Community (archive)

The Community closed for new posts on May 1, 2025. All previous content is still available in the archive. Want to explore more? Visit Redeye.se

Tre gånger Kina -en Volvo

Tre gånger Kina – en Volvo Enligt en artikel i Ny Teknik idag är tre kinesiska biltillverkare intresserade av att köpa Volvo personvagnar. Givetvis finns det en hel del frågetecken kring en försäljning. Det är ägaren Ford som är avtalspart och som förhandlar fram köpeskilling och avtalsvillkor. Den svenska regeringen har givetvis satt sig i en svår sits. För det första har man öppet talat om att svenska staten inte är någon lämplig ägare. Att köpa och sälja hade inte varit fel. Då hade man som ägare både kunnat förhandla om priset och om villkoren och hade kunnat säga nej till någon ur Sveriges synvinkel olämplig kandidat.¨Dessutom har man redan bjudit Ford och tilltänkt köpare på en konfekt i form av lånegarantier och forskningsstöd. Varför skall svenska skattebetalare stå för dessa kostnader om vi ändå riskerar att att Volvotillverkningen flyttar till Kina inom några år och att underleverantörerna blir utbytta innan de hinner blinka? Även med en svensk ägare är ju risken stor för utflyttning av produktion och delar av den till producenter med lägre kostnader. ...

Madoff - det farligaste av allt

iTrader har skrivit om Madoff-effekten i blogg här på Redeye. Jag håller med honom och det farliga av den härvan. Jag vill till och med tro att det är det absolut värsta och farligaste som kunde ha hänt just nu. Förtroende för Hedge-fonderna och dess verksamhet har varit betryggande. Men vad händer nu? När det har visat sig att kontrollen är obefintlig vid hedge-fonderna så blir väl nästa steg att investerarna vill ta ut sina satsade pengar. ...

Fem anledningar till varför jag har undvikit, och fortsätter att undvika, kinesiska aktier.

Det är uppenbart att Kina har framtiden för sig. Nära 1 1/2 miljard människor talar sitt tydliga språk! Vad gäller Kina-investeringar, för mig som svensk, ser det också ljust ut, åtminstone på ytan. Västvärlden går igenom en finansiell härdsmälta kombinerat med en kraftig recession vilket minskar utrymmet för signifikanta aktieprisuppgångar. Samtidigt har Kinas aktiemarknad totalt säckat ihop och handlas idag på en nivå av sådär 1/3 av toppnoteringen. Och för eller senare måste vi ju gå in på den kinesiska aktiemarknaden, eller hur? ...

Betala 4 kr idag få ut 21 kr om 24 månader - Hur är det möjligt?

För ett år sedan var den Norska riggsektorn ett av världens hetaste områden, finanskrisen har dock ändrat på detta faktum. Idag annonserade det Norska riggbolaget Thule Drilling (Se länk för tidigare analys http://www.redeye.se/medlemsanalys/21347) att de sålt samtliga sina tillgångar till ett oljeserviceföretag verksamt i Dubai Förenade Arab Emiraten. Köpeskillingen för bolagets samtliga tillgångar i “as is condition” är 420 MUSD med en avbetalningsplan på 2 år, inklusive en upfront på ca 30 MUSD. Thule Drilling har skulder på 240 MUSD och dessa beräknas vara avbetalda inom 10 månader. Idag kan du köpa aktien för 4 NOK. Detta är i min värld pengar på backen, nu pratar jag dock i egen sak men ändå! Jag har en ingångskurs på 18 NOK men har sedan länge skrivit ner denna investering till 0 så jag är ju ändå ganska nöjd. ...

Tomtar på loftet

Tomten kommer ju varje år. Roligt att så många verkar ha varit med på Tanganyikas resa och nu siktar vi på en ännu bättre resa till Julen 2009, med Pearl exploration. Remium köprekar Pearl hårt idag med en kursdubbling i sikte inom kort. 7,80-8,00 kr skulle det bli i så fall. Jag ser det som ett tillfälligt stopp på vägen uppåt. Nu innehåller inte köpreken något sensationellt som inte redan är känt av marknaden men det verkar ha rejäl effekt på kursen ändå. En del pengar från Tanganyikas aktieägare söker väl sig till Pearl också eller så stiger den för att det är brist på annat kanske. Pearl stiger rejält och jag är glad som en speleman… ...

Penningmarknadsfonder och låga räntor

Penningmarknadsfonder i USA börjar nu få problem, eftersom räntan på 3-månaders amerikanska statsskuldsväxlar är nere på 0,01%! Därmed får särskilt de fonder som mest investerar i statspapper svårt att ta ut förvaltningsavgifter, eftersom fonden då skulle ge negativ avkastning! Sänker Fed styrräntan som väntat nu i veckan kommer troligen även övriga marknadsräntor att sjunka. Risken finns att vi därmed får se en ny flykt från penningmarknadsfonder. Förra gången (för någon månad sedan) lyckades man i USA avvärja flykten från penningmarknadsfonder genom att garantera dem. Men den här gången? ...

2017-05-30 11:54 · flute

En om dagen - dag 6

Dagens affär i Nordea 500 st köptes till 60,1 och såldes till 59,70. En förlustaffär på totalt 400-. Vill även passa på att skriva lite om Starbreeze som nu handlas till nivåer som värderar bolaget till knappa 100 miljoner. Detta för ett bolag som visar en kvartalsvinst på stabila 1,5 - 2 miljoner, har en kassa och likvida medel på närmare 50 miljoner. Bolaget har även 2 stora produktioner igång varav det ena förmodligen är Syndicate med EA games. Enbart namnet Syndicate kommer säkerligen sälja i miljonupplaga. Alltså hägrar royaltyintäkter till Starbreee om något år. Dessa royalty kan komma överskrida dagens kassa. ...

Madoff-effekten

Di.se skriver om att många (majoriteten) av de europeiska bankerna har blivit lurade av Bernard Madoff. Han har skapat bluffbolag som den europeiska banksektorn har investerat i. Spanska Santander har förlorat 2,3 miljarder euro, franska BNP Paribas ca 350 miljoner euro. Dessutom finns en hel del schweisiska och brittiska banker på listan utan att några summor nämns. Nordea var snabbt ute och meddelade 45 miljoner euro via några av sina fonder. Madoff-effekten kan bli värre än Lehman Brothers konkurs. Jag väntar med spänning på Swedbank. Ska de följa höstens mönster så har de råkat värst ut (igen), men hittills har de inte sagt ett ljud. ...

To be or not to be . . .

Nej, rubriken syftar inte på den gamla mellanöls-frågan, utan snarare är den ett uttryck för tankebanor som jag tror många privatinvesterare ställer sig dagligen - eller åtminstonde då och då. To be - vardå? Investerad eller passiv? I vad i så fall ? Diversifierad för att undvika specifika bolagsrisker en självklarhet (?). Liknande tankebanor har tidigare hjälpt mig till viss avkastning (utöver genomsnittet) och fungerade väl fram t o m sommaren 2008. . . ...

2017-05-30 11:54 · lapek

Jag ser kaklet

Då kom äntligen bekräftelsen som vi alla väntat på, och det är att det kinesiska statliga oljebolaget Sinopec som har lagt bud på Tanganyika oil fått alla nödvändiga tillstånd från kinesiska staten så att man kan slutföra affären. Tvivlarna har varit många och dom rättrogna likaså. Alla är vi saliga i våran egen tro och ibland blir det helt rätt…. Bloggaren tillhör den senare gruppen… I morse kunde vi läsa att den kinesiska tidningen Caijing hade fått bekräftat det hela av “insatta” personer men det bet inte på marknaden fullt ut. Fortfarande fanns det tvivel..Nu när det är ristat och hugget i sten så kanske kursen börjar röra sig upp mot 195-200 kronors nivån. 31,5 Cad motsvarar just nu 206 kr. ...