Community (archive)

The Community closed for new posts on May 1, 2025. All previous content is still available in the archive. Want to explore more? Visit Redeye.se

Epicept köprekas..

Epicept kommer att lägga fram ytterligare positiva data gällande behandlingen av blodcancersjukdomen AML med Ceplene i kombination med Interleukin 2. Resultaten från denna fas 3 studie ska presenteras i San fransisco under kommande helg. Samtidigt så ger Veckans affärer idag en köprek på bolaget med just anledning av det Emea godkända läkemedlet Ceplene. Bolagets värde anges till 250 miljoner kronor i dag och VA menar att enbart Ceplene bör kunna ha ett värde på 1,5 miljarder kronor. ...

Nilsson & Torssell - alla böcker de skrivit

Peter Nilsson har skrivit sex böcker om Teknisk analys, och Johnny Torssell fem. Den första som de skrev tillsammans heter: “Boken om trading”. I den kan man följa hela processen från köp till försäljning. Enligt min mening en av de mest pedagodiska böcker som finns på marknaden. Den visade sig dock vara för svår för den som läste den som sin allra första tekniska anlaysbok. Förmodligen har författarparet översatt och tolkat innehållet från liknande amerikanska böcker, som tar upp gerillatrading, och därför förbigås viss grundläggande information, som är nödvändig att känna till för att få full behållning av strategin. ...

Cleantech: framtidens melodi?

Metro hade igår en intressant arickel om “de hetaste cleantechföretagen i Europa”. The Guardian publicerade tidigare i år listan med de 100 “hetaste” företagen inom detta område. Det var detta artickeln baserades på. Sex av företagen som presenterades på listan var svenska och har allt från lagring av solvärme, nanoteknik till smarta fönster som företagsverksamhet. Tror att det är just denna typ av företag som kommer att visa sig vara nästa hit på börsen. De nya IT företagen, if you will. ...

2017-05-30 11:51 · siken

De bästa blir än starkare i kristider

Företag med stark balansräkning och ett tekniskt försprång är krisens vinnare. Dels finns det möjligheter för företagen till förvärv av högkvalitativa företag. Samtidigt så har konkurenter varken kapital eller mod att utveckla produkter då kapitalanskaffningen försvåras. Vilka företag på Stockholmsbörsen är bäst i branschen? Tveklöst är Axis ett sådant bolag. 33-34% av världsmarknaden på digital videoövervakning. Övergången till digital teknik bidrar till en fortsatt tillväxt. Balansräkningen är stark och direktavkastningen är god. ...

Active Biotech – "Proof of concept" = Rätt timing för partnerskap!

Active Biotech – “Proof of concept” = Rätt timing för partnerskap! I det följande ventilerar jag mina tankar när det rent principiellt är optimalt för ett litet biotech-företag av Active Biotech:s storlek att utlicensiera sina projekt till en partner. Det är STRATEGISKT HELT RÄTT för Active att teckna avtal efter uppnådd ”PROOF OF CONCEPT” på en studie. D.v.s. efter en avklarad fas-II studie. Detta av flera skäl, men främst följande skäl bör lyftas fram: ...

Aktier i radion i datorn!

Varje onsdag sänds direkt ett resonemang om aktier i ett “radio-program” på nätet. Det är www.borstjanaren.se som går igenom aktier med utgångspunkt för teknisk analys. Det sänds klockan 20.00 i kväll och adressen är alltså ovanstående mail-adress. Jag kände inte till Börstjänaren förrän en vecka sedan. Jag lyssnade då och det lät intressant och dessutom ovanligt med aktie-diskussion som sändes med ljud direkt på datorn. Det var chefen för Börstjärnan som ringde upp mig. Han hade läst mina bloggar på Redeye och ville att jag skall skriva en en artikel-serie om “Hur man läser en bolags-redovisning”. ...

Sänk räntan ordentligt!

När riksbanken skall fatta beslut om räntan idag bör de sänka den ordentligt. Jag skulle helst se 1,5% ned. Anledningen är att vi har en ordentlig deflation i ekonomin idag. I stort sett alla priser faller. Råvaror, fastigheter, aktier, bilar och diverse tjänster. I USA har man varit snabba på att sänka räntan men i Europa har man varit märkligt sega på att agera. Det förvånar mig och jag hoppas att de Europeiska riksbankscheferna tar i storsläggan nu. ...

Mest träffsäkra (All Time)

Sedan vi släppte in privatpersoner att skriva egen analys i mars 2007 så har en hel del rekommendationer haft en imponerande träffsäkerhet. Endast 4 av de 20 bästa rekommendationerna är köprekommendationer. **Tanganyika Oil**Kalles farsaKöp+102.92%2. **Betsson**Joel EkebergKöp+96.01%3. **Heart of Brands**Jonas LarsonSälj-95.39%4. **PV Enterprise**Henrik OtterbeckSälj-90.51%5. **360 Holding**David LSälj-90.00%6. **Countermine B**Allinwith BSälj-81.14%7. **Heart of Brands**frefecSälj-80.27%8. **Carnegie**P.CarlingSälj-77.75%9. **Empire B**frefecSälj-72.50%10. **IFS**Oskar Fredrik RenvallSälj-68.98%11. **White Shark B**Tomas OtterbeckSälj-68.85%12. **Artimplant**Kim DahlströmSälj-68.14%13. **Volvo**Sven GallowaySälj-67.89%14. **Borevind**yxhuggSälj-62.74%15. **Obducat B**Göran LangstedtSälj-61.54%16. **Countermine B**AllinwithBSälj-61.18%17. **Net Entertainment**FilipKöp+58.39%18. **SEB**Staffan KjellinSälj-57.26%19. **HQ Bank**Michael Karlström Sälj-54.67%20. **Telelogic**Oskar Fredrik RenvallKöp+54.48%

Varannandags handel

Börserna stänger upp eller ned varannan dag just nu! Ska man ironisera lite så steg vi igår för att vi var ned i måndags och idag kommer vi väl antagligen ned för att vi var upp igår. Svårare behöver det inte vara att förklara börsen! Vi börjar se en hel del prognossänkningar och vinstvarningar. Många bolag som stänger ned produktionen under några veckor. Det här är ändå inte speciellt oväntade nyheter. Jag undrar om inte marknaden förbereder sig på årsskiftet när vi har två stora saker som kan inträffa. ...

Volatiliteten fortsatt rekordhög

Sedan september har volatiliteten skjutit i höjden och vi har sett helt otroliga rörelser på börsen. Hur stora rörelser det faktiskt rör sig om kan man på ett smidigt sätt se genom att mäta de dagliga rörelserna mellan högsta och lägsta. Sedan 1928 har den genomsnittliga dagsrörelsen i Dow Jones varit cirka 1,8%. Av totalt över 20.300 handelsdagar är det endast 67 dagar där dagsrörelsen har varit mer än 8%. ...