Community (archive)

The Community closed for new posts on May 1, 2025. All previous content is still available in the archive. Want to explore more? Visit Redeye.se

OMXS30 vecka 51

OMXS30 steg under föregående vecka och min bedömning är att det blir fler starka veckor framöver, enligt tidigare resonemang. Jag har flera gånger visat MACD-indikatorn som jag använder mig av på lite olika sätt. I denna grafen visas hur den ser ut i veckografen och just nu stiger den i takt med index, vilket är positivt. Kurvan kommer förstås vända ner igen för eller senare, men så länge den pekar uppåt så behöver man inte ha bråttom att försöka gå emot den här uppgången. Index har redan stigit en hel del från årslägsta, men jag ser ändå en potential på runt +20 procent från fredagens stängning. ...

OMXS30 12 december

En kort update innan veckan avslutas och inför nästa veckas handel. OMX har nu vänt ned i den rekyl jag väntade mig tidigare i veckan och är nu nere vid 640-50 som ser intressant ut för köp. Index testar nu av 50-dagars glidande medelvärde (som dock inte vänt upp ännu) samt stödområde och blir det som tänkt ska nästa uppgångsfas starta inom kort, troligtvis under nästa vecka. Mer info kring detta finns i tisdagens inlägg. Jag ser fortsatt det här som ett bra läge för en swingtrade som kan ta OMX mot 800-nivån. Så länge 600 håller ser det ok ut, men en första varningssignal ifall 630 spricker. ...

Mot år 2015

Kalles Farsa har på ett fyndigt sätt beskrivit dagens konjunktur som Bungy Jump. Det var ju mycket träffande! Världen har sedan juli 2007 gått mot allt sämre tider, men samtidigt har det funnits centralbanksfolk som ryckt upp den igen. Det är fullständigt ofattbart hur mycket pengar som öst in i ekonomin för att få den på rätt köl igen. Tomas Otterbeck har fört fram flera blockar av mig från december 2007 där jag förutspådde den kris som kom. ...

Bungyjump

Bungyjump Världens regeringar och riksbanker har lagt korten som ska hjälpa till att få ett slut på den globala krisen och förhoppningvis få fart på den igen, genom enorma stimulanspaket. Kommer det att ha någon effekt ? Pengar finns ju men ingen använder dom . Varför då ? Rädsla är en central faktor och rädda människor gör just ingenting. Rädd att förlora jobbet är väl det mest centrala faktorn som gör att man håller på pengarna…Har man redan blivit av med jobbet så ter det sig mer naturligt att bara spendera till det mest nödvändiga. Dom allra flesta kommer ju att ha kvar sina jobb men även dom tenderar att hålla igen av någon anledning. Rädsla kanske… ...

Teknisk analys av indexen 14/12-2008

Om man ser till teknisk analys så ser det inte helt ljust ut på indexen. Nasdaq har än en gång vänt ner från sin topp i den nedåtgående trendkanalen från oktober. Ett tappert försök att gå över denna trendkanal gjordes under veckan men försöken slogs ned gång på gång. http://www.chat4fun.se/pics/nasdaq20081214.jpg Dow Jones indexet är svagare än Nasdaq då Dow Jones inte lyckades ta sig upp till trendkanalens topp alls under veckan. ...

Vad menar Johan Stäel von Holstein?

Igår läste jag en artikel i Dagens Nyheter av Johan Stäel von Holstein om Volvo och Saab. Han framförde sina synpunkter på Volvo och Saab:s framtid. Här är artikeln: “Jag har under de senaste veckorna debatterat de enorma skillnaderna i löner mellan den industrialiserade och de utvecklingsländerna i världen för att visa på omöjligheterna i skillnaderna i levnadsstandard. Det går inte i en globaliserad värld. Därför måste vi i Sverige tillåta den strukturomvandling som krävs och låta vår bilindustri gå under. ...

Enda vägen?

Den senaste tiden har flera skribenter, bl.a Göran Rosenberg i DN 2008-l2-10, konstaterat att den ekonomiska nyliberalismen är död. Den världsbild där alla marknader, inklusive den globala, sköts bäst av marknaderna själva utan statlig inblandning och att så många verksamheter som möjligt skall drivas privat har fått en total kollaps efter senaste tidens händelser. Privatbolagen ropar nu efter hjälp och medborgarna kräver statliga räddningspaket för att deras arbeten inte skall försvinna. ...

Är carnegies pantavtal lagligt med riksgälden?

Kul fråga, för jag har alldrig sett ett dåligare avtal. Där ena partern i princip har avtalat bort alla rättigheter och desutom har jurister hjälpt till med avtalet!! Inan jag går vidare måste jag nypa mig i armen för man tror man är i ryssland häller någon anan diktatur. Sen måste jag nypa mig en gång till har vi värkligen än borglig regering i landet och inte en s-regering. Man ställer sig än stilla undran hur klantig får än jurist ge råd utan att begå brott?? Ligger i gränstrackterna det här avtalet. Har för mig att det är olagligt att ena partern har bara rättigheter medan den andra inga i ett avtal. Sov juristerna när avtalet skrevs. I princip säger avtalet att caregies aktieägare har inga rättigheter. Kommer ihåg en historia på 80 talet där inte långt i från där jag bodde. Fans det än stor skojare som levde på att sätta företag i kk. Han hade än slämig advokat som var hans advokat. Trots 80 talet konkurser åkte han alldrig fast för skatte brott. Dom kunde bara sätta ditt honom för små saker. Sista gången när han stack utomlands med 70-80 miljoner. Lyckads folk få till backa tror jag 2 miljoner he he. Han lever mycket lycklig i ett varmare land och mycket rik!! Tyvärr fick han för första gången ett straff om man kan kalla det 7 månader på öppen anstalt och fri efter 4 månader!! Hade caregie haft en sådan advokat är jag säker på han hade sagt till fälman du hällsa dom att går dom inte med på våra vilkor går vi i konkurs i morgon. Vad tror ni pressen säger då. Mycket medveten att aktieägarna tjänat mer på det. Hoppas caregies aktiägare letar bland dom stora ekonomiska skurkarnas advokater dom vet hur än slipsten ska dras. Var för tror ni dom har så bra bettalt det är för dom är bra. Sen undrar man vågar domstolen gå i mot staten deras arbetsgivare? Om någon vågar ta uppfallet. Som svar på rubriken svar jag borde vara det men det är än annan sak att bevisa det och ha ekonomiska krafter att genom föra än rättiggång. För tyvärr måste man ha en stor plånbok för att kräva sin rätt när det gäller civlrättsliga mål och mot staten. Vliket gör att många skurkar går fria trots dom har begått brott. Män den som lever får se hur det går. Skulle värkligen vara kull och se vad än domstol säger om det och kanse högsta domstolen. ...

Morphic mot Nya höjder 2009

Är det så vi skall tolka marknadens värdering av företaget. Ser faktiskt rätt illa ut inför rapporten den 19 december. Köpet av Scanwind ser ut att bli spiken i företagets kista. Vad tjänar dom pengar på? Nyemissioner i tid och otid ger till sist inget förtroende om att man kan klara sig på egna pengar. Detta med BC plattor är eller ska vi skriva om det blir något är allt för långt fram i tiden för att Morphic skall finnas kvar. Tror konkursen kan komma snabbare än vad många tror. ...

Censur och fake markets

En klockren väg till krig är att underminera en ekonomi via tydligt fejkade affärer! Ett annat tydligt bevis är hur “moderna” teknologier tillämpar CENSUR för att dölja sin tydliga vilja att skapa en rökridå för sina kostruerade affärer. Jag anser att vi är i händerna på en förljugen maffia! En maffia som vägrar att låta annorlunda tankar komma till tals. Jag kommenterade nyss en “happy go lucky total fake rapport om " framgångsrik vecka i kortsynens tecken” Och det censurerades. ...