Community (archive)

The Community closed for new posts on May 1, 2025. All previous content is still available in the archive. Want to explore more? Visit Redeye.se

OMXS30 21 november

OMX har brutit ner och mitt positiva scenario har förstås blivit felaktigt. Vad man kan konstatera är att index sedan toppen är -56% räknat på stängningskurser och än så länge är årslägsta från den 27 oktober. Utan tvekan är den här globala krisen en av de värsta på mycket länge och börsen visar det tydligt genom att ha slagit flera smått otroliga rekord i år, vilket beror på den rekordhöga volatiliteten. Övergripande är nedgången dock rätt lik flera tidigare stora nedgångar, vilket syns i nedanstående inlägg. ...

Var ett tag sedan...

jag skrev något här på bloggen, men nu tog jag upp orken igen och greppade tangentbordet. Jag vill bara uttrycka min trötthet på hela börsläget och det oändliga fokus på allt som är negativt. Det är varsel hit och varsel dit, det är kreditkris här och kreditkris där, samtidigt som vi läser att banker festar upp pengar som de nyligen fått från olika räddningsåtgärder, men inte minst så väljer man från media att “avslöja” chefernas förskräckliga pensionsavtal just nu, sammanträffande? ...

I värsta fall...

Gårdagen var riktigt tung i USA och man börjar fundera på vad som ska hända i värsta fall! Det finns som bekant bara en botten för aktier och den är noll! Historiskt har det dock visat sig att alla aktier inte faller ända till noll. T.ex. i början på 90-talet bottnade finska börsen vid P/B på ca 0,7 och P/S på ca 0,3. Det gällde alltså de aktiebolag som inte gick i konkurs. Nedan ett räkneexempel vilka kurser det motsvarar på mina favoritaktier. OBS! Med reservation för eventuella räknefel! ...

Historiska börsnedgångar USA

Det är en bra idé att ha koll på var börsen befinner sig i ett större perspektiv och min åsikt är att tidigare historiska händelser till viss del kan ge vägledning och att man lättare kan förstå sig på börsens rörelser. Med tillstånd från Doug Short på dshort.com visas här en graf som jämför 4 av de värsta börsnedgångarna för S&P 500 de senaste 100 åren. Kraschen 1929 och den segdragna “bear market” som följde under 30-talets depression är förstås ett kapitel för sig och vi får hoppas att vi slipper uppleva något liknande. ...

En påfrestande tid

Recension eller inte, många bolag på våran svenska börs är idag extremt lågt värderade. I vissa fall är det befogat, i vissa inte. Jag kan förstå varför marknaden värderar ner bolag som uppvisar kraftiga vinsttapp och svaga framtidsprognoser. Men bolag som trotsar den fallande konjunkturen och som går bättre än någonsin, förtjänar dessa också en krisvärdering? Ska i ärlighetens namn säga att jag inte har hängt med i det ekonomiska svängarna alltför mycket det senaste året. Utlandsstudier och långresor i kombination med begränsad tillgång till internet har gjort att jag har nästan helt har prioriterat bort att följa den dagliga ekonomiska utvecklingen och istället, när tid och lust har funnits, ägnat mej åt att läsa på om företag. ...

Värdering av konvertibel - exempel

Vad är en konvertibel? En konvertibel är en kombination mellan en obligation och en köpoption. Innehavaren lånar ut pengar genom att köpa konvertibeln och har rätt att välja på att få en amortering i form av pengar eller i form av aktier i det bolag som gett ut konvertibeln. Den kurs/pris på aktierna som används vid en amortering i form av aktier är fastställd när konvertibeln ges ut. Exempel AB Konvertia vill ta ett lån på 5 000 tkr och väljer att ta lånet genom att ge ut konvertibler. Konverteringslånet löper med 6% ränta, konverteringskursen sätts till 200 kr/aktie och löptiden är två år. Under löptiden betalas ränta årsvis på sammanlagt 6% x 5 000 tkr = 300 tkr till innehavarna av konvertiblerna. När löptiden är slut får innehavarna välja hur amorteringen ska ske. Är börskursen under 200 kr/st finns ingen orsak att konvertera, utan alla väljer att få pengar. Vill man ha aktier är det billigare att köpa dem på börsen. Är börskursen högre än 200 kr är det förmånligt att välja aktier, och bolaget nyemitterar 5 000 tkr / 200 kr/st = 25 000 st aktier och använder dem för att amortera av lånet. Den som inte vill stanna kvar som aktieägare kan sälja aktierna direkt och får på så sätt mer pengar än vad en penningamortering skulle ha gett (bortsett från eventuella transaktionskostnader). ...

Rayclinic och brutet avtal?

I en artikel i realtid.se så spekuleras det i att Rayclinic brister i sin kommunikation med marknaden. Tydligen har bolaget inte fått en enda patient från varken Karolinska eller Stockholms landsting sedan i augusti. Som jag även har påpekat i en tidigare analys av bolaget är Rayclinic i stort behov av patienter från kommun och landstingdom första verksamhetsåren och om så är fallet att inga patienter erhålles är detta inte alls bra för bolaget. ...

Active Biotech - Publicitet i USA ...

Det börjar skrivas mer och mer lovord i prestigefylld utländsk press om Active Biotech och då främst substansen Laquinimod mot MS. Nedan är en länk till en amerikansk nyhetssajt och därtill nyhetstidning för Chicagoområdet (motsvarande DN i Sthlm vad rör utbredning och betydelse (läs: “tyngd”). Det intressanta är att man här har en intervju med Dr. Daniel Wynn, som är en respekterad MS-clinicians och som leder Laquinimod-prövningarna inom Chicago området beträffande Laquinimod (Allegro) mot MS. ...

Karo Bios tre samarbeten med Big Pharma

Karo Bio bedriver f n tre st samarbeten med internationella läkemedelsbolag där flera uppdateringar skett under det senaste året. Jag vill på detta sätt klargöra de villkor kring samarbetena samt vilka mål de har. Detta i syfte att synligöra några av de stora bakomliggande värden som finns i bolaget, Zydus Cadila; Gällande samarbetet med Zydus Cadila så inleddes projektet i år och löper till en början under tre år. Partnerskapet innebär att bolagen med gemensamma resurser ska utveckla nya selektiva läkemedelssubstanser mot inflammation genom verkan på GR (glokokortikoidreceptorn). Sjukdomarna som verkar inom de inflammmatoriska områden som projektet riktar sig mot har en marknadspotential om 10 BUSD. De kraftfulla antiinflammatoriska läkemedel som i dag finns att tillgå kan efter lång tisds användning leda till en rad biverkningar som fetma diabetes benskörhet. Det finns därför ett stort behov av nya selektiva substanser som saknar en eller flera av dessa biverkningar. ...

2017-05-30 11:49 · krax

Bottenpluggen ur för RABT

Transatlantic fortsätter att sjunka som en sten på börsen och aktien kostar nu 21 kronor, vilket innebär ett börsvärde på cirka 550 Mkr. Det är nästan så att en tår av besvikelse rinner ner längs kinden och finanskrisen har sannerligen nu satt sig som en förbannelse över börsen. Med ett börsvärde på 550 Mkr och då rederiet vi senaste rapporten hade en kassa på 440 Mkr, så börjar man ju undra var botten är? Ok, nettoskulden uppgick visserligen till 711 Mkr, men här snackar vi ju inte om en luftfylld balansräkning, utan en av stål! ...