Community (archive)

The Community closed for new posts on May 1, 2025. All previous content is still available in the archive. Want to explore more? Visit Redeye.se

Jämförelse 2002 vs 2008 - del 1

Jag har tidigare visat en jämförelse av USA-börsen i nuläget och hur det såg ut 1966-1974. Nu tänkte jag även jämföra med en annan period och det är hur det såg ut vid botten 2002 för att se om det ger några ledtrådar till nuläget. Problemet med sådana här jämförelser är att det alltid går att hitta perioder som liknar varandra, så det måste kompletteras med andra verktyg. Bara för att det fram till en viss tidpunkt rört sig likadant som vid ett tidigare tillfälle så betyder inte det att det kommer fortsätta kopiera den rörelsen. För att få fram ett mer tillförlitligt scenario är det nödvändigt att titta på även andra faktorer. ...

Kapitalförsäkring och depå!

Nackdelen med kapital försäkring är att man inte kan dra av förluster. Om man är mycket långsiktig och bara köper “säkra kort” kan det räcka med kapitalförsäkring. Givetvis måste man ändå följa börsen och i tid byta aktier som förlorar sin konkurrenskraft. Om man tradar i kristider när aktierna går mer ner än upp bör man fundera på vad som är tryggast. Bull alternativt Bear är ju heller inte helt lätt. ...

SEB ned och upp

I fredags (5/12 2008) gick SEB sensationellt ned med 20 procent på en dag. Förvåningen var stor. Vad hade hänt? Någon tidning spekulerade i att det var eventuell kommande devalvering i Lettland som spelade in. I fredags kom den seriösa tidningen Affärsvärlden med en sensationell uppgift. Tidningen meddelade att Annika Falkengren snart lämnar sin post som VD för SEB. Det har ju tippats tidigare. Hon skulle få bära hundhuvudet och ansvaret för att aktien gått ned med 70 procent i år. ...

En om dagen - dag 2

Handlade idag med en mer illikvid aktie. Dagens affär blev Bioinvent. 2000 inhandlade för 15,80 och såldes för 16,00. Vinst 200,- Summarum: Dag 1 - 500,- Dag 2 + 200,- Om tid finnes funderas det på att utöka antal affärer/dag för att kunna få en mer rättvis bedömning av en “daytraders liv”.

Tema - vad var det jag sa.

Mitt lilla bidrag måste bli: http://www.redeye.se/aktiebloggen/1155/guideline-fortsatter-raset Här kommenterar jag Guideline och förespråkar vidare ras i aktien till trots för att jag vid det tillfället ägde aktien själv. Som tur var så lyssnade jag på mig själv vid det tillfället (vilket inte alltid är fallet). Aktien noterades till ca 10 kronor vid tillfället. I övrigt finns inte mycket till “vad var det jag sa” som undertecknade kan säga.

Lite oljetugg, igen..

Det kom en höjd rekommendation på Tanganyika oil idag från SEB från sälj till behåll. Lite svårtolkat och kryptiskt eftersom det borde innebära att SEB tror att affären med Sinopec går igenom. Å andra sidan borde dom ju i så fall höja den till KÖP. SEB kanske bara tror lite grann att det blir affär men inte riktigt helhjärtat. Då kör man med en halvmesyr istället.. Behåll aktien, men köp den inte, och framför allt sälj den inte. ...

Vad var det jag sa!!

Det finns nog inget som ger bättre utrymme för ”efterklokhet” än aktiemarknaden. Personligen såg jag det som en självklarhet att börsen nästan skulle halveras och att oljepriset skulle stå runt fyraårslägsta vid denna tid på året. Det som dock talar emot detta är att jag överhuvudtaget har ägt aktier i år och däribland en hel del oljerelaterat det senaste halvåret… Nej, efterklokheten är nog det värsta som finns, när det gäller aktier. Jag vet inte hur många gånger jag har suttit halvt gråtfärdig framför en akties kursdiagram och undrat varför jag inte köpte/sålde. ...

Varför köp-rekommendationer!

De är inte bara jag utan flera bloggare här på Readey som tagit upp det mystiska i att investmentbolag och fonder låter sina förvaltare gå ut och ge köprekommendationer. Nu läser jag på hemsidan www.situationstureplan.se som drivs av f.d. aktiemäklaren Hans-Olof Öberg som skriver: Alltså: varför skall det presenteras som att Gunnar - ehuru trevlig - delar med sig av sina visdomar? Gunnar har betalt från sina andelsägare för att aldrig berätta om en investering innan han gör den. Och när han har gjort den, ja då vill han naturligtvis haussa sina egna positioner för att få rätt. ...

Varför kapitalförsäkring?

Signaturen Bandit har tagit upp kapitalförsäkringen i en blogg. Det har kommit flera kommentarer från Subii, Bellatore och Tredjemannen. Kaptailförsäkring är för bra för att vara sann, skriver Bandit. Fördelarna är ju så uppenbara. Reavinstskatten ensam tror jag är orsaken till att aktier i Sverige ägs av investmentbolag och fonder i stället av privatpersoner. Speciellt när Ericsson doppade i början av 2000-talet uppvisade reavinstskatten att den gjorde svenska folket fattigare. ...

Katastrofsiffror från USA

Fredagens sysselsättningssiffror var katastrof i fredags. Antalet arbeten (exkl jordbruk) minskade med 533.000 i november vilket var den värsta siffran på 34 år. Arbetslöshet var något bättre men med tanke på sysselsättningen kommer den att öka de kommande månaderna. Det finns en viss eftersläpning. GM verkar få sina stödlån åtminstone om man ska tro helgens uttalanden. Frågan är om det kommer krav på motprestationer, förutom det självklara att ledningen byts ut? Det är väl ingen långsiktig väg framåt, men man kan ju givetvis skjuta upp de jobbiga besluten. Det är ingen som vill ha 3 miljoner nya arbetslösa amerikaner i januari… ...