Community (archive)

The Community closed for new posts on May 1, 2025. All previous content is still available in the archive. Want to explore more? Visit Redeye.se

Sendrag hos Artimplant

1997 noterades biomaterialbolaget Artimplant på börsen. 2004 fick bolaget marknadsgodkännande i USA för implantatet Artelon CMC Spacer, riktat mot indikationen tumbasartros med en uppskattad global marknadspotential på 100 000 operationer per år. 2006 nåddes en ny imponerande milstolpe då Artimplant fick marknadsgodkännande för Artelon Tissue Reinforcement, ämnat att använda som mjukvävnadsförstärkning, i första hand vid axelns rotatorkuff, med en potentiell marknad i USA på 300 000 operationer per år. Året tidigare, 2005, slöt bolaget även ett utvecklings- och licensavtal med Small Bone Innovation, gällande utvecklingen av en handfull nya Spacers mot nya indikationer av artros i hand och fötter. Det är då förståeligt att dåvarande VDn Tord Lendau under samma år myntade uttrycket: “Ett storbolag är fött!” ...

Invisio Headsets SÄLJ

Trodde för ett ögonblick att jag hade koll på de flesta aktier och des existens men så finns det ju en viss uppfinningsrikedom ifrån marknadens sida att locka till julhandel i onödiga val till förbannelse. Så ser jag en ny förmåga som aldrig visat sig tidigare och jag reagerar inte med köplust utan eftertanke och räkenskap. Det hela är för mkt av ngt man sett tidigare och det bådar inte gott i mina ögon. ...

Förvirrad?

Dow Jones har stigit fyra dagar i rad vilket inte har hänt sedan april. En positiv teknisk signal och nu är optimisterna tillbaka i affärstidningarna! Jag håller med om att allt är nedtryckt, lågt värderat och bra investeringstillfälle, men innan vi ser konsumenter med högre disponibel inkomst och förtroende för framtiden ska man vara beredd på att signalerna tystnar! Denna positiva tekniska signal säger tyvärr inget om sannolikheten att förlora ytterligare 20-30 % på aktiemarknaden… ...

Thanksgiving

Torsdagen 27 november är börserna i USA stängda då de firar Thanksgiving som infaller den fjärde torsdagen i november varje år. Jag har tidigare visat statistik hur OMX historiskt har rört sig vid andra amerikanska helgdagar, mer om det finns i följande inlägg: Labor Day, 4th of Julyoch Memorial Day. Vid de andra helgdagarna som jag undersökt så är det dagen före som brukar uppvisa en positiv börs för svensk del, medan själva helgdagen är sämre men ändå positiv. Dagen efter helgdagen brukar däremot ofta leda till minusnoteringar för OMX, men mönstret för Thanksgiving har varit lite annorlunda. Det är faktiskt just själva Thanksgiving-dagen som uppvisar en större träffsäkerhet och en rätt hyfsad snittavkastning. ...

Zero till Hero

Hallå alla Ja vad ska man säga eller börja som rubriken säger så är det en färsking som gör entre. Jag är här för att se och lära mig om denna bransch, läsa mycket mycket om att placera, köpa, sälja när var hur och så vidare….. och jag hoppas på att kunna finna en ledstjärna här på bloggen kom ihåg det gäller bara att hitta lite wetsnow så börjar det växa ...

Live and let die or die and let the takeovers live

I Europa och inom Eu har vi inte mycket mer produktion, produkter och naturtillgångar att sälja ut till länder som gör allting snabbare och billigare än vi (även om det ryker mer) och som dessutom tänker lika bra eller bättre än vi. Det sista vi kan sälja ut är regeringen, om den inte förstår att marknadsekonomierna måste ha statlig hjälp just nu (även bilindustri i Sverige). Jag räknar med att återkomma om varför. Jag kan tänka mig att Kina gärna köper en staty av Maud Olofsson i guld (riksbankens sista valutareserv) för att ställa upp på Kinesiska muren eller på Himmelska fridens torg. I konkurs och depressionstider gäller reapris. ...

Mina överväganden inför aktieköpet

När jag själv köper aktier så vill jag att aktierna: 1) Redan visar vinst. Förhoppningsbolagen får vänta. 2) Har utdelning. Direktavkastningen avslöjar kvalitén i vinsten. 3) Jag vill att företaget visar ett par procents tillväxt. 4) Har låga P/E-tal. Gärna i närheten av tio, ogärna över 15. 5) Jag uppskattar om ledningen äger aktier i bolaget. Helst rejält! 6) Jag läser analyser och annat på nätet och i börstidningar för att förstå om det finns någon hållhake, skulder eller problem och för att utröna konkurrenssituationen. ...

Dubbelbeskattningens hängsnara

Sunbiis blogg Alternativ utdelning, fick igång mitt tangentbord helt av sig självt likt ett självspelande piano, angående dubbelbeskattningen av oss aktieägare. När jag tog upp utdelning som en självklarhet för ett publikt akiebolag så visar alla dom ekonomiska akrobatkonsterna såsom återköp av aktier, inlösen av aktier , etc att uppfinningsrikedomen är stor när det gäller att få ner beskattningen för aktieägarna. Inget av detta är ju nytt, utan en effekt av dubbelbeskattningens hängsnara….Nöden är ju som bekant uppfinningens moder. Nåja, nöd och nöd men ändå….. ...

Arbetslöshetsersättning

iTrader skriver i sin blogg “Live and let die” (26/11 2008) att bilindustrin och andra svaga branscher ej skall ha stöd. Jag håller helt med. Det finns ju två anledningar till att en industri måste klappa igen. 1) Kunden vill inte ha produkten av kvalitetsskäl. Det finns andra produkter som är bättre. 2) Kunden vill inte ha produkten för att den är för dyr. Det finns andra lika bra produkter som är billigare. ...

Don?t blaim it all on the banks!

I think it is worth mentioning that not all the financial trouble we are facing right now is caused by the banks and their managers. Sometimes media portrays the ?greedy bank manager? as the sole culprit. OK, don?t misunderstand me; I agree that mistakes have been made in the mahogany offices as well as on the trading floors of banks and other financial institutions. Overleveraging, poor credit- and liquidity-risk management, overreliance on models and instruments few understand and even fewer know how to use properly and ignorance of once-in-a-century events are some likely reasons for the current crisis. ...