Community (archive)

The Community closed for new posts on May 1, 2025. All previous content is still available in the archive. Want to explore more? Visit Redeye.se

Countermine ett osäkert kort

Detta gick att läsa 2006 Countermine plc har levererat ett anbud som kan vara värt flera miljarder kronor till ett land i mellanöstern. http://www.countermine.se/ez4/index.php/cmt/Nyheter Vilken status har företaget idag, i stort sätt ingen status alls bland aktieköparna. Marknaden vill inte befatta sig med denna typ av företag som ni se. Börskursen sjunker allt längre ner och det blir större och större risk att man bli inlåst i aktien. Varför köper inte etiska fonder mm denna aktie nu när den är som billigast om den nu är det? ...

Kvantitativt tradingsystem, Kvantitav tradingmodell

Hej! Vad är ett kvantitativt tradingsystem och hur fungerar det? Mvh Simon Svar: Ett kvantitativt tradingsystem är ett tradingsystem, eller en tradingmodell som skapas av flera olika tekniska indikatorer tillsammans med en beslutsprosess som kan inkludera riskhantering. Den teknologiska evolutionen har möjliggjort utvecklingen av automatiska tradingmodeller. Med en tradingmodell eftersträvas att få ett objektivt och systematiskt handelsmönster som automatiskt exekuterar affärer. Investeraren väljer vid implikationen av modellen, på grundval av sitt personliga värderingssystem, vilka tekniska indikatorer som skall ingå i kombination med dess parametervärden och evetuella money management strategier. ...

Active Biotech – Konvertibelverktyget.

Active Biotech – Konvertibelverktyget. Jag tror att huvudspåret är att Active tecknar ett stort partneravtal för hela Anyaraplattformen. Ett sådant partneravtal kommer bli mycket STORT och kan inbringa i härardet 250-400 Mkr i ren up-front. I denna kontext kan det vara värt att påminna om följande textparti från Active Biotechs Q3-rapport. ”Avgörande för Active Biotechs finansiella styrka och uthållighet är bolagets förmåga att utveckla läkemedelsprojekt till den punkt då partnerskapsavtal kan ingås och partnern tar över den fortsatta utvecklingen och kommersialiseringen av projektet ifråga. UNDER DENNA UTVECKLINGSFAS SKER EN VÄRDEÖKNING I RESPEKTIVE PROJEKT.” ...

En om dagen - dag 1

Första dagen på min egen lilla undersökning började med förlust. Inhandlade 100 st HM till kursen 290,- på förmiddagen. Sålde till priset 287,- då detta sattes som stoploss. Första dagen förlust 500,-. Min tanke var att HM skulle fortsätta att starkas under dagen efter en dipp på morgonen, vilket också var fallet en stund. Målkursen sattes till intervallet 296 - 300,-. La in säljorder på 298,- under dagen då en inte kunde följa börsen. I efterhand kan tros att om tid hade funnits så hade det inte varitnågon omöjlighet att jag hade sålt tidigare och undvikit förlusten (vilket möjligtsvis en proffesionell daytrader hade gjort). ...

Avtal nara, dags att agera.

Sektorn ar tillplattad , alla investmentbolag agerar kort, det bolag med flest och storst triggers innan arsskiftet ar Bioinvent. Verkar som deal for BI204 Japan kan komma viken dag som helst, i borjan pa nov skrevs; “The CEO confirmed that the Company is at the final stages of negotiations and a deal is expected this year. Because of Roche’s take-over attempt of Genentech, it would be customary to offer Roche the remaining license rights of Bi-204. The CEO confirmed that Japanese pharmaceuticals companies have shown interest in Bi-204 and negotiations with Roche’s Japanese partner Chugai are on-going. On September 29, the CEO stated to the news agency “Direkt” that a deal was not too distant away. " ...

Oljepriset/Opec

Ja intressant utveckling gällande oljepriset får man väl säga..Jag har tidigare förespråkat att om priset går under 80 dollar fatet så kommer Opec agera och sänka produktionen..Opec har agerat och sänkt produktionen, men marginellt. Gapet mellan 148 dollar barrel och 50 dollar barell och den snabba nedgången i priset på råolja får mig att inse att Opec har tappat kontrollen lite..Medlemmarna i Opec är inte alls eniga om vilken väg man ska gå..Och givetvis kommer det så småningom att slå åt båda hållen..Både upp och ner! ...

Energiförbrukningen om 22 år...

kommer att vara 310 miljoner fat oljeekvivalenter/ dag om man ska tro Exxons långtidsprognos. Exxon prognostiserar en ökning om 1,2 % per år räknat från 2005 fram till 2030. Olja, gas och kol kommer att stå för 80 % av all energi vi då förbrukar. Det blir en total ökning fram till 2030 på hela 35 %. Exxon som är världens absolut största oljeproducent gör prognoser över världens förbrukning av energi, läs olja, är väl helt i sin ordning men här tror jag dom är ute och cyklar miljövänligt å det grövsta. Hälften av oljan används ju inom transportsektorn och där menar Exxon att förbrukningen kommer att vara relativt stabil. Inte en chans. ...

Grundkurs i det jag tar upp på bloggen

Patricks kommentar på mitt senaste inlägg föranledde mig att sätta ihop en bunt med länkar där man kan läsa om grunderna till allt det jag pratar om på denna blogg. Detta inlägg kommer jag att bättra på efterhand med fler länkar. Mina kära läsare får gärna lämna tips om bra sajter i kommentarerna. Wikipedia har som vanligt en massa bra information: Finansmarknad (följ länkarna från den sidan för att läsa vidare om besläktade begrepp) Fond Obligation Oljeproduktionstoppen och på engelska Wikipedia: ...

2017-05-30 11:52 · flute

Centralbankerna har sovit för länge

Igår slog både ECB och Bank of England till och sänkte räntor med större gap. ECB sänkte den viktigaste styrräntan med 0.75% till 2.5%. För två månader sedan (oktober) tyckte jag att ECB borde sänka räntan med 0.5% omgående. Det dröjde fram till december. Bank of Englandsänkte basräntan med 1.0% till 2.0%. Egentligen borde BOE ha sänkträntan tidigare än nu i december. Man undrar varför agerade både ECB och BOE så sent med sina räntor? Det blev en besvikelse på börsen som försvagades generellt efter beskedet. ...

Därför är det så allvarligt

Börsen går ned i dag efter rekordsänkning av räntan. Det är tvärtemot alla regler. Det är inte den enda sak som gör läget så allvarligt. 1) Tidigare bloggar har påpekat att vi har nya redovsingsregler. Goodwll skall skrivas av inte efter plan utan efter dagens beräknande marknadsvärde. Här bör många förluster dyka upp i rapportfloden för bokföringsåret 2008 och inte minst för fjärde kvartalet. 2) För investmentbolagen skall dagens marknadspris på en aktie användas i böckerna. Tidigare kunde man välja vilket pris som helst. Till exempel inköpspriset. ...