Community (archive)

The Community closed for new posts on May 1, 2025. All previous content is still available in the archive. Want to explore more? Visit Redeye.se

Tro inte analyshusen!

Det var länge sedan att jag skrivit ett blogg här. Idag vill jag skriva om fonder(länder). Som ni vet Rysslandfonder har fallit mcyket. Det finns en viss oro kring rysslands finansmarknad , oljepris och likviditet. Men på medelsikt är Rysslandsfonder en bra investering. Turkeit och Östeuropa följde med efter det ryska raset under hösten. Men vill betona att Turkietfonder förtjäner en bättre premie. Landets största sekorer är tjänstesektoren, finanssektorn och industri samt turism. S&P gillar turkiska banker. Stora banker har ökat sina vinster under hela 2008. Och banker är jättebilliga i Turkeit o nästan alla banker kontrolleras av stora o rika turkiska familjer. Båda ryska o turkiska börser är historiskt låg-värderade. Ett stigande oljepris är bra bränsle för Ryssland medan en återhämtning på olika marknader får turkiska börsen stiga snabbare än övriga börser i Europa tror jag. ...

Den sista guldruschen

Ett tankeexperiment. År 1852 så uppfann kanadensaren James Young, som var fysiker och geolog , fotogen, som man använde i lampor och när den första riktiga oljekällan hittades i Oil Creek Pennsylvania Usa, så började man massproducera fotogen till den växande befolkningen. Oljeeran började på allvar och det blev grunden till det välstånd som vi skapat fram till nu. Billig olja.Utan den billiga oljan så hade vi kanske fortfarande haft häst som fortskafftningsmedel. Mitt val hade blivit en svart Mustang eller ett engelskt fullblod. ...

Carnegie och bonusregnet

Man blir rätt mörkräd när man ser alla bonusar i finansbranchen. Titta på carnegie år 2000 ca. 1514 miljoner kr, år 2001 784 miljoner kr, år 2002 277miljoner kr, år 2003 287 miljoner kr år 2004 524 miljoner kr, år 2005 859 miljoner kr, år 2006 1265 miljoner kr, år 2007 1160 miljoner kr. Bara mellan 2006 och 2007 betalades ut 2425 miljoner kr!! Faktum är att har bara kanse en tredje del betalas ut har dom haft kapital täkning för sundqvist skullder. Mycket skulle kuna undvikas ledningens bonusarnas var fast låsta t.ex. i tre år. då tvingades ledningen tänka lång siktigt för att få ut några pengar. Tyvärr är det inte bara carnegie som syndar utan dom felesta banker. Bankerna vill ju inte vara med i rädnings paketet p.g.a. bonusarna? Man får men hoppas att det blir lite regel ändringar i finas branchen och straff ansvar mot regel överträdelser synerhet dom som drabar äktieägarna när dom begår regelbrott. ...

DIN BOSTAD SÄLJ

Det finns några bolag som de facto undkommit lättvindigt under den gågna processen sett till 5 år. Låt oss börja med DIN BOSTAD SVERIGE som uppstod som fågel fenix ur askan av ett sönderslaget bolag. Det ledde till en uppgång i nuläget på 5 år+ 217,6 % och 3 år + ca320% blott -35,85% på ett år. Ett år där större företag sett både minus 60-70%. Jag har börjat studera liknande bolag och anser ur min synvinkel borde björnar börja nosa på detta ruckel till aktiehus. Min målkurs för det färdiga resultatet ligger väl under generösa 1, 97 öre. ...

Banker trotsar Borg/Odell

Sverige har aldrig sett liknande situation. För en vecka sedan skällde finansminister Anders Borg i TV ut bankerna för att de inte sänkte bostadsräntorna, trots garantihjälp de fått från regeringen. Hur många banker har sänkt räntan, hur många trotsar Sveriges finansminister fortfarande. Nu har Mats Odell varit ute i tre dagar (senast i radion i dag 15/11 2008). Han kräver att bankerna deltar det andra steget, en av bankerna själv med årliga avgifter finansierad av staten administrerad fond. ...

Karo Bio på god väg att bredda sin pipeline med diabetesprojektet KB3305

Sammanställning av KB3305 samt diabetes typ-2 Inledning: - Leverselektiv antagonist (hämmare) till glukokortikoidreceptorn (GR) - Första i sitt slag. - I preklinik uppvisat - Prekliniska säkerhets- och toxikologiska studier tyder på att KB3305 är ett säkert och väl tolererat läkemedel med mer än en 100-faldig säkerhetsmarginal över den förväntade kliniska dosen. - I klinik uppvisat: Robust och förutsägbar farmakokinetik samt absorberades väl utan allvarliga biverkningar. - Potential att bli ett viktigt tillskott till behandlingen av T2D. - KB3305 är skräddarsydd för att selektivt motverka glukokortikoidhormonets verkan i levern. Förbättrad kontroll av blodsockernivåer. Motverkar effekten av glukokortikoidhormoner –> glukosproduktion minskar. Sänkt blodsockernivå. - Övriga faktorer: sänkning av LDL, triglycerider samt fria fettsyror i plasma. - ett fasI/IIa kliniskt program inleddes i december 2007 ...

2017-05-30 11:48 · kofot

JAG BARA SER RALLY

Många snackar mycket , skriver mycket som vet ingenting angående börsen och företagerna . varför? om de skulle skriva positiva nyhet ingen kommer att sälja sina aktier med förlust . om det finns inga säljare hur en aktie kurs sjunker? hela börs bolag är inte dåligt men en sak jag ska förklarar för de som sitter här och där att tro på att börsen ska bli 0 och hela världen ska gå ned under jorden . warrnt buffe köp in sig i många olja aktier om vi tänker lite , vi ser han gjorde den bästa investering i dags läget på grund av olja bolaget göra alltid vinster . olja säljs mindre eller mer . snart detta olja stiger över 70 dollar på grund av att opec har kontroll över priset inte wall steet . om den faller mera de sänker produktioner mera. detta kommer att dra upp index nästa rally . bank sektoren : om vi tittar närmare USA bank aktier de har bottand och det finns inga chans att den ska gå till värre än vi har sett föra månaden . räntor ligger 1 procent i USA svenska banker : detta är överdriven på grund av : hushåll och företagerna betalar mindre räntor idag och kommer att bli billigare i framtiden men en risk för deflation . vilket jag tro inte på . när räntor sjunker rejäl detta bli bästa investering i börsen genom att få bra avkastning jag håller inte med med många skojare som kommer hela tiden dåliga nyhet för att göra folk att bli rädda att investerar . världen går framåt med kapital detta inte kommunist värld . kapital som bestämmer och skaffar jobb och göra människor att bli aktivare. kanske detta har varit misslyckande metod av kapitalismen att skapar krig och göra konflikt i världen tidigare tex: Irak krig-och bland annat. men nya USA regeringen kommer att göra ett fred värld och en ´vänliga metod mot varan. ekonomi kommer att mycket mycket ljusare tider inte mörkare än idag. detta finns gott om pengar som ligger ute nu för att komma in till marknaden. bilindustri kommer att bli mesta investeringar genom att göra elbilar -miljöbilar och snåla bilar , vilket kommer att skapar mera jobb i framtiden. vi tittar på : data : ett ökande efterfrågan hela tiden med nya teknik. folk använder mer och mer data. Irak och många länder kommer att byggas upp i framtiden , vilket kommer att Sverige tillväxt öka kraftigt under 2009 framåt. relation med ryskana kommer att bli mycket bättre än idag och krig investering kommer att minskar kraftigt kommande 8 åren. tack vara Obama ...

Active Biotech - Fyrljus i dimman ...

Min kommentar till Active Biotech´s Q-3 rapport: Den fullkomligt LYSTE av SJÄLVFÖRTROENDE. Saken blir inte sämre av att en mängd företag positionerar sig för att uppta generikakonkurrens med TEVA på deras originalmedicin Copaxone (läs: patentskyddat), vars patent löper ut 2014 …(!) Teva har på alla möjliga sätt försökt att förlänga patentet, bl.a. genom att dubbla dosen till 40 Mg … dock utan att kunna visa på en förbättring i förhållande till dagens dos 20 mg /dag. ...

EDGE av Nilsson och Torssell

Författarna, Nilsson och Torssell, skriver att de med den här boken - EDGE - avser att presentera ett verk som i många år kommer att stå sig som den bästa tekniska analysboken på svenska. Edge - är engelska, och syftar på den statistiska fördel som placerare kan skaffa sig, genom att vara observanta på kursrörelser. Boken liknar författarnas tidigare, men går ett steg längre och för en del resonemang djupare. Det är deras mest ingående “uppsatssamling” om teknisk analys. ...

USA index teknisk analys - Fortsatt skakigt i USA

Teknisk analys av USA-indexen. Vi fick en stark uppgång i USA igår och en reversal day enligt TA. Dock lyckades inte uppgången hålla i sig idag. Nu finns det stor risk att indexen kommer rasa ner en hel del till. Nasdaq: Vi har lite nya stöd/motstånd att hålla koll på enligt TA-grafen. Runt 1350 har vi ett stöd från trendkanalsbotten ifrån Juli. På uppsidan gäller det att bevaka 1680 då vi får en köpsignal om vi lyckas stänga över, tror dock att marknaden är alldeles för orolig i nuläget för att detta ska ske. ...