Community (archive)

The Community closed for new posts on May 1, 2025. All previous content is still available in the archive. Want to explore more? Visit Redeye.se

I have a dream..

I have a Pearling dream that Pearl exploration will be sold one day, i have a dream… Jag skrev en gång att Tanganyika håller på att klä bruden och nu har Pearls VD Keith Hill börjat klä Pearl steg för steg. Under anförandet i New York förra veckan så lät han oerhört nöjd med bolagets utveckling so far. Mooney i Kanada är till salu kort och gott, no question about that. Han tror t.o.m att det kommer att finnas flera spekulanter när det väl är dags. En hög svansföring minst sagt under rådande omständigheter. Härligt med lite optimism för det var inte igår man läste sådant. Ord och inga visor. ...

Statlig inblandning

Syndabocks-debatten om subprimekrisen har börjat och vissa menar att amerikanska staten får skylla sig själv. De gick in redan 1995 och “ålade” bankerna att låna ut pengar till mindre bemedlade människor under parollen att “alla skulle äga sitt hem”. Bankerna ville inte göra detta eftersom nogrann kreditkontroll är grunden till bankernas affärsmodell. Nu hade de inget val och alla vet hur det gick. Paul Krugman för fram en annan åsikt . Vad gäller de största (halvstatliga) bolåneinstituten Fannie Mae/Freddie Mac så kunde de inte låna ut pengar. De drabbades (lyckligtvis?) av en bokföringsskandal och tvingades dra sig bort från marknaden när den var som hetast. Därför var det inte staten som skapade subprime-krisen utan privata banker som exploaterade bolånemarknaden utan kreditkontroller! Sedan när det gick på tok så skyllde de på statlig intervention. Jag har svårt att bedöma sanningshalten i detta (det kommer säkert en bra bok om några år) men en nobelpristagare kan man inte bara “prata” ner! Antagligen ligger det något i hans resonemang. ...

OMXS30 19 november

Tisdagens stapel i OMX innebar en hammer-formation vilket är en reversal. I sig är de intressanta att ha koll på när de uppstår, men framför allt när de sker vid viktiga nivåer. Nu skedde det vid stödområdet kring 620 och samtidigt finns det flera andra positiva saker vilket ökar sannolikheten att en botten nu är satt. Som någon kommenterade så var det kanske den här dippen som behövdes då marknaden tenderar att lura så många som möjligt. Förutom att det blev en hammer så kan det även ses som ett falskt brott under 620 då det vände tillbaka och stängde ovanför, vilket i sig ofta leder till en snabb rörelse i motsatt riktning. ...

Countermine Investerarträff

Så var det då i går kväll dags för Countermines investerarträff. Själv hade jag stämt träff innan mötet med en annan aktieägare som jag tidigare bara träffat i “Cyberspace”. Vi hade lite försnack över en fika och det var kul att ses på riktigt. Sedan tog vi oss över till EPB:s lokaler på Biblioteksgatan 9. Väl inne bjöds det på en macka och något att dricka. Mötet hölls i ett mindre konferensrum. Näravarande var c:a 18 personer varav Christer Bergquist och Björn Wollrath från Countermine och några unga killar från EPB. Prospektet i tryckt form fanns att avhämta utanför. ...

Förstärkt uppgångsscenario

OMX bröt idag tisdag ner under 620 vilket har agerat som en viktig nivå ett tag. I sig var det inte särskilt bra, men som jag skrivit är det helt ok med en tillfällig dipp ned mot 600-610 och det har vi fått idag. Faktum är att det än så länge inte har ändrat något i mitt scenario utan signalerna för uppgång har snarare stärkts ytterligare, trots dagens nedgång. Bifogad graf visar OMX i ett 60-minutersperspektiv och det har nu bildats en divergens i MACD vilket indikerar att det inte är något riktigt tryck i nedgången och att en rörelse uppåt är på gång. ...

Balder inför värre rabalder SÄLJ

Det finns ett företag som heter BALDER. Det var ett annat av de där förhoppningsbolagen som bytte både ägare och affärsidé under samma regissör. Sedan genomförs en rad splittar och emissioner. Men vad har hänt egentligen? I min syn ingenting. Kursen befinner sig på samma höjd där den alltid varit om man ska vara optimist. Realister inser att den är lägre, mkt lägre vilket väcker hotet om att det kommer en ny våg av emissioner som kräver minst 47 kr och max 109 kr av alla övriga för att återskapa ngn synlig substans. ...

Är vi nära en botten?

Börsen blev snabbt negativ igen efter nästan 25 % uppgång. Inga överraskande negativa nyheter har kommit, man blev plötsligt bara orolig för recessionen och det började falla på nytt. Man tycktes glömma alla problem för en stund, allt gick raka vägen upp. Sedan kom man på, just det - vi är i kris. Det positiva är att kreditkrisen börjar sakta men säkert att lösa sig, det är långt kvar – men paniken har lagt sig och snart återgår det till det normala. Det är min fulla övertygelse. Nu är det främst lågkonjunkturen som skapar osäkerhet. Men sådana har funnits i alla tider och dem kan vi hantera. All världens länder har verkligen tagit krisen på allvar och det har slängts ut räddningspaket till höger och vänster. Politikerna gör verkligen allt i sin makt för att få igång ekonomierna på ett sätt som vi aldrig har sett tidigare. ...

Så skyddar du portföljen mot nedgång

Bättre sent, än aldrig. Det finns tre sätt att klara kursfallen galant. 1. Köp XACT Bear. En enkel möjlighet, som passar såväl nybörjaren som den mer erfarne. XACT Bear stiger när de 30 mest omsatta aktierna sjunker. En inbyggd hästvtång gör att den går upp med 1,5 procent när OMXS30 sjunker med en procent. För att skydda portföljen helt behöver man placera 40 procent av portföljens värde i XACT Bear. Haken är att alla inte har en portfölj som ser ut som indexet. De fem aktierna Hennes & Mauritz, Ericsson, Nordea, TeliaSonera och AstraZeneca väger tungt. ...

Active Biotech - 20% i Royalty

Min kommentar till Active Biotech´s milestone på 5 miljoner US dollar: Jag har tidigare påpekat att milestonen är HELT OINTRESSANT i sammanhanget. Det man ska sätta FOKUS kring, är istället att Active Biotech ganska snabbt erhåller en ROYALTY på cirka 20% när läkemedlet väl är ute och säljer med FULL STYRKA …(!) Både Teva och Active har gemensamt kommunicerat att Laquinimod mot MS borde kunna sälja för MINST i samma härad som Teva´s injectabila Copaxone, cirka 2.5 miljarder US dollar på rullande årsbasis. Om man avropar royaltysatsen 20%, så inser var och en att Active kommer bli en “money-machine” …(!) ...

Är börsnoterat alltid bra ?

Jag sitter och funderar lite på hur ekonomin och företagandet hade sett ut i alla länder om inte börserna fanns. Börsen har ju kommit till för att alla och envar ska kunna gå in och bli en liten, liten, delägare i ett bolag och på så vis få del av bolagens vinster. En win-win situation för alla eller ? Det ställs ju hårda krav på bolag som vill börsnoteras och alla räkenskaperna skall vara publika.Investmentbankerna spelar en nyckelroll då bolagens värde ska bestämmas innan man bestämmer notering och antalet aktier och belopp. Det ska rapporteras varje kvartal, halvår, och till slut ett bokslut för helåret om hur verksamheten går och hur ledningen bedömer framtiden för bolaget. Allt ska redovisas. Rena företagshemligheter får man dock behålla hemligt. Aktieägarna har rösträtt på en årlig stämma men i praktiken blir de ju dom riktigt stora ägarna som bestämmer. Vi köper andelar i form av aktier och kan via börsen sälja dom till det pris köparen vill ha eller så kan man köpa mer eller så behåller man dom bara under en längre tid. Man gör som man vill med sin “andel” kan man ju tycka, för inte är vi väl påverkade av något eller någon ? ...