Community (archive)

The Community closed for new posts on May 1, 2025. All previous content is still available in the archive. Want to explore more? Visit Redeye.se

Börsen piggnar till!

Igår var vi upp nästan tre procent direkt och sen… höll det i sig! Man väntade på ett kurserna skulle falla tillbaka efter ca en timmes handel i vanlig ordning, men igår kom inte det fallet. Istället lyckades kurserna med konststycket att flyga ännu högre mot kvällen! Gårdagen var den piggaste börs vi har upplevt sedan juli-augusti! USA steg också kraftigt igår i spåren av Citigroups räddning. Citi-aktien steg 58 % och drog med sig övriga banker. USA-börserna har nu stigit två dagar i rad och det var ganska länge sen. Lite smolk i bägaren fick vi dock när Dow Jones tappade nästan 200 punkter under sista kvarten! Nu stängde de vackert upp ändå, men dylika händelser antyder att det fortfarande finns en stor portion oro bland investerare. ...

Rekordstor uppgång

OMXS30 lyfte ordentligt under måndagen och slutresultatet blev +10,37%, vilket är den nästbästa dagen någonsin (sedan 1984). Den bästa dagen var 12 oktober 1998 då OMX slutade +11,65%. Med rätta bör man vara lite skeptisk då vi fortfarande befinner oss i en fallande trend och det är volatiliteten som gör att vi får se sådana här dagar, men det är faktiskt ungefär så här det brukar se ut även vid större bottnar. Viktigt att tänka på är dock att det väldigt ofta kommer en återtest vid ett senare tillfälle (några veckor till några få månader) där det sätts en högre botten och det är egentligen i ett sådant läge man lite lättare kan skönja en stor botten. I nuvarande nedgång finns det dessutom risk för att det kommer falla ned mot ännu lägre nivåer under nästa år, men det tar vi framöver. Nu är det fortsatt uppåt som gäller ett tag framöver. ...

Åttahundratusen grafer - bevis för teknisk analys

Mr JB skrev:_Även fast jag inte är 100 på att TA verkligen går att styrka som metod …_Mitt svar: Bevíset för att teknisk analys fungerar som metod framlades år 2000 av Andrew W. Lo. Det presenterades i ett amerikanskt magazin den 20:e April år 2000. År 2002 publicerades bevisföringen i sin helhet i boken: “A Non-Random Walk Down Wall Street”. Där visar författarna Andrew W. Lo and A. Craig MacKinlayhe att dagliga kursrörelser av aktier inte är helt slumpmässig. ...

Därför "vänder" det så fort

Jag har en teori om varför det kan gå upp så fort på börsen. Det rätta värdet på ett bolag går aldrig att fastställa exakt, man får helt enkelt göra en bedömning mellan tummen och pekfingret. Ben Graham brukade säga att man inte kan veta en kvinnas ålder men man kan göra en ungefärlig bedömning, hon är i 50-årsåldern. Jag litar mer på att en akties kurs är på rätt nivå om den handlats mellan 80 och 120 kr under en treårsperiod, än ett plötsligt fall till 30 kr utan några bolagsspecifika nyheter. Man får inte glömma att väldigt många aktier säljs till Kalle Anka priser eftersom kanske 20 % är i stort behov av kontanter. Låt mig exemplifiera: ...

Active Biotech - Future Neurology ...

Active Biotech – positiv publicitet ånyo i USA En mycket erkänd amerikansk neurolog, Dr. Douglas R Jeffery, drar en ”vass” lans för Laquinimod i den prestigefyllda amerikanska medicinska tidskriften ”Future Neurology”. Detta genom att i en publicerad artikel om Laquinimod, och under rubriken ”Drug Evaluation”, ha utvärderat Laquinimod, baserat på till dags datum tillgängliga data . Dr. Douglas R Jeffery argumenterar i artikeln för att den orala beredningen Laquinimod har mycket goda förutsättningar att bli ”First Choice” eller ”First-line-treatment” bland MS-patienterna. ...

Rally i moll

På Regeringsgatan i Stockholm byggs ett stort hus som blir minst sju våningar. På en skyllt på fasaden står det: Här flyttar Carnegie in hösten 2009. Byggherre: Fabege Fabege ägs av Peab-sfären. Såväl Carnegie och Peab figurerar som bekant i affärspressen som på intet sätt lönsammast på våra börslistor. Vad säger detta bygge om Sverige i dag. Det är osäkert om det blir något inflyttande av Carnegie. Då står ett tomt sjuvåningshus tomt på Stockholms kanske i dag bästa affärsgata. ...

Ge mig ett vapen!

Nej det är inte alltid man har tillräckligt. Och nej det är inte alltid som någon annan finner att det någon tredje gör är tillräckligt. Idag heter ammunitionen pengar. kallas ofta för kulor på slangsvenska. I övermorgons övermorgon i detta land heter den krut och kulor. Speciellt om de som ställt sig utanför alla krig men som styr finansens spel får bestämma. Det vore lätt att få slut på alla krig om tillgången på ammunition upphörde på samma vis som kapital och tillgång på billigt kapital upphör för de som har bäst bruk för dem. ...

Välkommen Timothy Geithner

Man kan inte annat säga än att USA-börserna glädjes åt nyheten att Timothy Geithner ska utnämnas till finansminister i Obamas regering. Geithner arbetar idag som chef för Fed i N.Y. vilket är en mycket viktig institution. Han har tidigare arbetat inom IMF och är redan i allra högsta grad aktiv inom statens arbete för att vända finanskrisen. Geithner ska officiellt namnges idag, tillsammans med den övriga ekonomiska expertisen i Obamas regering. ...

OMXS30 vecka 48

Det föll en bra bit lägre än väntat under veckan som gick och mitt positiva scenario fick sig en törn. Index stängde i fredags på årslägsta (stängningskurser), men det ser trots allt rätt hyfsat ut för en uppgång, men jag vill då se ett par bekräftelser. I första hand behöver MACD vända upp på nytt i dagsgrafen, innan dess kan man stå vid sidan av och observera. I veckografen finns nu en möjlighet att en 123-low bildas, men den ger inte signal förrän föregående veckas högsta vid 641 överskrids. Framför allt är det själva rörelsen i sig som jag tycker är intressant då vi fick en botten i slutet av oktober, följt av en kraftig upprekyl och det vi ser nu är en återtest. Att det bara är en återtest går förstås inte att veta, men det finns gott om divergenser som tyder på att det inte är lika mycket kraft i den här nedgången. ...

Säsongsmönster november-april del 3

Det har nu gått 3 veckor in i den “starka perioden” men så här långt är det faktiskt den näst sämsta inledningen av november någonsin för OMX, endast slaget av 1987. Första grafen visar utvecklingen varje år sedan 1984 där röd linje år årets utveckling så här långt medan den svarta är förra årets november-april. Som jag skrivit tidigare så ges det ingen tydlig vägledning inför fortsättningen, till skillnad mot i våras då det pekade på en rejäl nedgång. Det viktigaste för säsongsmönstret är dessutom att ha koll på den längre trenden, men även vid stora nedgångar så tenderar man att undvika de värsta dipparna under perioden november-april. Det hör ihop med att börsen ofta tappar som mest under sommarhalvåret och en bit in på hösten där slutraset ofta kommer under oktober månad. ...