Community (archive)

The Community closed for new posts on May 1, 2025. All previous content is still available in the archive. Want to explore more? Visit Redeye.se

Varför jag är anonym

Den andra kommentaren till mitt senaste inlägg visar att fler har samma problem som jag. Många blir upprörda eller till och med arga när man upplyser dem om hur den ekonomiska framtiden med största sannolikhet ser ut. Jag har själv erfarenhet av detta fenomen med \“shoot the messenger\”. När man presenterar obehagliga fakta för folk slår många bara ifrån sig. Eller så får man höra ständiga gliringar från arbetskamrater och andra bekanta om att man är domedagsprofet. Därför har jag valt att publicera denna blogg anonymt. Jag vill analysera och upplysa om hur det verkligen ser ut, utan att råka ut för ständiga gliringar. ...

2017-05-30 11:52 · flute

Trubbel på bostadsmarknaden

Nyheterna duggar tätt om problemen på bostadsmarknaden. Igår hade DN en artikel om att allt fler som köpt en ny bostad sitter fast med sin gamla för att de inte lyckas sälja. \“Många med dubbelt boende försöker nu övervintra nedgången genom att hyra ut sin gamla bostad i andra hand.\” Hur då övervintra? Tror de att det bara är en tillfällig nedgång? Jag är ledsen, men inflationsjusterade bostadspriser kommer troligen inte tillbaks till nivåerna från våren 2008 inom en livstid. Passa på att sälja innan priserna sjunker ännu mer. Minst 50% kommer priserna att sjunka från toppen. ...

Oljeberoendet större än vad många tror

\"Cornucopia?\" är en blogg som för några veckor sedan hamnade på min \“måste-följa-lista\” då jag upptäckte den av en slump. Idag har han tagit upp ett ämne som jag också tänkt ta upp någon gång, nämligen att Sveriges oljeberoende är mycket större än vad våra politiker vill ge sken av. Läs den artikeln - den säger det som jag ville säga. Visserligen kanske vår inhemska oljeförbrukning är förhållandevis låg, men vi importerar en stor del av vår konsumtion. Transporterna kräver olja, liksom produktionen, så vi importerar därmed en massa indirekt oljeförbrukning. Enda sättet att minska oljeberoendet är därför att minska konsumtionen. Förstår du nu varför politikerna inte vill tala om det i de här termerna? ...

Bostadsobligationer nu till stor del statsägda

Jag läste just lite i den högintressanta rapporten \"Finansiell stabilitet 2008:2\" som Riksbanken gav ut idag. Där står mycket läsvärt som jag säkert kommer att kommentera framöver. För att lindra problemen på marknaden för bostadsobligationer har Riksgälden placerat de medel de får in i sina extra emissioner av statsskuldväxlar i säkerställda bostadsobligationer, samtidigt som Riksbanken nu i större utsträckning tar emot säkerställda bostadsobligationer som säkerheter. Riksbanken och Riksgäldens åtgärder tillsammans innebär att svenska myndigheter har lånat ut ungefär 500 miljarder kronor mot säkerheter i framför allt säkerställda bostadsobligationer. Detta belopp kan jämföras med den totala utestående stocken av säkerställda bostadsobligationer i Sverige som i slutet av augusti uppskattades till cirka 1000 miljarder kronor. Detta innebär att svenska myndigheter i dagsläget innehar cirka hälften av den utestående stocken. ...

SBAB nedgraderat

Jag har tidigare talat om SBAB och anser inte att deras framtid ser särskilt ljus ut, med tanke på att vi nu befinner oss på nersidan av den svenska bostadsbubblan och dessutom i en finanskris. Kraftigt sjunkande bostadspriser kombinerat med högre upplåningskostnader är inte trevligt för ett bolåneinstitut. Idag kom då nyheten att Standard & Poor\’s sänker SBABs kreditbetyg. S&P kommenterar \“Sänkningen förklaras med ett ökat tryck mot SBAB:s intjäningsförmåga till följd av fördyrade upplåningskostnader och en svagare ställning på den svenska bolånemarknaden.\” Sänkningen innebär troligen ökade upplångingskostnader för SBAB. ...

Investeringsskojarna avslöjas återigen

Nu har det hänt igen - sparare har blivit inlurade i dåliga investeringar. Just nu är Acta aktuella på grund av de genomdåliga råd de gett en stackars äldre dam som ville placera sitt sparkapital. Valutaindexobligation utgiven av Lehman, investeringar med belåning, m.m. Vi känner igen mönstret från efterdyningarna av IT-bubblan. När alla kurvor pekar uppåt går det ju bra att \“kasta pil\” och investera i lite vad som helst, även med belåning, men det är när det börjar gå ner som de dåliga investeringsråden vaskas fram. Det kommer säkert fler skandaler framöver - Acta har säkert inte varit ensamma om att ge helkassa investeringsråd. ...

Mer realistiska prognoser

Äntligen verkar det komma mer realistiska framtidsprognoser från de professionella prognosmakarna. SEB förutspår nu att recessionen fortsätter även under 2010. Vidare tror de att BNP minskar med 1,4% nästa år och att arbetslösheten stiger så högt som till 9,4% i slutet av 2010. Inga muntra siffror precis, men klart mer realistiska än vad vi sett tidigare från t.ex. Konjunkturinstitutet. Jag har sett kommentarer om att såna här negativa prognoser bara ökar på pessimismen bland folk och därmed driver på konjunkturnedgången. Men jag tycker att det är bra att man kommer med någorlunda realistiska prognoser så att folk faktiskt är bättre förberedda på att det kommer dåliga tider. Annars kan en plötslig försämring utan förvarning upplevas som en chock och folk bli passiviserade. Redan nu tror jag varningarna har kommit för sent och varit för milda. När vi nu går in i den värsta krisen på flera decennier kommer nog många att drabbas av förtvivlan. Västvärlden har ju mer eller mindre levt i en skyddad kokong sedan 1950 och det finns inte många kvar i livet som minns hur en riktig kris ser ut. ...

Riksbankens svällande balansräkning

Idag tänkte jag uppmärksamma vad som har hänt hos Riksbanken. Låt oss ta en titt på Riksbankens balansomslutning genom åren (data från http://www.riksbank.se/templates/YearList.aspx?id=10610, årsvis data 1999-2007, månadsvis 2008, veckovis från aug. 2008): Som ni ser ligger den och svänger lite lugnt runt 200 miljarder kronor, men plötsligt händer något sensationellt på slutet. Låt oss zooma in på de senaste månaderna: En viss uppgång kunde skönjas redan under andra halvan av september, men i oktober slog det till rejält, med ungefär en tredubbling av balansomslutningen från mitten av september till slutet av oktober. Det är ju såklart finanskrisen som är orsaken. Bra förklaringar från Riksbanken finns i artikeln Den finansiella krisens utveckling under september och oktober på deras hemsida. Där sägs bl.a. ...

Citigroup "räddas"

Knappt hann jag igår nämna Citigroup, så kom nyheten om att de \“räddas\”. De var ju uppenbarligen för stora för att få gå under. Hade de gått under hade vi troligen fått en global uttagsanstormning (på engelska \“run on the bank\” eller \“bank run\”) och detta är det sista världsekonomin behöver just nu. Räddningspaketet för Citigroup är den största enskilda insatsen hittills under denna finanskris. Citigroup får 20 miljarder dollar i extra tillskott (förutom de 25 miljarder de hittills fått). Dessutom garanterar amerikanska staten 306 miljarder dollar av bankens tillgångar. \“Självrisken\” på garantin är 29 miljarder dollar, så i praktiken är det \“bara\” 277 miljarder dollar som är risken för staten. Den intresserade kan läsa mer om detaljerna på DN, SvD, eller om man är bra på engelska på Bloomberg. ...

Mörkt 2009

I en intervju igår sade Svenskt Näringslivs vd Urban Bäckström att han ser ett mörkt 2009 med allt djupare lågkonjunktur och recession för Sverige. Det behöver man knappast vara expert för att förutspå. Nu börjar alla tidigare optimister vakna upp och se vad som håller på att hända. Själv har jag förstått sedan hösten 2006 att en ekonomisk kris av sällan skådat slag skulle komma. Då fick jag genom t.ex. Doug Nolands Credit Bubble Bulletin och Mike Shedlocks Global Economic Analysis upp ögonen för den enorma bubbla som var under uppbyggnad och som bara väntade på att spricka. Hur det ekonomiska etablissemanget kunnat missa det är för mig ett mysterium. Det har ju varit rätt kraftiga varningsflaggor på många områden för att allt inte står rätt till. Antingen går de omkring med jättelika skygglappar, eller så ljuger de rätt ut och hoppas att allt ska lösa sig på något sätt. ...