Community (archive)

The Community closed for new posts on May 1, 2025. All previous content is still available in the archive. Want to explore more? Visit Redeye.se

Valutor under press?

I dagens DI diskuteras huruvida Baltikums valutor står inför devalveringar eller ej (de baltiska valutorna är ju knutna till euron för att länderna snart ska kunna gå över till euron på ett smidigt sätt). Nu tror tydligen Bank of America att balterna kommer devalvera medan Moody?s tror att de inte kommer att devalvera. Åsikterna går alltså isär (det är detta som gör det spännande). Jag, å min sida, diskuterade en möjlig framtida valutakris i Estland redan i juni (???Jag tror det kan bli ännu mer, inte minst som valutan kanske tvingas på knä under 2008-2009??? i En lekman i Baltikum - Del IV, 11/6 - 2008 ) och jag ställer mig även idag på BofA sida; det kommer nog att bli problem för t.ex. Estland att behålla sin peg! Jag tror de kommer att följa Sveriges väg 1992; dvs en rejäl devalvering. ...

I hope TARP goes the way of the Super SIV! - Part II

Wow, it took four hours for my prediction/wishes to materialize itself!! New record, even for me! See the link here were Hank Paulson discusses the future of the US treasury bak rescue program. It seems as if the TARP has now been sent down the drain! I like!

Bankerna är inte ute ur skogen än! - Del V

Ja, då är vi tillbaks till tidigt 90-tal igen! Fastighetsspekulanter (notera att jag använder ordet spekulanter i st f investerare) börjar straffas av att verkligheten hinner ikapp dem och banker av olika slag gör dem sällskap på schavotten. Igår ?förstatligades? Carnegie Investment Bank och att jag nästan bara rycker på axlarna åt detta tycker jag visar på i vilken grad tiden är ur led. Det finns egentligen inte mycket att tillägga: om det som står i media är sant (vilket man inte kan vara helt säker på) så är det fullständig skandal att en svensk bank i ?världsklass? beter sig på det vis de gjort. Vad f-n har de (om det är sant) hållit på med?? Och det visar på det stora problem som nu finns för stater vad gäller att rädda banker och finansbolag utan att på samma gång (i någon mening) rädda de skurkar som försnillat andras pengar. ...

I hope TARP goes the way of the Super SIV!

That is, down the drain! In yesterday?s Financial Times an article discussed the delay (at best) of the US government asset purchase program. If the plan turns out to be outright scrapped, I will be even happier! I have always thought (and still do) that direct capital injection in the struggling firms/banks would be better than ad hoc purchase of distressed (mortgage?) assets (as long as there is an ultimate reprivatization of course…..). ...

Spanska bostäder

Jag har tidigare uttryckt min negativa inställning till den spanska bostadsmarknaden: - Ytterligare en anledning att undvika spanska bostäder? 20/3 -08 - Byggnader är till för att titta på och bo i! 4/4 -08 - 21st century Spanish disease ? will stagflation be one of the symptoms? 11/6 -08 Jag vet inte hur mkt priserna på bostäder fallit så här långt men trots att de spanska bankerna överlag lyckats undvika den amerikanska subprimekollapsen (tack vara en konservativ centralbank) rapporterar de nu en ökad andel dåliga lån i sina balansräkningar. Runt 2.5% av lånen bedöms nu vara “dåliga lån”. Vissa sparbanker (cajas) uppvisar ännu högre nivåer. ...

My letter in Financial Times

Last week I published a letter in Financial Times where I claim that Paul J. Davies (one of FTs great financial market-journalists) errs in his discussion on the fantastic size of today’s CDS spreads. I think I am right (see for yourself Remember, bonds pay coupons) and that shows just how great this publication is; they don?t shy away from publishing points of view that are at odds with their own journalists’ (even though I think this error, if I am right, very much is acknowledged by Paul). ...

Flygbolagskonkurser och anger management!

Jag har gjort det igen! Bråkat med incheckningspersonal på flygbolag, hotat med att de snart kommer förlora jobben pga konkurs, och sedan sett hur bolaget faktiskt gått i konkurs! Vet inte om det är mig det är fel på men jag blir ofta irriterad på den dåliga servicen och snorkiga attityden hos flygvärdinnor/värdar och incheckningspersonal/representanter hos flygbolag. Två gånger har irritationen gått så långt att jag avslutat det hela med ?whatever???.you are soon going to lose your job anyway since your company sucks and it will go bankrupt and then you will of course be the first to go…" ...

A nice way of using the credit derivatives market! ? Part II

That credit default swaps are very useful tools should come as no surprise to the readers of this blog. Now even ordinary non-financial firms (Nokia) has understood this and Nokia has started to use the CDS market to get loans. In these days of scarce credit this should be a welcome trend in Europe where this avenue allegedly hasn?t been widely used up until now. By linking its bond rate to the CDS spread, Nokia might find it easier to get funding. At least that is the point. I believe this to be a natural way of pricing loans and I am a bit surprised that the approach isn?t already in use in Europe. In the US it seems to be a more widespread custom. ...

Antalet konkurser minskar inte längre i Sverige! - Del II

“Vinet sörjer, vinstocken vissnar, de förr så glada suckar.” Jesaja 24:7. Så började jag ett inlägg i april i år och det börjar nu blir tydligt för allt fler vad jag menade med detta bibelcitat. Inlägget i sig handlade om hur jag trodde vi skulle få se ett ökat antal konkurser framöver. Än är vi inte riktigt i det scenarie som jag målat upp för mig, det medger jag, även om konkurserna har ökat, men den senaste tidens börsfall har kraftigt ökat risken för det hagel av konkurser som Affärsvärlden hänvisade till i deras artikel om mina uttalanden “Konkurserna kommer hagla” ...

Bankerna är inte ute ur skogen än! - Del IV

Idag gick äntligen de tre stora bankerna som befinner sig under press (inte SHB) ut och erkände att de troligen kommer att göra större kreditförlutser än de tidigare påstått. Det var sannerligen på tiden. För drygt en månad sedan samt för snart två månader sedan (1/9) poängterade jag (igen) att jag är skeptisk till värderingen på svenska banker. Vi har den senaste tiden sett hur rätt jag hade (Nordea -18%, SEB -36%, Swedbank -42% (approximativt) sedan 1/9). Vi har dessutom sett superdrastiska åtgärder av svenska staten med bl.a. 1500 miljarder stödhjul till bankerna?.. ...