Community (archive)

The Community closed for new posts on May 1, 2025. All previous content is still available in the archive. Want to explore more? Visit Redeye.se

Mina favoritaktier - version 2.0

Lite nu och då publicerar jag en genomgång av några bolag jag bedömer extra intressanta. Observera att detta är en subjektiv bedömning. Jag kallar dem kort och gott “favoritaktier”. Getinge vinsten ökade 26 %! Resultatmässigt och tillväxtmässigt finns det inget att klaga på utan utmaningarna hittar man i balansen. Skuldsättningen är lite väl hög men en kommande nyemission ska lätta den en aning. Mkt intressant bransch och ett mkt intressant bolag. ...

Vinnarna så här långt - och sen då?

DI listar per 14 November de få OMX aktier vars kurser stigit sedan årskiftet. Den 10 aktier långa listan toppas av Tanganyika Oil. Om man plockar bort TYKS och två andra bolag som också är/varit föremål för bud /uppköp så återstå 7 aktier varav 6 har verksamhet inom Läkemedel, biotech och livsmedel. Det sjunde bolaget Addnode, är undantaget som bekräftar reglen att ovan tre nämda brancher är bra i lågkonjuktur och orostider. ...

Dragkamp på börsen

Idagsläget utspelar sig en dragkamp på börsen -den mellan optimister och pessimister. Optimisterna menar att börsen är alldeles för nervös och det har skapat värderingar som är på gränsen till skrattretande! Pessimisterna menar att värderingarna ännu är för höga, då vi endast har sett början på en ekonomisk nedgång av gigantiska proportioner. Det enda man säkert kan konstatera är att nuvarande situation på börsen inte är hållbar! Antingen kommer oron att dra förbi och kurserna explodera uppåt eller så blir ekonomin betydligt värre och vi hamnar inför en systemkollaps. Då är en halvering av kurserna kanske för lite! Jag vet inte vem som har rätt, även om jag förespråkar “alltför-nervös” temat. Hursomhelst är dagens situation inte uthållig och någon kommer att ha fel - rejält fel. ...

Sälj banker!

De må verka lågt värderade ft….men betänk då kreditriskerna i Baltikum mm….och det rättsliga vakuum som uppstått i samband med Carnegie-affären! Vem vet vad Odell/Lundgren och company hittar på nästa gång? Att som Odell kan tänka sig tvinga med banker i statens bankgaranti? Vad innebär det? Är det bra? Lika bra att hålla sig utanför till dess att alla frågetecken retts ut ordentligt! Rekommendation: Sälj!

Förra årets nyteckning och årets erbjudande

Det blev inte så att jag tecknade några nya aktier i BEF. Det var ett fasligt väsen och många hade åsikter om hur bra det skulle vara. Förmånligt kallade man dem de aktier minimum 1000 vill jag minnas som skulle tecknas före årets slut. När jag nu betraktar BEF anser jag att det börjar allt mer påminna om spåren efter TELIAS första tid på börsen. Sedan vill jag minnas att det erbjöds DUNI och det var dukat för någon annan som vanligt. Jag avstod. ...

Säljlägen efter minus 50%

Tron på vad som KAN vara potentialen i kombination med att en bransch skulle tillåta någon att ostört agera som någon skrivit tidigare. Dvs att köplägen uppstår enligt klassiska modeller bara det fallit si och så mkt. Det stämmer inte. Det som någon annan nyligen huggit med yxa i sten kring speglar bara det faktum att det finns en finansbransch som räknar pengar på sitt eget vis. Studerar man den procentuella handeln varje dag finner man ofta att den är i regel mkt liten. Volymen mätt i andel av alla aktier är som störst i de bolag som debatteras på chattrum än i bolag med seriösare villkor. ...

Nokiablixten!

Fredagens blixt från mörk himmel leverade Nokia. De sänker prognosen för Q4 och 2009. Tidigare hade de talat försiktigt om Q4 och inte sagt ett ljud om 2009. Q4 brukar vara ca 1,5x Q3 men nu ska det vara “i linje”. 2009 kommer volymmässigt att vara sämre än 2008. För att ytterligare krydda det beska beskedet sade Nokia dessutom att efterfrågan har försvagats snabbt under oktober. Kursen tappade 1 euro (ca 10%) på tre sekunder, men hämtade sig sedan en aning. Man kan direkt konstatera att snacket om att “allt skulle vara diskonterat i kurserna” är fel. Det finns tydligen fallhöjd trots Nokias redan låga värdering, även om den kanske är lite mindre än vanligt. ...

Tunnsått med frön på börsens bakgård

I skrivande stund finns det ett tjugotal bolag på Stockholmsbörsen som värderas med ett börsvärde under 100 miljoner kronor. Fyndläge tänker således den obotlige lycksökaren som drömmer om att finna ett nytt “teknologiunder” likt Microsoft, Intel eller Nokia. Visserligen finns det också några bolag som ligger i framkanten inom nya banbrytande teknologier, men om du tror att du i närtid kan finna någon ny “tenbagger” bör du dock snabbt tänka om, för representanterna på börsens bakgård bjuder i allmänhet på notoriska förluster, svaga balansräkningar, negativ tillväxt och ett förbrukat förtroendekapital. Det är även här som flera tidigare så lovande förhoppningsbolag rotat sig, bolag som ironiskt nog funnits på börsen under många år och som överlevt tack vare en retorisk företagsledning som skickligt predikat om global erövring och oändlig tillväxt men dessvärre presenterat ett facit där verksamheten trampat vatten och urvattnat aktieägarnas plånböcker i rask takt med hjälp av ständigt återkommande nyemissioner. ...

OMXS30 vecka 47

Börsen rörde sig ungefär som väntat under föregående vecka och föll tillbaka ned mot 620-nivån. Som de flesta har lagt märke till så har en potentiell bottenformation bildats den senaste månaden i form av en omvänd huvudskuldra. Index står nu och väger ifall det ska bli ytterligare några veckors positiv börs, eller om det ska falla ned mot ny årslägsta igen. Min bedömning är fortsatt att det minst ska till ett försök att bryta upp från bottenformation, vilket alltså innebär att det tar sig upp mot i alla fall 720. I veckografen börjar det skönjas bildandet av en 123-low och det är helt klart positivt att index har hållit sig ifrån årslägsta nu under ett antal veckor. ...

Köp när det rasat 50 procent

Efter de kraftiga börsrasen i oktober har Stockholmsbörsens kurser på ett och ett halvt år halverats i värde. Det har historiskt varit en tydlig köpsignal på lång sikt. Sedan 1918 har kurserna på Stockholmsbörsen mer än halverats vid fem tillfällen. En granskning av de fem halveringstillfällena visar att placerare som använder strategin att köpa kortsiktigt efter ett realt kursfall på 50 procent inte kan vara helt säkra på att omedelbart gå med vinst. Nedgången kan ytterligare pågå en tid efter att femtioprocentsnivån passerats. ...