Community (archive)

The Community closed for new posts on May 1, 2025. All previous content is still available in the archive. Want to explore more? Visit Redeye.se

Volvo, Saab är dagens T-ford

Jag har stor respekt för Göran Tivesjös resonemang och engagemang för att svenska staten bör rädda Volvo och SAAB. Men det finns något som heter kapitalism som bygger på att det gamla som ingen vill ha inom handel och industri skall bort för att ge plats för det nya som därigenom får sin chans: Jag tittar på Wikipendia och läser om ekonomen Schumpeter som jag skrivit mycket här på Redeye under det gågna året: ...

krispaket Saab/Volvo

Krispaket för framtidsenergi USA och Saab/Volvo Ny energi, ett paradigmskifte, det är hög och rätt tid nu. Risken är stor att biljättarna i USA bl.a Ford och General Motors går i konkurs Även om de räddas är risken för deras bilmärken i Europa mycket stor. Att ge pengar som kan stötta USA-ägda företag utomlands är säkert alltför hårdsmält för amerikanska politiker. Visserligen har båda företagen också vänt sig till EU för att få ekonomiskt stöd men EU:s konkurrenskommissionär Neeile Kroes vill inte att vare sig EU eller något land inom EU enskilt ger bidrag till bilindustrin. Ford äger Volvo Personvagnar och General Motors äger Saab Automobiles båda med huvudverksamhet i Sverige. Om inget oförutsett inträffar är risken för en försäljning eller ett konkursläge i de båda företagen mycket stor. Det kommer att innebära en nationellt katastrofal arbetslöshet eftersom driftsinställelse även drabbar alla underleverantörer. I nuläget är spekulanterna få. Alla bilproducenter har kärva ekonomiska förhållanden just nu och försöker att satsa allt på att hitta nya miljövänliga och energisnåla bilmodeller att erbjuda en kundkrets som knappt är villig att betala en krona för en bil som drar mer än 0,5 liter/milen. Världens riskkapital finns inte eller är i varje fall osynligt. På nationell basis kan givetvis regeringarna köpa upp företag och sälja vid lägligt tillfälle eller behålla och driva i statlig regi. I Sverige är Carnegie ett sådant exempel. Marknadsekonomi innehåller en del styrfaktorer (parametrar) som måste begränsas nationellt eller ibland globalt för att åtminstone någon generation till skall överleva .Det är politikernas sak att se till att vi får en marknadsekonomi med ansvar även för kommande generationer. ...

Krisen är nu mycket farlig

Kommer ni ihåg när staten räddade det amerikanska finansinstutet AiG. Det fick inte falla enligt myndigheterna. Det visade sig att AiG som försäkringsbolag inte bara gjort hemförsäkringar och liknande. Flera svenska kommuner lär ha sina försäkringar hos AiG. Men det värsta var att AIG försäkrade lån. I stort sett alla stora lån i hela världen. Om ett bolag inte kan betala för ett lån då rycker AIG in och betalar. Så är det tänkt. Med AIG har inga pengar avsatta för detta. Så har amerikanska staten tagit över alla dessa lånegarantier. Summan är så stort så jag kan inte förstå hur USA skall kunna klara detta. Inte blev jag lugnare när jag läste min i dag favoritblogg www.cornubot.blogspot.com När jag läser något som är mycket intressant och som jag verkligen vill att Redeyes läsare skall få läsa då citerar jag direkt och mycket och ordagrant, men angiver mycket noga källan. “En CDS är en låneförsäkring. Företag A vill låna pengar av företag B, till t ex 10% i ränta. B är lite tveksam att A kan betala, och vänder sig till Wall Street för att ordna en CDS, där t ex AiG försäkrar skulden, mot 2% i ränta. AiG riskerar alltså inga pengar, men plockar ut 2% på lånet, det mesta i ren vinst. Men man förutsatte att konjunkturen skulle fortsätta obehindrat, trots att det aldrig skett tidigare. Av dessa 2% satte man inte av några pengar för riskhantering, utan tog det hela som vinst. Dessa enorma vinster har i sin tur berättigat personalen till miljardbelopp i bonus. ...

Hur mycket leveraged loan exponering finns det i det svenska finansiella systemet?

Vi känner alla till hur ompaketeringen av huslån i framförallt USA (värdepapperisering) skapat ?giftiga? värdepapper i bankers böcker över hela världen. Frågan är nu om samma sak kommer att hända på andra underliggande marknader. Som en del av er säkert gissar vid det här laget så tror jag det! Bl.a. på företagsutlåningssidan, kommersiella fastighetssidan och kreditkortssidan. En av de marknader som mer och mer diskuteras i detta sammanhang är den s.k. leveraged loan marknaden (högrisklån till företag). Två saker som gör denna marknad ännu mer intressant (förutom att en lågkonjunktur kan ta musten ur många av de företag som tagit lånen) är (1) att dessa lån ofta paketerats om i s.k. CLOer (Collateralized Loan Obligations) och (2) att lånen ofta tagits av private equity företag för att ta över företagen (buy outs). Detta ger lite mer krydda till diskussionen eftersom CLOn är ett exempel på en av alla dessa strukturerade produkter som marknad plus media plötsligt bestämt sig för att inte längre gilla samt att private equity som fenomen under viss tid ifrågasatts på andra grunder. ...

Dow Jones 1966-74 vs 2000-08

Jag har tidigare nämnt att utvecklingen de senaste åren påminner rätt mycket om hur det såg ut under 70-talet och tänkte resonera lite kring det. Mer specifikt så är det perioden 1966-74 jag har riktat in mig på och som är jämförbar med perioden 2000-2008. Grafen visar utvecklingen för bägge dessa perioder och självklart finns det skillnader men också många likheter. Huvudpoängen är att bägge perioderna kan ses som stora konsolideringar under många år efter att börsen tidigare gått väldigt starkt under flera decennium. Vid bägge tillfällena inleddes en kraftig nedgång som bottnade ut efter drygt -35% för att därefter sätta ny alltime-high. Därefter startade nästa fas vilket resulterade i en brutal nedgång. Från toppen 1973 till botten 1974 föll börsen -45% och avslutade då en 8-årig bear market. Under det senaste året är utvecklingen för Dow Jones -47% fram till 20 november och det har nu gått 8 år sedan 2000-toppen. ...

YIT får kontrakt!

Det var en nyhet jag trodde man skulle få vänta på åtminstone ett år! YIT presenterade igår ett byggkontrakt på nya hyreslägenheter värt ca 14 miljoner euro. Beställare är ICECAPITAL och deras fastighetsfond. IC köper också hyreshus av YIT för 105 miljoner euro. Det är inte stora ordrar, men två saker är intressant med denna nyhet. Det finns islänningar som fortfarande kan investera samt byggmarknaden är inte helt död. Samtidigt meddelade Honkarakenne att de upplever en synnerligen svag marknad och de beräknas nu göra en förlust på helåret-08. HR är främst involverade i trähus (á la stockstugor) och det är väl ingen bedömare som tror att fritidshus kommer att vara drivande kommande året. En ganska väntat nyhet således. Kursen sjönk 2,7 % på beskedet och det säger mycket om förväntningarna på Honkarakenne just nu… ...

Så kommer du först i orderkön

Allra först får den köpa som bjuder mest. Det visste du förmodligen redan. Men om två köpare bjuder samma pris, går den före som har samma mäklarfirma som säljaren. Det gör att proffsen kan tränga sig emellan småsparare från Avanza. Tidpunkten när man lägger in ordern har alltså lägre prioritet än vilken mäklarfirma som lägger ordern. Den som har den vanliga lågprismäklaren Avanza får alltså titt som tätt se sig förbiträngda av de mer renomerade mäklarfirmorna på marknaden. ...

USA indexen inför ett vägskäl (Teknisk analys)

USA indexen står nu inför ett avgörande läge. Nasdaq, Dow Jones och S&P 500 ligger alla vid sina motståndsnivåer i tvåmånaders trendkanalen. Går indexen över och stänger över dessa nivåer så får vi en köpsignal. Det som talar emot att vi går över nu direkt är att volymen de senaste dagarna varit nedåtgående. Detta ger tecken på att vi ska ner en vända till för att samla kraft. www.chat4fun.se/pics/nasdaq20081127.jpg www.chat4fun.se/pics/djia20081127.jpg ...

Mats Qviberg i år och förra året

I dag är det den 27 november 2008. Det finns en intervju med Mats Qviberg i dag och intervjun bör ha varit gjord i går, när han uttalade sig (26/11 2008 Dagens Industri). - Botten är nådd, vi har börjat köpa nu. Exakt på dagen, 26 november 2007, alltså för ett år sedan uttalade sig Mats Qviberg för DI TV. Då sa han om börsen. - Det värsta äver över nu, vi har börjat köpa. ...

Kalkonbörsen

Börsen är lite seg idag och orkar inte hålla uppe ångan eftersom man sitter och äter kalkon på andra sidan atlanten idag. Thank god, kanske vi ska säga för den senaste statistiken var ingen rolig läsning. Några ljuspunkter fanns det men i det stora hela ett veritabelt mörker. Oljan vägrar gå under 50 usd/fatet och det beror väl främst på att kinesiska staten ska göra bränslet billigare för att hjälpa konjunkturen på traven . Man pratade om en ny prisstruktur och fortsatta subventioner. Oljeaktierna går för övrigt bra idag och om priset kan stabilisera sig på dagens nivåer runt 52-53 usd/fat så kanske vi har bottnat vad gäller kurserna. ...