Community (archive)

The Community closed for new posts on May 1, 2025. All previous content is still available in the archive. Want to explore more? Visit Redeye.se

En om dagen - dag 5

Dagens handel har varit rätt aktiv och jag har hunnit med 3 st affärer under kvällen. Dels sålde jag Nordea med förlust idag. Sålde dessa på 59,40 vilket resulterade i en förlust på 1400,-. Köpte sedan Ericsson för 58,80 och sålde sedan för 59,60. Detta resulterade i en vinst på 200,-. Dagens bästa affär var dock Karo Bio där 5000 köptes för 7,0 för att säljas för 7,35. En fin liten vinst på 1550 kronor. Dagen idag gick därmed med vinst på 350,-. ...

Investera i Kina!

Kinesiska börsen har drabbats hårt det senaste året. Inte så konstigt kanske. Många aktier var övervärderade, åtminstone på de inhemska börserna i Shanghai och Schenzen. Nu har dock värderingarna kommit ned på mycket låga nivåer samtidigt som landet fortsätter att växa. Det ser bra ut för Kina på lite sikt. Visst kommer de att drabbas av minskad export till västvärlden men de konsumerar allt mer av sina egna varor vilket kommer hjälpa till att hålla uppe tillväxten. Men det finns fler faktorer som talar för att Kina är landet att stoppa sina pengar i den kommande 20års perioden. ...

Vad var det jag sa - Empire

Idag kom Empire med en vinstvarning om kraftig sänkta marginaler. Bolaget vill dock påpeka att omsättning hålls uppe och att SodaStreamer fortsätter öka i omsättning. Personligen ställer jag mig dock frågan om inte detta är ett tecken på att SodaStreamern som har varit Empires stora kassako och tillväxtmaskin nu har nådd sin topp och det finns enbart en väg härifrån och det är - nedåt. Så på temat “vad var det jag sa” vill jag slå mig själv på bröstet och hänvisa till min analys för ca 1 år sedan: ...

Bush skadar världsekonomin

USA:s president George W Bush anklagas för ekonomisk förstörelse under hans ämbetstid som president. Han såg till att skattebetalare stå för gigantiska belopp med flera tusen miljarder dollar till kriget som faktiskt inte lyfter upp USA:s infrastruktur. Slöseri där! Nu fokuserar USA på infrastruktur och bilindustrin i USA behöver stöd med futtiga 14 miljarder dollar vilket motsvarar ca 100 miljarder kronor. Det är en liten bråkdel av räddningspaketet som man brukar säga missisippi. Svenska regeringen har presenterat nya lån och kreditgarantier till krisande bilindustrin. Ett stödpaket på 28 miljarder kronor. Det var ett mycket bra beslut! ...

Biotekniksektorn sjuder som glöggen..

Börjar röra sig i sektorn nu med en rad spekulationer kring avtal för flera av de hetaste bolagens längst framskridna projekt. Jag tror att det är viktigt att hålla en god mix i sin portfölj men en tyngdpunkt i biotekniksektorn känns inte svårt att försvara nu eftersom många av bolagen står inför kursdrivande info SAMTIDIGT som flera av dem inte avser att rapportera några studier i närtid som normalt sett utgör det största riskmomentet. Det hela handlar alltså om försäljningsavtal samt samarbetsavtal gällande specifika projekt. Mina egna val fokuserar då på tre bolag av flera olika orsaker. Nedan listas bolagen med endast de mest intressanta närstående kursdrivande händelserna även om det finns en rad av andra händelser som kan vara av intresse. ...

2017-05-30 11:54 · krax

Countermine kämpar på

Det verkar vara tuffa tider även efter nyemissionen för detta bolag. Någon större rusning efter aktien blev det inte även om det var många som hoppades på det. Företaget har STORA problem att visa marknaden att det verkligen går att tjäna pengar på minröjning. Börsacceptansen är inte så stark idag. En fråga många bör ställa sig är om det skulle komma en större order skulle inflödet av pengar i aktien bli så pas stort att det blir uppgång? ...

Karteller

Kartellbildning är olagligt i dom allra flesta länderna, och vi minns väl alla asfaltskartellen i Sverige för fem år sedan där flera av dom största byggbolagen var inblandade. Skanska och NCC bl.a för att nämna några. Dom blev sedermera stämda i domstol av konkurrensverket och fick betala kännbara straff. Vi kör på dyr asfalt på våra vägar. Den enda mig veterligen “lagliga” kartell är ju Opec. Organization of the Petroleum Exporting Countries. Bildades redan 1960. Syftet med sammanslutningen är just att kontrollera priset på oljan efter hur marknaden ser ut . Nu väntar alla på nästa veckas möte som Opec ska hålla och där bestäms det sedan hur mycket man ska skära ner produktionen med syfte att få upp priset, då dom anser att det är på tok för lågt nu. Man har samtidigt “guidat” marknaden med att det kommer att bli stora nedskärningar och att det råder i de närmaste total enighet kring ett sådant beslut. Opec kontrollerar runt 40 % av världens kända oljereserver och då kan man sätta tryck på marknaden genom att laborera med kranarna lite som man vill. ...

Klokt av Erik Penser

Eftersom jag verkar ha åsikter långt och mycket överensstämmande med Erik Penser både idag och förrförra året så tycker jag följdaktligen att mycket av det han sa om krisen i dagens DI var utomordentligt klokt (precis som man kanske borde väntat sig, vad vet jag). Läs gärna \"Erik Penser tror på dystrare tider\" i dagens DI. OK, det var ju så dags att \“förutspå\” krisen den 2/12 2007 (ett halvår efter att krisen startade), men jag förstår vad han menade. Jag håller också fullständigt med honom i att framförallt amerikanska och engelska politiker är oansvariga när de ber oss spendera oss ur krisen. Som jag sa i \"Min intervju i Sydsvenska Dagbladet ? Del II\": Du löser inte dina överbelåningsproblem genom att låna mer och konsumera mer! Det är inte det \“Lyxfällan\” lär ut och det är inte det \“Spara och Slösa\” lärde ut på sin tid. ...

Syntetiska Collateralized Debt Obligations nedgraderade en masse.

Är Standard & Poor?s nedgradering av nära tusen Europeiska syntetiska CDOer förra veckan en isolerad händelse, och om inte, hur kommer denna och liknande nyheter påverka aktiemarknaden i Europa den närmsta tiden? Jag, personligen, är förstås inte det minsta förvånad över nedgraderingarna. Detta är bara en konsekvens av den extrema ökning av kreditriskspreadar som vi sett de senaste 1 1/2 åren. Det var ju bara en tidsfråga innan det skulle slå igenom på dessa mer komplicerade instrument (synt-CDO) och i spåren av Lehman, Fannie Mae och WaMu kollapserna har tydligen en ny våg av nedgraderingar kommit. ...

Vad händer med dollarn?

Under våren steg oljepriset nästan dagligen för att nå rekordnivåer på strax under 150 dollar /fat. Samtidigt föll dollarn till nivåer under 6 kr/ dollar och svenskar åkte till N.Y. som aldrig förr. Men nu, lagom till jul har den transatlantiska julshoppingen kommit av sig helt och det som nyss var billigt har blivit dyrt. USA Dollarn Teorierna kring de senaste månadernas dollarförstärkning varierar från ”klassisk valårseffekt” till att världsvalutorna tenderar att stärkas mot mindre valutor i kristider liksom att krisen gjort att alla ekonomiska tillgångar utomlands har behövts i hemlandet. Samtidigt kan de senaste årens dollarförsvagning förklaras med USA’s ökande budgetunderskott, Irakkriget, dålig produktivitet i den amerikanska ekonomin etc. Faktorer som fortfarande kvarstår trots dollarns senaste förstärkning. Länder med höga budgetunderskott tenderar generellt att få svårare att attrahera nödvändigt kapital och under rådande situation med allmän likviditetsbrist är det rimligt att dessa länder kommer att drabbas hårdare av den globala konjunkturnedgången med fallande valutakurser som följd. (ex många länder i Östeuropa). ...