Community (archive)

The Community closed for new posts on May 1, 2025. All previous content is still available in the archive. Want to explore more? Visit Redeye.se

Argument för en positiv börsutveckling

Mycket kapital har lämnat världens börser detta år. Kriser och dystra konjukturutsikter har fått såväl småsparare som större investerare att plocka ut sina pengar från de sjunkande börserna. Med sparräntor på 4-5 % har vanliga bankkonton erbjudit hyggliga aternativ. Nu är scenariot annorlunda. Räntorna sjunker i större delen av världen och i Sverige är bankernas inlåningsräntor nu snart åter på ointressanta nivåer. Kontrasten mot de nedpressade aktiernas prognosticerade utdelningar nästa år är enorm. Enlig listning i senaste Privata affärer är det ca 85 bolag som som kommer att dela ut mer än 5 % av deras börsvärde. För 20 bolag är det mer än 10%. För många bolag riskerar utdelningen visserligen att minska året därpå men i ett kortare perspektiv kommer vårens utdelningarna dra kapital till börserna vilket leder till stigande kurser. Den låga räntenivån har en dubbel positiv effekt för börsen. Dels innebär det en stimulans för samhällsekonomin och företagen i stort, dels innebär den mindre attraktiva alternativa placeringsmöjligheter. Den kommer också att leda till ökad aktieinvesteringar med lånade pengar. ...

Vad andra tycker, påverkar dig - ett rim

Följande rim belyser det faktum att även om aktieplaceraren själv tycker sig ta beslutet, så påverkas köpet i hög grad av vad andra tycker. En man fick ett aktietips, med kostym, hatt och slips in på banken han gick, han ett annat råd fick: Köp Assa Abloy, det kan bli jätteskoj! Mannen blev tveksam och sa: J****ag ville ju köpa SCA! På hemvägen träffade han Siv: Du måste köpa Autoliv! ...

Bankerna tar räntepengarna igen!

Signaturen Cornucopia har länge setts skriva på aktietips.com men han finns även på egen block cornubot.blogspot.com. Hans kommentarer är så insiktsfulla och fulla av visdom och ekonomisk erfarenhet. Så här skriver han i kväll på sin sida. Jag citerar: Statligt ägda SBAB släppte just ett pressmeddelande om att de sänker sin utlåningsräntor som ett resultat av Riksbankens räntesänkning om 1.75%. SBAB sänker tremånaders räntan med 1.06%, sexmånadersräntan med 1.25% och femårsräntan med 0.15%. ...

Fruktansvärda tider stundar!

Den som inte fattar att det är farliga tider på börsen måste väl ha vaknat upp i dag. Riksbanken sänker räntan med 1,75 procent. Vad händer XACT Bear går upp med 1,89 procent. XACT BULL går ned med 1,68 procent. Syftet med dagens sänkning av räntan torde väl vara att sätta igång ett rally av aldrig tidigare skådat slag. Det hade behövts i dag när många investmentbolag och banker snart stänger sina böcker. ...

SAAB och Sten Wennlo

Måste erkänna att jag gillar hans åsikter. I boken “Mitt liv med saab” från 1989. Två år efter han lämnat företaget föreutsåg Sten de problem som bilindustrin stog inför. Han ansåg att bara de bilindustrier som förstår att anpassa sig till realiteterna skulle ha en chans att överleva. Miljöfrågorna, produktion utan för sveriges gränser och internationlla partners för produktutveckling var nyckel frågor. Den teknikeroptimism som präglat bilindustrin och som många ställt stora förhoppningar till. Fick sig en knäck när det stog klart att man från tid till en annan inte tagit hänsyn till sociala och miljömässiga konsekvenser utan släppt fram bilen i full frihet skrev Sten Wennlo I dagens lokalblaska (södermanlands nyheter) kan man läsa att han förhandlade med Fiat parallet med GM. Han var inte förtjust i att GM tog över. En annan rolig sak var att han när han pratade inför 700st amrikanska Saab återförsäljare sa han. För att överleva måste bilindustrin i stället anpassa sig till moderna miljökrav. Bygga mindre bilar och motorer till lägre priser. Men amerikanarna envisas ju med att bygga stora bilar med stora bensintörstiga motorer. Statsa på små turboladdade motorer. Det sa han innan GMkrisen blev akut. Kul med personer som vågar säga saningens ord undrar hur upp skattat det blev? Jag har endel bekanta som har jobbat i hela sitt liv på saab dom är oroliga nu. Tror saab kan över leva om dom får en bra partner. Ska bli kul att se vem det blir vågar inte gissa. ...

Vem säljer denna aktie idag?

Det finns många lågvärderade aktier på börsen nuförtiden. Huruvida det är köpläge eller inte för dessa beror på vilken tidhorisont man har och givetvis vad man tror om finanskriser och lågkonjuktur framöver. Denna blogg handlar om en aktie som jag tror även den störste pessimisten måste tillstå är ett fynd just nu. BE Group kurs 19.1kr BE Group vinstvarnade i veckan och aviserade ett besparingsprogram som skall ta ner kostnaden 100 milljoner SEK på två år. Engångskostnader på 15 milj för programmet tas Q4 iår. Trots denna kostnad och trots kraftigt försvagad efterfrågan under innevarande kvartal kommer rörelseresultatet 2008 att bli bättre än 2007 då resultatet efter skatt var 7,06/aktie varvid 3,5kr delades ut. ...

En om dagen i 30 dagar

Har aldrig varit en riktig daytrader och kommer förmodligen aldrig bli en heller, men tänker göra ett litet försök under en månadsperiod. Tänker utföra en affär varje dag i storlekordningen 20 - 40 000,- för att testa om det finna möjligheter för en mer “långsiktig swingtrader” att kunna leva på att vara en daytrader. Jag har själv aldrig lyckats hålla en sådan disiplin satt en liten vinst realiseras hela tiden föra att vi summering av dagen vara mer på plus. Tänkte mig också tt detta lilla expriment skulle fungera som en liten statistik. ...

Countermine och deras framtid

Efter att nyemissionen avslutats har inget hänt med kursen. Trenden är något ner då det finns säljare som vill ur aktien och det är få köpare som vill betala mer än 1 kr och några ören. Hur länge kan då detta spektakel fortsätta. Jag tror marknaden inte har så stort förtroende för CMT och deras VD så det blir till att leverera något annas kommer inte köparna fram. Tydligen så köper BW både aktier och optioner för att visa att han tror på CMT. ...

Discover vad som överlever COST of INVESTING

Du är säkert döpt til Joakim Von A. Du är säkert född i de mest välsituerade av samhällen. Du är säkert tillhörande en familj som ägt & styrt och påverkat i århundraden. Men om du inte är allt som beskrivs ovan hur överlever du då de fällor och systematiska mjölkningar som decimerar en matris på förslag till affärstillfällen? Börja med att studera compricer eller pricerunner gentemot mäklare och depåer. Studera deras priser räntor och villkor. ...

Ingenting varar för evigt...

…not even cold november rain! Inte en börsnedgång heller! Jag avslutar veckan med några personliga reflektioner som har dykt upp under veckan. Jag måste dock börja med att hålla med alla tyckare som har fått komma till tals i diverse affärstidningar. -9 % i USA i måndags får en verkligen att känna att detta inte är över på långa vägar. Det är ändå precis den samstämmiga åsikten om börsens avgrund som gör att jag tror att detta elände snart kan vara över. Med snart menar jag inte nästa vecka, men kanske någon gång nästa år? ...