Community (archive)

The Community closed for new posts on May 1, 2025. All previous content is still available in the archive. Want to explore more? Visit Redeye.se

OMXS30 11 november

Senaste månadens utveckling är en bred konsolidering och kan egentligen ses som antingen en bottenformation eller en fortsättningsformation. Under måndagen blev det en “shooting star” vilket är en reversal och ofta markerar en topp (jämför tidigare toppar i oktober). Nu skedde det samtidigt som en 123-high bildades i övre delen av konsolideringen samtidigt som MACD letat sig tillbaka upp över nollstrecket och nu kan ses som “överköpt”. Sammantaget är det alltså flera saker som gemensamt talar för en topp nu och troligtvis faller det ned mot strax under 620. Det blir en avgörande nivå att bevaka då det finns potential för en omvänd huvudskuldra, men brister det väntar istället test av oktoberbotten. ...

Historisk återblick...

Om vi backar till år 1900 i Sverige så var vi fortfarande ett fattigt land som var mitt inne i en omvandlingsprocess från jordbrukarnation till att bli en industrination. Landet hade drabbats av flera missväxtår och amerikaflytten var något som många fortfarande längtade efter. Dom flesta blev naturligtvis kvar och kämpade på under knappa förhållanden i ett hopp om en bättre framtid. I början av seklet så kom då en första svenska uppfinning som gjorde världssuccé och det var kullagret. 1927 skruvades den första Volvon Jakob ihop. Nästa stora svenska uppfinning blev Tetra paken av Ruben Rausing. Han förstod nyttan av en livsmedelsförpackning efter ett besök i USA där han såg dom första snabbköpen. Mjölkförpackningen känner ju alla till. Framgångarna fortsätter med Ericsson och många IT-bolag som såg dagens ljus i.o.m internets intåg. Vi har haft alla möjlighheter till en hållbar ekonomiskutveckling över mycket lång tid. ...

Swing trading - mellan daytrading och trendföljande strategi

Swing trading. Måhända den idealiska tradingsituationen. Man behöver inte sitta och bevaka skärmen hela dagarna, men får ändå bra avkastning om tålamodet räcker för att invänta rätt tidpunkt. Swingtradern är en korttidshandlare, som håller sina positioner längre än en enstaka dag. Den som köper aktier på nyheter är ofta intresserade av swingtrading, eftersom att kursrörelser ofta kan pågå i dagar och ibland veckor innan de skapar en rörelse som ger en acceptabel vinst. ...

Swedbank klarar sig

Det finns flera tecken på att Swedbank inte behöver gå samma öde till mötes som Carnegie i dag. Att bli av med banktillstånd och att bli förstatliga. Tecknen har att göra med den nye direktören i Swedbank och den blivande, ännu ej utsedde ordföranden i bankstyrelsen. När det gäller framtidsanalys av ett företag så är väl följande iaktagelser användbara: 1) Jag läser på bloggen www.situationstureplan.se där före detta börsmäklaren Hans-Olov Öberg skriver kommentar om Swedbank. Öberg har skrivit en bok om finansbranschen som kommer ut i dagarna och han har arbetat på HQ Bank som analytiker tills i våras.Han har synpunkter på nye direktören Michael Wolf i Swedbank. Jag citerar ur hans blogg: ...

Carnegie är körda

Carnegies tillstånd att bedriva bankverksamhet har blivit indraget. Detta framgick i en presskonferens som började strax efter klockan 15. Läs mer här: http://www.e24.se/branscher/bankfinans/artikel_853025.e24 Känns lite tråkigt faktiskt men dom har bara sig själva att skylla. Alla generösa och kortsiktiga bonusprogram tillsammans med finanskrisen har gräv graven för denna bank.

NEUROVIVE. Smallcap: "I vårt tycke den kanske bästa möjligheten på börsen"

Smallcap.se, har ett erkänt MKT bra trackrecord av att hitta kurskometer, på Smallcaplistorna. De frågar sig om inte en första riktkurs, för NVP (7,75), borde ligga på ca 23 kr, för vidare uppdatering, längs resans gång (kommentar 080828)…….. Jag kan som investerare inte alltid vara insatt i alla detaljer om alla brancher. En del menar då, att man enbart skall satsa i de brancher, man själv är expert på. Det finns en logik i det resonemanget, men själv föredrar jag att ibland lyssna på mkt väl valda personer. Smallcap är en av mina favoriter, och genom deras hemsida, har jag ( och jag vet flera… andra), gjort några av mina finaste fullträffar. ...

2017-05-30 11:47 · gap2

OMXS30 vecka 46

Lite tankar inför veckans börsrörelser som säkert innebär fortsatt volatilitet. Till att börja med är trenden kraftigt ned och kommer vara så ett bra tag framöver. Min utgångspunkt är också att OMX minst ska ner till botten från 2002 (400) vilket gör att det finns en betydande nedsida kvar. Jag anser därför att man bör vara fortsatt försiktig på köpsidan, med undantag för lite mer kortsiktig trading. Man kan argumentera för att man någon gång måste köpa när det väl gått ner så mycket, att värderingarna är så låga etc. men enligt mitt synsätt köper jag hellre när det faktiskt har börjat vända upp på allvar. Kortsiktigt har vi förstås fått en viss vändning, men än så länge är det inte mer än en rekyl liknande de vi sett några gånger tidigare under nedgången. ...

Historisk börskrasch - del 3

De smått otroliga rörelserna på börsen fortsätter även nu i november. Den återhämtning som startade mot slutet av oktober är en av de kraftigaste och snabbaste rörelser som går att hitta bakåt i tiden. Det var ett antal rejäla bearmarket-rekyler under 2001-2002, men det vi sett nu är faktiskt snäppet värre, precis som nedgången också varit det. De senaste två dagarna har ett nytt rekord dessutom slagits, vilket är att S&P som tappat mer än -10% på 2 dagar i följd. Även om den värsta kraschen kanske var i oktober så tappade det aldrig så mycket på 2 dagar i följd då, vilket visar vikten av att fortsatt vara lite försiktig. Tittar man historiskt på tidigare tillfällen då S&P tappat mer än -10% på 2 dagar i följd, vilka år dyker då upp? Jo, de 5 värstingarna skedde 1929, följt av ett antal under 30-talet, 2 under 40-talet och 2 mitt under kraschen 1987. ...

Säsongsmönster november-april del 2

Som jag visat så har det historiskt varit en bra period på börsen mellan november-april. Perioden har slutat plus under 79% av åren (19 av 24) med en snittvinst på hela +13,4%. Den stora frågan blir då hur utfallet blir i år? Till att börja med tittar jag på samtliga år (ackumulerat dag för dag) och då ser man att det vid rätt många tillfällen dippat ned en del under perioden och då främst i början (november-december). Däremot har det som sagt sällan avslutat perioden med minus och det är egentligen bara 2 år som varit riktigt dåliga, nämligen 2000 och 2007 (blå och svart linje längst ned i grafen). ...

Säsongsmönster november-april

Börsen har nu gått in i en period som ofta innebär stigande kurser under flera månader. Det skiljer sig förstås åt varje år, men för enkelhetens skull är det indelat i två 6-månadersperioder där vi har november-april som den starka perioden och maj-oktober som den svaga perioden. Förra året märktes det dock inte mycket av säsongsmönstret då OMX föll en hel del under vintern. Jag antar att det också är en bidragande orsak till att många förkastar säsongsmönster och andra anomalier som kan ge en överavkastning. Blir det misslyckat en eller två gånger så anser många att det slutat fungera, eller att det aldrig har fungerat. Det krävs egentligen inte särskilt mycket eftertanke för att inse att det inte finns några strategier som alltid fungerar. De flesta strategier fungerar dessutom i varierande grad under vissa perioder, men jag ska inte gå in djupare på det just nu. ...