Community (archive)

The Community closed for new posts on May 1, 2025. All previous content is still available in the archive. Want to explore more? Visit Redeye.se

Tips från SEB

SEB visar hur banken själva gör när de har ett lån som är besvärande och tillgångarna som ligger som borgen för lånen borde skrivas ned till marknadsvärde. Då tar man fram sudd-gummi och raderar lite här och var. Och det i efterhand. SEB är i juli 2008 (alltså för fyra månader sedan) och suddar. SEB har lån på 99 miljarder kronor (obs nästan hundra miljarder). Läs och begrunda detta som finns på bankens hemsida www.seb.se (publiceringsdatum på hemsidan 8/11 2008). ...

Säljsignaler

Jag menar att om vissa bara har bolag som förevändning för sina semestrar så är det en lågkonjunktur som även kommer att påverka Skistar Sub 30 kr är målet och det lär ta sin tid men det finns gott om stödstrumpor att kavla ner. Men även där finns utrymme för nyemission men de vill väl kalla det för återköp. Deutsche och Handelsbanken borde hålla sig fina för såna här tydliga finter och konsekvenserna för andra aktier och läxan av dessa borde duga som en fin riktmätare för orientering. ...

Personlighet och psykologi i tradingen

Daytrading kräver intensivt engagemang. Swingtrading utgör en mellanform, som fångar de lite längre rörelserna. Intermediate investing går ut på att följa trenden. Beroende på personlighet väljer man strategi. Tradern måste känna efter var han passar bäst. Nedan ges exempel på fem strategier, sorterade efter personlighet och läggning. 1. Scalping http://www.redeye.se/aktiebloggen/3368/scalping-for-den-snabbtankte-hyvlaren 2. Momentum trading http://www.redeye.se/aktiebloggen/3380/momentum-trading 3. Teknisk analys http://www.redeye.se/aktiebloggen/3362/charing-made-easy-av-john-j-murphy 4. Fundamental analys http://www.redeye.se/aktiebloggen/2573/grahams-fundamentala-formel 5. Swingtrading http://www.redeye.se/aktiebloggen/3395/swing-trading-mellan-daytrading-och-trendfoljande-strategi Fundera på vilken typ av trading som passar dig. ...

De goda kapitalisterna

Jag har sedan i december 2007 här på Redeye skrivit om den kommande krisen och om den kommande bankkrisen. Då hade den inte kommit. I dag har den det. Vilka tecken fanns att vi skulle få detta scenarie. Det var att staten (regeringar och centralbanker) hela tiden blandade sig i. Jag skrev då och jag skriver i dag om att det olyckliga i att centralbankernas chefer tror att de är “finansiella trollkarlar”. De skall på ett “elegant” sätt trolla bort lågkonjunkturer. ...

Varför börjar mer och mer chattrum bli intruktioner?!!

En “analys” av ett företag på ett chattrum indikerar allt oftare en parameter i en matris vars enda sysfte är att skyffla runt olika aktier i utspel kontra varandra för att innehavet mäklaren uppmålar bara är fiktivt? Jag säger inte bää! Jag jagar inte andras kurvor. Jag nämner inte namn men jag SER hur vidrigt snedvridet och småskuret det sällan lönar sig med det bästa av avsikter! Det kommer ett krig i detta land var såå säker! ...

Justeringar i portföljen

Jag har nu avyttrat 1/3 av mina Tanganyika oil och dubblat innehavet i Karo Bio samt ökat något ytterligare i Epicept. Jag ska invänta rapporten från Pearl exploration och höra vad VD säger om den närmaste framtiden och vilka förväntningar vi kan ha på ev reservökningar. Jag vill också veta var den kritiska nivån ligger för Pearl innan det blir olönsamt att pumpa upp oljan. Jag kommer med största sannolikhet att dubbla innehavet där också. Som den försiktige general man är så vill jag bara ha lite mera kött på benen innan. Det finns ju en uppenbar risk att flera av oljebolagens aktier går sidledes en längre tid med tanke på det låga oljepriset. ...

NEUROVIVE Validering av djurresultat, på människa***

PMet nu på morgonen, gör helt klart sannolikheten att lyckas i kommande Fas III större. " De unika fynden presenteras vid SfN i WashingtonDC på Lö, världens största/tyngsta neuroscience möte". http://www.avanza.se/aza/press/news.jsp?n=1096490&source= Utdrag ur PM “Forskare knutna till NeuroVive Pharmaceutical AB (publ) presenterar unika vetenskapliga fynd som validerar verkningsmekanismen för den aktiva substansen i NeuroVives första produkt, NeuroSTAT®, i hjärnvävnad från vuxna människor. ***Därmed har forskarna bekräftat det som tidigare är visat i djurförsök***. Dessa vetenskapliga fynd ökar ytterligare möjligheterna för att NeuroSTAT® skall kunna lanseras som det första effektiva nervcellskyddande läkemedlet.” ...

2017-05-30 11:47 · gap2

Bioinvent - ett fynd?

Bioinvent tillhörde en av få vinnare på börsen denna dystra dag. Slutkurs 21,2 kr. Tittar man på närmare på nettoköpare resp nettosäljare visar sig ett tydligt men märkligt mönster. Under den senaste veckan inklusive idag är de 7 största nettoköparna alla utlandsägda/baserade mäklarfirmor / banker medan de 5 största nettosäljarna alla är svenska med Avanza i spetsen. (DN mäklarstatistik) Signaturen Lars Magnusson publiserade på Redeye förra veckan en tillsynes genomarbetad, vederhäftig och synnerligen ambitiös analys med ett angivet målvärde på 198 kr/aktie. Framräknat mha NPV av sannolikhets beräknade framtida milestone& försäljnings-ersättningar och tillgångar. Rekommendationen var givetvis köp. Själv kan jag inte bedöma rimligheten i analysens målkurs och de bakomliggande beräkningarna - men finner iövrigt inget att anmärka på. Analysen har fått betyget 1 av Redeyes röstande medlemmar!? ...

Redbet Q3

Resultatet per aktie blev 2,78 kr (1,01). För Q1-Q3 blev resultatet per aktie 9,39 kr (0,16) slutkurs i dag blev 98 kr. Minskningen från förra kvartalet (3,48 kr) berodde på kostnaden för förlikning med EB Nordic som kostade 2 mkr vilket ger nästan 1 kr per aktie före skatt. Vidare flaggades för att man tagit kostnader för flytt av skattehemvist till Malta och negativa valutaeffekter. Man kan jämföra med Betsson som hade ett bra 3.e kvartal med vinsten 1,62 kr (1,30). Vid kurs 66kr för Betsson motsvarar det 113 kr för Redbet med engångskostnaden medräknad och ca 140 kr om man lägger tillbaka engångskostnaden. Jämför man Q1-Q3 blir motsvarande kurs för Redbet 140 kr (med engångskostnaden medräknad). ...

Sagan om ballongförsäljaren och kunden

På ett tivoli stod det en ballongförsäljare och hade en massa ballonger fästade vid en rem han hade fäst på sin axel. Ett barn ville köpa en ballong. De var vackra hade många olika färger och olika firmanamn med deras logotyper. Först ville barnet köpa en ballong som var fin och blå. Men när han fått den i sin hand så slokade den mot marken. Ballongförsäljarens ballonger spände i sina snören och slokade inte alls. Det var först när försäljaren lämnade över ballongen som den blev så trist. Så det kanske hade med färgen att göra. Barnet lämnade tillbaka ballongen och sa att nej det fick bli en gul ballong istället. Väl stående med ballongen i handen började även den att se riktigt trist ut. Det kanske har med att göra hur många olika färger man har tänkte barnet och köpte både en vit en svart och en lila ballong men så fort barnet fått sina ballonger spelade det ingen roll de slokade i sina snören i alla fall. ...