Community (archive)

The Community closed for new posts on May 1, 2025. All previous content is still available in the archive. Want to explore more? Visit Redeye.se

Active Biotech & GULDÄGG(en) .. + .. Externt beröm från Redeyes analytiker ...

BÄSTA ACTIVEINTRESSENTER, Beträffande Active Biotechs aktiekurs, så kan man anlägga en mängd olika filosofier kring denna och dess låga nivå. Några försök till ansatser och perspektiv beträffande värderingen levereras här “från mitt köksfönster” …: **BÖRSVÄRDE = ETT KVARTALS (Q) ROYALTYFÖRSÄLJNING …(!)**Active Biotech har idag, per måndagen den 2008-12-09, ett löjligt lågt börsvärde, som landar på cirka 1.45 miljarder SEK. Inget negativt har således hänt vad rör bolaget projektportfölj eller andra störande betingelser, såsom ändrad huvudägarbild. Tvärtom, solen har aldrig lyst klarare över Active Biotechs projektportfölj och en del av dess huvudaktieägare har ytterligare stärkt sitt inflytande (läs: Catella) …(!) ...

En om dagen - dag 3

Min egen lilla undersökning med riktiga affärer fortsätter. Dagen affär gjordes i Karo Bio. Tycker mig se att trenden i biotekaktier är uppåtgående och mina antagande verkade stämma vad gäller Karo. Aktien inhandlades till 6,30 under förmiddagen. Urrträde på 6,45 nu under eftermiddagen. Vinst courtage inräknad 475,-. Facit efter 3 dagar och 3 affärer är därmed 2 på plus och 1 på minus. Totalt 175,- i vinst exkl. skatt. Inget direkt att leva på, men multiplicerat med 30 affärer om dagen så börjar det likna något. ...

Funderingar

Får snart ut pengar för mina Panalarm aktier, hela ett öre i vinst per aktie och det är väldigt bra i dessa tider med 0,42 öres aktie. Dessa pengar ska givetvis investeras i nya aktier, Har aldrig ägt några Ratos så dessa funderar jag på eller att fylla på med aktier i bolag som tex, H&M , Carlsberg, eller något annat som kanske ger en vissutdelning. Himla svårt detta med aktier men följer med spänning hur det kursena går och investerar regelbundet när lönen kommer ...

2017-05-30 11:53 · sivan

Är avdragsrätt viktigare än skattefrihet?

Att man inte kan dra av förluster om man har aktierna i KapitalFörsäkring har i några bloggar och kommentarer angetts som en nackdel. Fel synsett tycker jag. Det är en konsekvens av att all kursvinst är skattefri. Man köper en aktie för att man tror att kursen skall gå upp - inte för att man är rädd för att den skall gå ner. Tänk en investerare som har både vanlig depå och KF . När han skall köpa en viss aktie väljer han att köpa den i vanlig depå - han är mån om att ha avdragsrätten på aktien eftersom det är en aktie med relativt hög risk. Han är alltså är beredd att offra skattefriheten för eventuell kursvinst mot att få avdragsrätten för en eventuell kursförlust. ...

New Trade theory

De som är intresserade av en Nobelpristagare med social kompetens kan snart se Paul Krugmans berätta om sin handelteori. Föreläsningen hölls igår men snart ska det komma en video här. Han anteckningar hittar ni här.

Ack dessa ratinginstitut!

Man måste ändå le lite åt ratinginstitut och deras försök att se världen i svart och vitt! Rysslands utländska upplåning får sänkt kreditbetyg till BBB/A-3 från tidigare BBB+/A-2! Utsikterna är fortsatt negativa! Nej, det är inte NASA:s senaste projekt utan en stilren beskrivning av S&P:s åsikt om den ryska risken idag. Skulle de inte ha satt AAA på samtliga subprimeobligationer så kanske man hade gett dessa betyg någon dignitet, men nu känns det mest som om de har känt draget från alla investeringar som lämnar Ryssland och anpassat sig efter det! Detta är nästan \“contrarian köpsignal\”? ...

Mer risktagande i derivat?

I senaste finansmarknadsstatistiken från SCB hittade jag två intressanta grafer, nämligen över MFI:s tillgångar och skulder. MFI (monetära finansinstitut) är Riksbankens term för banker, bostadsinstitut, finansbolag och sånt. Klicka på graferna för skarpare versioner. Notera den gröna prickade linjen i båda diagrammen. Den visar att MFI har ökat mängden derivatinstrument på sina balansräkningar betydligt under den senaste tiden. Derivatinstrumentens totala mängd har tidigare under perioden legat på en ganska konstant nivå, men har plötsligt mer än dubblats. På skuldsidan överstiger summan av derivatinstrumenten summan av eget kapital för första gången på fyra år. Detta är en oroande trend, som visar att åtminstone vissa av våra finansinstitut ägnar sig åt större risktagning. Jag kan inte se det på något annat sätt. Med tanke på alla svårförutsägbara skutt som finansmarknaderna just nu gör åt alla håll så är derivatinstrument förenade med hög risk för att de slår bakut. ...

2017-05-30 11:53 · flute

Rekordhög volatilitet på börsen

Ingen har väl undgått att märka att Stockholmsbörsen, liksom världens övriga aktiebörser, studsat upp och ner på ett sanslöst sätt de senaste månaderna. Jag har kommenterat det tidigare på denna blogg. Jag stirrar fascinerat på hur det bara fortsätter… och fortsätter… och fortsätter… Klicka på grafen för att förstora den. Den visar skillnaden mellan dagshögsta och dagslägsta delat med öppningskurs för OMXS30-index. Den röda linjen är ett femdagars glidande medelvärde för att tydligare kunna se trender. För att sätta volatiliteten i perspektiv kan vi titta på hur det sett ut sedan juli 2004 (klicka på grafen för att förstora): ...

Reklamhistoria, banker, Spara och Slösa

Lars Linder uppmärksammade i en artikel i DNs kulturdel (endast pappersupplagan) igår en avhandling vid namn \“Hit med pengarna!\” och undertiteln \“Sparandets genealogi och den finansiella övertalningens vetandekonst\” av företagsekonomen Dick Forslund. Läs mer om avhandlingen i pressmeddelande från Stockholms universitet och i dess abstract. Man kan även lyssna på en intervju med Dick Forslund på Sveriges Radios hemsida. Jag - och säkert många med mig - minns serien \“Spara och Slösa\” i tidningen Lyckoslanten, utgiven av sparbankerna med målgrupp Sveriges barn. Så sent som när jag var barn på 1970-talet propagerade den ohejdat för sparande, ibland med de mest brutala följder för stackars Slösa. Från 1800-talet och framåt gick propagandan och reklamen ut på att uppfostra svenska folket till sparare. Men sen började budskapet från bankerna att förändras, eftersom man inte längre behövde mer inlåning, utan nu kunde de stora pengarna för bankerna göras på utlåning. Lars Linder citerar ur något som SBAB skrev till sina kunder \“Har du tänkt på att du kanske redan har en rejäl slant \‘sparad\’. I ditt boende… Ett belopp som du kanske kan ta ut genom att höja ditt bolån.\” Här är det Slösa som det görs ohejdad reklam för, från en statlig institution! ...

Jämförelse 2002 vs 2008 - del 2

Jag rekommenderar att först läsa del 1 för att få bakgrund till det jag skriver nedan. Efter att ha granskat hur det såg ut vid botten 2002 går jag vidare med hur det ser ut i nuläget och om det finns några likheter. Första grafen visar utvecklingen under 2007-08 med samma indikatorer som i del 1. För USA:s del så startade nedtrenden på allvar först i början av 2008 och en av de första extremnivåerna nåddes i januari följt av mars. Extremnivåerna i januari indikerade att det som minst skulle bli ett återtest och det blev en lägre botten i mars. Redan då uppstod divergenser, men då fanns det en hel del annat som talade för fortsatt nedgång och jag rekommenderade då att sälja alla upprekyler. ...