Community (archive)

The Community closed for new posts on May 1, 2025. All previous content is still available in the archive. Want to explore more? Visit Redeye.se

Saltsjöbaden 1938

Det gamla Saltsjöbadsavtalet från 1938 mellan LO och SAF har spelat ut sin roll. Sverige ser inte ut som för 70 år sedan och fungerar inte som för 70 år sedan. Ingenting är som för 70 år sedan.Endast Saltslöbadsavtalet har överlevt, men nu har det överlevt sig själv. Rörligheten och flexibiliteten på den svenska arbetsmarknaden är alldeles för stelbent och många kommer att få betala ett högt ekonomiskt pris för detta. Att Sverige sedan är allt för beroende av några fåtal stora företag gör inte saken bättre när det vankas stålbad . ...

Krasch, boom, bang!

USA börserna fick sig en rejäl omgång igår igen och det ser sannerligen mörkt ut just nu. Regeringarna gör mycket för att hjälpa situationen men i ärlighetens namn har de bara kommit till skott med de specifika problemen på finansmarknaden. Där har dock åtgärderna hjälpt. Nu börjar det dock resas frågetecken för hur mycket mer regeringarna kan agera? De x biljoner som världen har beslutat i olika stabiliseringsprogram måste rimligtvis innebära att någon annan offentlig investering får stryka på foten. Någongång når de gränsen för vad staten kan göra och man kan bara hoppas att det är långt kvar till den gränsen. ...

Starbreeze - grym rapport

Idag kom Starbreeze med rapport för Q1 räkenskapsåret 2008/2009 och vilket ljusglimt i den för övriga nattsvarta börshimlen. Bolaget redovisar ökat omsätning med en hyfsad marginal på 11%. En stark kassa och kortfristiga medel på över 40 miljoner. Men framförallt är det mest upplyftande i rapporten att bolaget trots bistra tider för spelförläggare världen över och även i Sverige så har dels Riddick produktionen utökats med den nya förläggaren och ett nytt stort avtal tecknats om en ny produktion. ...

Konverteringslån - tre exempel på hur det gick

Securitas konvertibellån, vilket riktades exklusivt till bolagets personal, omfattade ca 230 MSEK och emitterades i juli 1994. Konverteringskursen sattes till drygt 20 % ovanför den börskurs som rådde då prospektet distribuerades (310 kr respektive ca 250 kr). Lånets löptid var fem år, med möjlighet till konvertering efter två år. Konvertibelräntan följde STIBOR minus 0,25 %-enheter. En svensk anställd kunde teckna sig för maximalt 155.000 kr, vilket vid konvertering motsvarande 500 aktier. ...

Konvertibelt skuldebrev - PA Resources

Fråga: Kan du vara snäll och förklara om jag förstått rätt ang pare/konvertibler. Låt säga jag köper 1000 aktier nu och får då rätt att teckna 500 konv för 16 kr och väljer att göra så. innebär det då att jag får 11% ränta på mina 8000 varje år fram till 2014 ? och har rätt att omvandla dessa fram till 2014 till aktie kursen som råder då? **Om Jag vill omvandla mina konv 2011 till aktier och aktien då står i 55 hur går det då till? Hur betalas räntan ut? /**jameson ...

Active Biotech - Klokt avtal!

Active Biotech - Klokt avtal! Active Biotech har träffat ett mycket genomtänkt, långsiktigt klokt avtal med Teva avseende substansen Laquinimod. Avtalet med Teva, som är “baktungt”, innebär att Active Biotech erhåller en mycket HÖG royalty om cirka 20% när Laquinimod väl är ute och säljer mot bl.a. MS kring år 2010/2011. Ett oklokt avtal, hade varit om avtalet hade varit “FRAMTUNGT”. D.v.s. mycket pengar upp på bordet vid avtalstecknadet och höga milestones under resans gång, men en LÅG ROYALTY på en ev färdig produkt. Ett sådant “framtungt” avtal skulle i så fall således skett till priset av en i slutändan låg royalty på försäljningen. ...

Redovisningstrender

Jag tycker att det ska bli mycket intressant att se vad som händer rent redovisningsmässigt framöver. De regelverk som finns är ju som bekant ingen exakt vetenskap eller huggna i sten utan här har omgivningen i form av samhällstrender och normer historiskt sätt vägt tungt. För några år sedan prisades det nya systemet med IFRS i spetsen, där orealiserade värdeökningar gladeligen togs direkt över resultaträkningen. Företrädarna menade på att detta var den enda rättvisade sättet att göra marknadsmässiga värderingar och historiska värdets princip gavs det inte mycket för. ...

PA Resources - aktiekonvertibeln

PA Resources - aktiekonvertibeln - ger 11% ränta och rättigheten att få teckna aktier för 16kr år 2014**.** Jag bedömmer det som ett fyndläge, för den som tror på oljeaktien. Fakta: PA Resources AB har beslutat att förstärka sin kapitalbas genom en nyemission av konvertibler med företrädesrätt för befintliga aktieägare. Genom den planerade emissionen tillförs bolaget cirka 1 164 MSEK före emissionskostnader. Mer än hälften av emissionsbeloppet är redan säkrat av befintliga aktieägare och andra investerare. ...

WSIB Sälj

West Siberian hostade till härförleden efter att någon stackare blivit löst på 1,87. Det är minst ett halvdussin ören bättre än det pris han köper på nästa gång före det att aktien siktar på 1,35. Ngt säger mig att när vi har en så snäv växelkurs mellan USD och RUBEL som ska jämföras mot RUBEL SEK då finns det anledning att invänta A: kollaps USD/RUB efter 29 B WSIB närmar sig 1 kr ...

S&P 500 19 november

S&P 500 och de andra amerikanska indexen fixade en rejäl vändning förra torsdagen, men det har inte blivit någon uppföljning utan det föll tillbaka igen. Området kring 850 för är väldigt viktigt och oroande är att index inte lyckas ta sig därifrån utan har snurrat runt där ett tag nu. Det är väldigt nyckfulla rörelser intraday i USA just nu där de ofta vänt tvärt om under sista timmen, men positivt är att volymen har varit högre vid plusdagarna jämfört med minusdagarna senaste tiden. Blir det en stängning under 850 ser det däremot illavarslande ut och då är det nog läge att stå vid sidan av. ...