Community (archive)

The Community closed for new posts on May 1, 2025. All previous content is still available in the archive. Want to explore more? Visit Redeye.se

Hög lön, eller hög lön.

Det är inte att undra på att det uppstår en debatt om dom skyhöga ersättningarna som VD:ar och andra höga toppchefer får när man ser vilken lön postens chef Lars G Nordström skulle ha fått om han nu inte valde att avsäga sig hela lönen. 900.000 i månaden. Statsministern har en lön på 130.000 i månaden. Hur i hela fridens namn kan man värdera ett arbete som Vd för Posten, med en ersättning på 900.000 kr i månaden ?? Vi tenderar ju att värdera olika arbeten med hjälp av lönen. Visserligen har vi en skev lönesättning i sverige där högre studier inte prioriteras nämnvärt utan skillnaderna mellan olika yrkesgrupper ska vara så liten som möjligt. ...

Black & Scholes: bli framgångsrik med optioner?

Jag blir glad när Yxhugg skiver om optioner. Av de 750 skribenterna som finns här på Redeye är det bara Yxhugg och jag som är intresserad av derivat, future, optioner. (Rätta mig om jag har fel). Victor Sperandeo - Black & Scholes ifrågasatt skriver Yxhugg sin blogg från den 22/11 2008. Black & Scholes blev nobelpristagare i ekonomi på sin formel. Jag anser inte att den är det minsta märklig eller “nobelpris-mässig”. ...

Tolv förlorade år

Jag vet inte hur mycket man copyright mässigt kan citera. Men här kommer allt från www.flutetankar.blogspot Igår gick USAs mest bevakade aktieindex S&P500 ner till 752 och därmed har vi till och med passerat botten från år 2002 och är tillbaks på samma nivåer som i början av januari 1997 - nästan tolv år sedan! Den rosa linjen i diagrammet nedan visar vilken nivå USA-börsen var på igår (och januari 1997). USAs börsinvesterare har alltså förlorat tolv år på detta sätt. “Sanningen” att aktier alltid är en bra investering på lång sikt får sig därmed en rejäl törn. Det kommer säkert att leda till att intresset för att investera i aktier, både hos privatpersoner och många institutionella investerare, minskar rejält. Detta kommande ointresse kombinerat med minskande kapitaltillgång i världen kommer troligen att leda till vidare börsfall, alldeles oberoende av hur det går för den reella ekonomin. Redan nu ser ju de senaste månaderna på börsen ut som ett vattenfall, med ungefär en halvering sedan toppen. ...

Är krisen så stor som det verkar........................egentligen.

Det talas om att så många förlorar pengar på sjunkande aktiekurser nu rätt av. Men om det nu är så att folk köpt på vägen upp och strax efter sålt och kammat hem vinst………..osv. osv……då är det ju…..egentligen………….ingen som gjort en brakförlust……? Så vad är det vi egentligen surar för ? ALLA har ju losat kulor då och förhoppningsvis inga sista droppen kronan. Så mitt tips: Kör på och handla på. Får vi dessutom en fin gammal inflation så lär vi i sverige klara oss mer än bra. ...

2017-05-30 11:49 · b

Victor Sperandeo - Black & Scholes ifrågasatt

Victor Sperandeo Mest känd som “trader Vic” använder sig av en kombination av fundamental och teknisk analys. Han menar att man som börsspekulant måste stå på båda dessa ben, och går emot de som enbart håller sig till det ena. Victor Sperandeo har författat två böcker och är en av de mest välkända profilerna på amerika börsen. Framförallt satsar han på optioner. Han gjorde sig känd när han 1973 upphörde att handla utifrån Black & Scholes prismodell för optioner, och istället helt förlitade sig på utbud, efterfrågan och trend. Hans ifrågasättande av den matematiska formeln var att han inte tyckte att den fångade marknadspsykologin. Den senare ansåg Vicotor Sperandeo var mer avgörande än tidspremien i optioner. ...

Vem är köparen?

Finanskrisen har sina orsaker som diskuterats mycket. Ett resultat av finanskrisen är börskrisen. Var i består börskrisen? En börskris består i att aktierna går ner. Ju större nedgång dessto större kris. En börs är en underbar marknadsplats. Säljaren bjuder ut sitt pris. Köparen ger sitt. Sedan jämkas det. Det blir ett pris som är lika med “dagens marknadspris”. Säljaren säljer för vad han vill sälja för “i dag”. Köparen köper för vad han för köpa för “i dag”. ...

Lundin Petroleum - starkt köpläge har uppstått

Vi har sett Lundin Petroleums lägsta kurs nu (iaf enligt mig). Den 27/10 kom den absoluta vändningen på 25.6:-. Att vi nu vände upp från 28.7:- i fredags markerade en högre botten. Tror även att oljepriset nått sin lågpunkt för denna gång. Oljepriset (Brent) är nu nära att bryta upp från sina motståndsnivåer vid 50 dollar, lyckas vi bryta över här tror jag vi får en snabb uppgång. Om vi får högre oljepris så lär hänga med upp. ...

Finansbranschens toppridare ska veta!

Finansens så kallade mäklare och “marknad” har missat att upphöra med det mest repeterade primära. Det finns en rundgång som gör att jag nu säger att nu får denna maffia ta och ge sig själva en liten respit till allmän förbättring innan någon publicerar hela deras algoritm. Det finns inte två värden som inte kan kopplas samman via ett tredje. Om då makthavare använder sin makt till att bara mjölka för mjölkandets skull så ska snart spannen sparkas bort från dem när någon visar ALLA hur det går till. ...

Hög rabatt Stockholmsbörsen?

Tycker fler som jag att det nu är mycket hög rabatt på Stockholmsbörsen, men endå känns riskfyllt? Personligen tror jag att vi kommer få fler bolag som avyttras/går i konkurs det närmaste halvåret än vad det totalt sett har gjort med noterade bolaget dom senaste 10 åren. Att plocka ut vilka bolag som går omkull känns också svårt. Att Ancona skulle konkursa kanske inte så oväntat, men Carnegie?. Vem trodde det med handen på hjärtat? Och varför åkte inte Swedbank dit också. ...

Exportföretagens kudde

US dollaren är nu på morgonen värd 8,27 kr medan EUR står i 10,30 kr. Jämför man med kronkursen för 6 månader sedan ser man att SEK har “devalverats” med 30% mot USD och 10% mot EUR under den senaste halvåret. Huruvida detta är en bestående värdering eller bara en tilfällig dipp pga allmänna finansoron återstår att se, men någon snabb återgång till sommarens kursnivåer lär vi inte se. Varför lyfter ingen fram denna, för exportföretagen så gynnsamma faktor? 30% respektive 10% på valutakurserna innebär en rejäl konkurransfördel för företag med största kostnadsmassan i SEK och stor försäljning på utländska marknader. Aktierna i många av exportföretagen företag är rejält nedtryckta nu pga av prognostiserad lägre försäljning och vinst nästa år. Kanske är det dags att också lägga den låga kronkursen i vågskålen när man försöka värdera företagens försäljning, vinst och aktievärdering i den framväxande lågkonjukturen. Det är dags att börja titta ljuspunkter och möjligheter i allt detta elände som ny lyfts fram. ...