ytterligare nedvåg, men vi får se. ...