Community (archive)

The Community closed for new posts on May 1, 2025. All previous content is still available in the archive. Want to explore more? Visit Redeye.se

En om dagen - Dag 4 b

I går inköptes Epicept för att sedan säljas i dag. Strategien visade sig vara lyckat med en uppgång i aktien på förmiddagen. Urträde på 5,65 visade sig vara en bra affär. Sålde 5500 st med en nettovinst exkl. skatt på 900,-. Sammafattningsvis efter 4 dagars handel med en affär är vinsten nu uppe i 1 075,-. Har även idag plockat in en aktie för att behålla över natten. Köpt in 500 st Nordea till priset 61,80. Tror att dagens kursfall återtas imorgon och satsar på att sälja kring 63,-. ...

Vad var det han sa !!

Erik Penser kan skriva en blogg och hamna under det nya epitetet, vad var det jag sa !! Hans siade enligt DI om den kommande kraschen på ett tydligt sätt för ett år sedan och menade på att någon amerikansk bank kan gå omkull. Det skulle sen få spridningseffekter till den svenska bolånemarknaden bl.a … Vad var det jag sa !! Jag minns mycket väl när Erik Penser kämpade för sitt holdingbolag Yggdrasil, tidigt 1990-tal , men fick till slut efter en lång kamp ge sig, och sälja det till Nordbanken för 1 krona. Nu är Erik Penser bankrutt sa den dåvarande ordföranden i Nordbanken Björn Wahlström. Erik Penser bankrutt ? Inte den gubben inte. Han har kommit tillbaka på ett remarkabelt sätt och framstår som en lysande stjärna i klassen. Han äger för övrigt Yggdrasil igen. Att vi har överkonsumerat under en längre tid har vi läst på bloggen ett flertal gånger och Erik Penser är inne på den linjen också. Han var steget före dom flesta… ...

Ur led är tiden!

Vad är det för skillnad på teori och praktik? I teorin är det ingen skillnad! Just nu har vi ett teoretiskt omöjligt fenomen, nämligen att du måste betala för att låna ut pengar! Bespoke rapporterar om de amerikanska 3-månaders statsobligationerna som just nu har negativ ränta! Det innebär att amerikanska staten (som låntagare) får betalt av investerare för att de ska använda investerarnas pengar. Jag har inte sett någon bra analys om detta vilket är ganska naturligt eftersom det här fenomenet minst sagt är outforskat. I teorin borde det inte ens existera. ...

Sentiment och psykologi

Att börsen till stor del styrs av känslor är rätt tydligt och det leder i sin tur till flockbeteende och irrationella beslut. Jag ska inte gå in på ämnet ifall marknaden är effektiv eller inte, utan jag utgår helt enkelt ifrån att den inte alltid är det och att det beror på att marknadens aktörer inte alltid agerar rationellt. Varför det är så hänger ihop med psykologi och hur vi beter oss i specifika situationer. Oavsett om man är en kortsiktig trader eller en mer långsiktig placerare så styrs vi i hög grad av våra känslor och det handlar då om rädsla och girighet. Det kan vara rädslan för att förlora pengar, men även rädslan för att \“missa tåget\” vilket då också hör ihop med girighet. ...

Snillen spekulerar

på redeye. Zappade på dumburken och hamnade mitt i Nobelkalaset i blå hallen. Där skulle man suttit bredvid någon av pristagarna och diskuterat börsen. Har vi nått botten ? Bloggar du på Redeye ? Hur ser din portfölj ut ?? Man hade haft mycket att snacka om, helt klart. Aktier då menar jag… Nu har vi ju vårat alldeles egna forum för snillen som spekulerar och dagens snillrika spekulation var väl Öhmans internaffär där lite drygt 3 miljoner Tanganyika aktier bytte ägare till det facila priset om 150 kr. Enligt några insatta så är det den stora amerikanska hedgefoden Citadel som har tvingats att sälja sina aktier då bolaget ar hamnat i ekonomiska trångmål . ...

En om dagen - dag 4

Vet inte riktigt om dagens handel kan klassifiseras som daytrading i ordets rätta mening, men på grund av tidsbrist under dagen idag har det istället blivit ett köp under eftermiddagshandeln som skall säljas av imorgon. Tror att Epicept kan göra en rekyl upp imorgon då aktien befinner sig i en positiv trend och nedgången i samband med nyemissionen nu börjar klinga av. 5500 st köptes för 5,45. Återkommer imorgon med resultat av försäljningen. ...

AXIS Då och En annan aktie nu Som Julbord & Krog

Den som studerar AXIS från ett perspektiv som föregår dess största uppgångsfas kan idag finna ett likvärdigt case. Då menar jag att man kan bruka AXIS prestation som karta för LAGOM utveckling för rätt mkt. Att berätta vilket det är rakt ut vore vanskligt. Men den som vill bli bättre måste hitta själv. Så betrakta hela börsen som du betraktar ett julbord. Hur mkt tar du på tallriken? Lassar du på allt ifrån varje fat? ...

Vart tog kreativiteten vägen?

Sitter å funderar på vad som händer med alla nybyggda bostadsrätter som står tomma för att folk inte får lån till dem. Tomma lägenheter lär ju kosta en hel del för bygg/fastighetsbolagen som för övrigt inte verkar göra så mycket för att fylla dem. Varför just denna enkelspåriga väg? Hur kommer det sig att man fortsätter att göra allting som man har gjort det förr, av gammal vana? för att det är beprövat? Jag upplever byggbranchen som allmänt bakåtsträvande, från egna erfarenheter som sommarjobbare till tiden som mät/arbetsledare på NCC och KK4 i Kiruna. Enda riktigt nya inslaget i byggbranchens historia är Partnering förfarandet, där alla involverade aktörer sammlas och jobbar med produkten i centrum. Tillbaks till de tomma lägenheterna. Varför inte försöka fylla dem? Hade man inte kunnat blanda hyresrätter å bostadsrätter i ett hus? På det sättet hade man ju fått in pengar varje månad, dessutom så har hyresrätter högre hyror än bostadsrätter och efter några år så drar de in mer pengar än bostadsrätterna. Eller hade varit bättre med någon form av blandning av hyres och bostadsrätt där kunden betalar en mindre summa vid köp och en något lägre hyra än vanlig hyresrätt? Detta kan man ju utveckla till att delägaren(kunden) får möjligheten att köpa hela lägeneheten senare för en “mindre” summa och sänka månadsavgiften. För skojsskull så gjorde jag en liten graf där man kan se hur Bostadsrätter, hyresrätter, och en blandning av dem presterar över tid. ...

Ett bortglömt guldkorn?

Har man missat ett guldbolag i höstens lågtryck? Systemair presenterade Q2-rapporten igår och den var riktigt bra! Man skulle tycka att de är konjunkturkänsliga men i resultatet märks det inget därav! Det senaste halvåret har nettovinsten ökat 26 %, omsättningen är +14 %. De har gjort några förvärv vilket bättrar på tillväxten, men fortfarande har de en stadig organisk tillväxt. Trots gårdagens kursuppgång är P/E ca 6 på rullande 12 månaders resultatet! ...

OMXS30 9 december

Börsen har till slut tagit fart och nu stigit kraftigt bara de senaste två dagarna. Uppgången drivs antagligen på en del av PPM-pengarna som har börjat placeras i marknaden. Även om det troligtvis är ett rätt begränsat kapital som går till den svenska börsen så är det nog ingen vild gissning att en del andra aktörer passar på att haka på och trycker upp väl valda aktier. Jag ser fortsatt alla dippar som bra köpläge och riktkursen är runt 800 i index i början av 2009. Det finns en del faktorer jag tittar på för att göra den bedömningen och en av de är hur MACD-indikatorn har betett sig de senaste månaderna. ...