Community (archive)

The Community closed for new posts on May 1, 2025. All previous content is still available in the archive. Want to explore more? Visit Redeye.se

Tecken som aldrig setts tidigare

Den 9 januari 2008 (för ett år sedan) publicerade jag en blogg här på Redeye med rubrik “Baissaren Robertson…” Det är en mycket erfaren investerare som vid 76 års ålder (2007) såg tecken i ekonomin som han aldrig sett tidigare. …… ett uttalande av en legendarisk amerikansk investerare vid namn Julian Robertson. Där stod att han skulle sagt att han var glad att han var sa gammal (76 ar) och hade dragit sig tillbaka sa han skulle slippa uppleva det som komma skulle av ekonomisk krasch i varlden. Han förutspådde att demokratiska regeringar skulle fall och annat otrevligt. ...

Dåligt betalt för goda biotekniknyheter

Idag har det hittills kommit tre signifikanta nyheter som gäller börsnoterade bioteknikbolag. Två positiva och en negativ nyhet. Positiva är dels KaroBios nya avtal med Merck - se Springmans blogg tidigare idag - dels Biogaias meddelande att man börjat leverera probiotiska sugrör till ett av Kinas största mejerier. Det är ett gammalt avtal som begravdes efter en stor omorganisation hos kunden men som nu uppenbarligen dammats av igen. Det är en ypperlig chans för Biogaia att komma in på kinesiska marknaden i stor skala. Slår kundens produkt kommer det att bli stora volymer och dessutom lär det då också bli sugrörsordrar också från andra kinesiska mejerier. Kunden är en av Kinas största mejerier vilket innebär en omsättning på minst 10 miljarder. Förra året var Biogaias hälvtenägda sugrörsfabrik en förlustaffär - nu efter Kina och Nestle ordrarna har man fördubblat kapaciteten i fabriken. Ingen finanskris-, lågkonjukturs-effekt i sikte för Biogaia! ...

Guideline mot framtiden

Aktien har gått från 12 kr för ca ett år sen ner till 2,30 kr idag. Ser inte bättre ut än att marknaden fortsätter att sänka detta bolag. Tvisten med dom förra ägarna av Malå gjorde att intresset blev negativ att äga Guideline aktier. Avtalet med Atlas Copco har än så länge inte givit något av värde. Varför är marknaden så elak mot detta lilla bolag. Nästa nyemission som snart kommer blir en enorm utspädning. ...

Frihandeln mot gränsen?

I mitt förra inlägg ”enda vägen?” blev slutsatsen att den nyliberala marknadsekonomin, bildligt talat, begått harakiri. Enligt doktrinen, skall marknaden själv lösa alla problem och staten inte ingripa. Helt enligt marknadens regler tilläts självmordet trots att det skedde på en öppen handelsmarknad som alla kunde se – ingen ingrep och finanskrisen visade sig ha ådror som täckte hela världen med sjukt och smittsamt blod. Efter denna händelse har marknaderna själva, oroliga medborgare, politiker och stater insett att man måste beslagta många svärd och t.om behålla dem för att förhindra fler självmord. I klartext : många har insett att staten är överordnad marknaden och inte tvärtom. ...

Deflation och annat som pekar neråt

I tisdags rapporterades att konsumentpriserna sjönk med 0,8% från oktober till november i år. Fallande oljepriser och lägre räntor är tydligen en stor del av förklaringen. Jag förväntar mig att massiva mellandagsreor drar ner konsumentpriserna ytterligare framöver, liksom räntesänkningar och fördröjda effekter av fallande oljepriser. De som har följt min blogg vet att jag förutspår en dålig julhandel i år, och även varnat för deflation. Det är många saker som pekar neråt just nu. I fredags rapporterade SCB att \"Hushållens konsumtion utvecklades svagt under tredje kvartalet\" - en eufemism för att den faktiskt minskade något jämfört med samma kvartal förra året. Och detta gäller alltså tredje kvartalet 2008. Fjärde kvartalet lär bli betydligt \“svagare\”. ...

2017-05-30 11:54 · flute

Myterna om bränsleceller och vätgas

I samband med bilindustrins kris dyker diverse stolliga förslag upp. En man vid namn Lars Öjefors vill satsa en massa pengar av regeringens räddningspaket på bränsleceller. Jag trodde att de flesta hade förstått att bränsleceller och vätgas överhuvudtaget inte har någon ljusare framtid i bilsammanhang, men av artikeln framgår att det ingalunda förhåller sig så. Nu råkar ju Lars Öjefors tala i eget intresse, då han är ordförande för Mistras bränslecellsprogram. Många framstående forskare, däribland Joseph Romm har påpekat att vätgas som drivmedel och bränsleceller i synnerhet har en mängd problem. Låt mig ta upp lite här… ...

Den svenska bilindustrins svanesång?

Bil Sweden förväntar sig att försäljningen av nya bilar i Sverige sjunker med 27% nästa år. Dessutom kan man ju fråga sig hur stor (eller rättare sagt liten) andel vår svenska personbilsindustri kommer att lyckas kapa åt sig av denna kraftigt krympande marknad. USA-marknaden ser som bekant inte särskilt ljus ut heller. Vilket hopp finns då egentligen för Saab Automobile och Volvo Cars? De modeller de har nu är helt fel i dagens konjunkturläge och det tar ju många år att ta fram nya modeller. ...

Nya vinstvarningar

Ett av mina favoritbolag Nokian Renkaat vinstvarnade i fredags. Försäljningen har varit under förväntan och resultatet kommer att vara under bolagets mål. Nettoförsäljningen kommer att öka med ca 5 % 2008 att jämföra med 15 % för de tre första kvartalen. Konkret innebär det att försäljningen Q4 har minskat med över 20 % - en s.k. tvärnit! Efter den pessimistiska Q3-rapporten hade väl ingen väntat sig ett lysande Q4, men mer allvarligt är deras kommentarer om 2009. Utsikterna har försvagats och de kommer att vidta åtgärder. ...

Dags att växa upp?

Det är en underlig tid just nu. Varje dag presenteras det nya statsstöd och jag tror att alla tidningar för fram åsikter om vilka industrier som staten borde hjälpa, även liberala tidningar. Min stora fråga är, när ska dagens företag växa upp? Dagens bistra sanning är att vi har 100-åriga verksamheter som fortfarande inte klarar sig utan mammas (statens) hjälp! Jag inser givetvis att vi har vissa sektorer av ekonomin som helt enkelt inte får gå under. Banker är ett typexempel på en verksamhet som måste finnas. Därmed inte sagt att alla banker ska räddas men det måste finnas banker som förmedlar riskerna i ekonomin. En annan viktig sektor är maten/jordbruket. Vi fullkomligen strör pengar över bönderna för att vi inte ska bli utan mat. Sedan är vi extremt lokala med den ambitionen, men det är en annan fråga. Jordbruket som fenomen får helt enkelt inte misslyckas. Det finns även andra sektorer som energi och kommunikationer som vi är beroende av och som staten alltid måste garantera. ...

Senaten tog tufft beslut

Den amerikanska senaten röstade ned räddningspaketet till bilindustrin. Även om beslutet på sikt är det enda rätta så kommer vi att få känna av den stora besvikelsen på börserna idag. Asien föll tungt inatt och man får nog på allvar förbereda sig på en värld utan GM och eventuellt Chrysler! Svenska regeringen presenterade 28 miljarder SEK till bilindustrin i Sverige. Staten ska inte vara ägare utan leda in fordonsindustrin på rätt väg - nämligen den miljövänliga. \“Jobben ska stanna och utvecklas i Sverige\” säger Maud O och tydligen har de strikta villkor på de bolag som utnyttjar dessa miljarder. Åtgärdena består av 20 miljarder garantier för investeringslån i syfte att ändra företagen mot miljövänlig teknik, samt 3 miljarder till forskning med samma mål. 5 miljarder är reserverat för befintliga företag i akut kris. ...