Community (archive)

The Community closed for new posts on May 1, 2025. All previous content is still available in the archive. Want to explore more? Visit Redeye.se

OMXS30 vecka 45

Det blev som lägst 556,77 under förra veckan innan det vände upp i en kraftig rekyl. Jag har haft 500-550 som lämpligt område (med tyngdpunkt på 500), men det ser inte längre lika troligt ut. Jag skrev även om 400 som i värsta fall kunde nås, men det skjuts nu fram till eventuellt under nästa år. För att nå dit hade det behövt avsluta oktober nedåt 500, men det avvärjdes under den sista veckan. ...

BETSSON värdering

Q3 rapporten var ett styrkebesked, man har återigen visat att man är en av de snabbast växande spelbolag i Europa och det visar att Betsson har mycket god kvalité i både ledning, produkter o strategi. Och då ska även tilläggas att det är en hårt konkurrensutsatt bransch ( se ex Unibet som levererar NEGATIV tillväxt ). Betsson är fundamentalt undervärderad, räknar man konservativt på VPA 2008 på 6kr o därtill räknar in kassan (progn ca 280mkr i Dec) så ger det ett P/e på endast 10 vid rådande kurs på 63kr!! ...

Astrazeneca rapporter positivt utfall från Jupiter-studien

Idag presenterades resultat från bolagets omdiskuterade Jupiter-studie på American Heart Association, som vi lyfte fram i fredagens Trends, där patienter med förhöjda nivåer av hsCRP behandlats med bolagets statin Crestor. Data visar på tydligt sänkt risk för hjärt- och kärlsjukdommar för den behandlade gruppen jämfört med de som istället fick placebo. Det uppseendeväckande med denna studie är att den inte riktat in sig mot den sedvanliga riskgrupp som behandlas med statiner utan mot just denna grupp med förhöjda nivåer av hsCRP. Astrazeneca rapporterar att de kommer söka ett myndighetsgodkännande för utökad användning av Crestor för denna patientgrupp under första halvåret 2009. ...

Det tredje skämtet

När man ser hur mycket pengar dom amerikanska biltillverkarna GM, Ford och Chrysler förlorar så tappar man lätt hakan. Alla tre är konkursmässiga. Volvo och Saab är ju amerikanskägda sedan flera år men det svider ändå lite extra då man ändå på något vis tycker att det är två “svenska"bolag som drabbas. Tufft för dom drabbade, inget snack om det. Varför är bilindustrin så omhuldad och omtalad ? Det ska räddas från konkurs tycker många för att det gäller så många arbetstillfällen. Vad är det för bra med att driva företag som inte går med vinst ? Vi gjorde det misstaget med varvsindustrin på 1970 talet och nu verkar det som om en del vill göra om det misstaget, nu med bilindustrin. Vi ska tillverka bilar som vi säljer med 50.000 kr i förlust per bil, som Volvo nu gjorde för årets tredje kvartal. 50.000 kr back på varje såld bil. Det blir dyra jobb det….Saab har inte tjänat en krona på dom senaste 15 åren. Inte en krona…Wallenberg har sparat många miljarder på försäljningen av Saab till GM. ...

Momentum trading

Momentum trading Momentum betyder rörelse. I “Momentum trading” försöker man finna aktier som rör sig avsevärt i en viss riktning, understödd av hög volym och försöker att “hoppa ombord” för att åka med momentumtåget till dess att man når önskvärd vinst. Vanligen har man nytta av att känna till nyhetsflödet för att ana de reaktioner som kan väntas. En aktie kan gå upp dag 1 och dag 2 och så faller den tillbaka dag 3. Momentumtrading är för de flesta “event driven.” ...

Teknisk analys av USA-indexen

Nasdaq: Nasdaq ligger just nu i en trendkanal med en topp kring 1780 och en botten kring 1400. Går vi över eller under dessa så får vi en signal om framtida riktning på indexet. Ett stöd har även byggts upp vid 1500. www.chat4fun.se/pics/nasdaq20081107.jpg Dow Jones: Dow Jones har sitt starkaste stöd vid ca 8400 och motstånd kring 9700. http://www.chat4fun.se/pics/djia20081107.JPG S&P500: Stöd vid 850 som måste hålla annars får vi en stark säljsignal. Lyckas vi ta oss över 980 så ser det däremot mycket ljusare ut. ...

Ratos - en fin aktiefond

Vill du köpa en mycket bra “fond” med fin årlig avkastning och bra historik utan höga avgifter från en indexjagande förvaltare tycker jag Ni alla skall passa på att köpa Ratos på måndag. Rapporten visar att Ratos har god kontroll på sina bolag och finanser. En stark kassa bäddar för en större aktivitet på marknaden när denna stabiliseras efter att oroligheterna från finanskrisen har lagt sig. En litet historisk återblick på Ratosaktien: ...

Heart of Brands rapport idag

Heart of Brands inkom med rapport idag och detta var ingen trevlig läsning. Införsäljning inför våren 2009 har inte ökat nämnvärt, bolaget förvärv av det helt komplett okända MacScott kunde ej genomföras och det nybildade dotterbolaget blev likviderat. VD har sagt upp sig, kontrollbalansräkning är upprättat…..kostnaderna och förlusterna skenar iväg. Detta var inte alls bra och för alla aktieägare som fortfarande finns kvar i bolaget får en bara hoppas att styrelse och ledning för bolaget nu försöker undvika konkurs och gör det enda vettiga och säljer av dom egna varumärken så några ören blir över till aktieägarna. ...

Svar till oskar renvall

Oskar Renvall skrev en blogg där han efterlyste hur man vänder en börs. Nu har jag inte sett detta förrän nyss. Så jag bjuder på den utveckling som skett i de instrument du nämner och utelämnar dem alla i mitt svar. Ställ dig frågor. Varför ska vi mäta börsen efter de mått som destruktiva anser att vi ska mäta? Varför 12 månader? Varför från Januari till December? Varför ska vi acceptera de kostnader vi ges för att vara verksamma? Om Börsen fallit med X procent så kan kostnaderna falla. Antalet anställda i husen som förstört dem kan falla konkurslöst. Bonusarna vem gnetar ihop dem? ...

När tilliten rasar

Solen skiner vackert på morgonen sedan har molnen tagit över mer och mer. Nästan alla blad har fallit ner från trädet. Fåglarna flyger söderut mot varmare breddgrader. Det är bara att inse att vi är på väg mot vintern. Ser väldigt fram emot att åka långfärdsskridskor på snöfria isen bara om vädret inte ställer något galet. Läste Dagens Nyheter som jag inte prenumerar, men hittade en artikel “När tilliten rasar” i ledarsidan skrivet av Göran Rosenberg som jag tyckte var mycket bra. Det finns en del förklarningar till varför börsen utvecklat sig väldigt illa och nedgångarna har bidragit till stora konsekvenser för både företag och hushåll. ...