Community (archive)

The Community closed for new posts on May 1, 2025. All previous content is still available in the archive. Want to explore more? Visit Redeye.se

Portföljvinnaren intervjuas

1. Vad tror du om börsens fortsatta utveckling? Står börsen högre eller lägre om ett halvår? Jag tror att börsen kommer att stå lägre om ett halvår än vad den gör idag. Orsaken till det är att jag tror att företagens vinster för Q4-2008 och Q1-2009 kommer vara väldigt låga jämfört med föregående år. En hel del är säkert redan inräknat på börsen men när väl rapporterna kommer och det blir svart på vitt hur illa det egentligen är ställt så sjunker antagligen kurserna. ...

Torstens kvarnsten

Det verkar som att alla personer med lite makt har tappat kontakten med det som sitter innanför pannbenet och munnen. Den ena efter den andra skriker efter skattebetalarnas “räddningspengar” till just våran viktiga industri. Nu vill landshövdingen i Kalmar län att Kosta&Boda Orrefors ska räddas till varje pris. Med skattepengar… Det finns inte så mycket pengar att man kan rädda hela Sveriges industri. New wave group som är ägare har tillsammans med berörda kommuner, läs kommuninnevånarnas skattepengar, har redan pumpat in 300 miljoner i regionens glasindustri och ingenting har hjälpt. Miljontals och åter miljontals kronor av skattebetalarnas pengar är redan rökta och nu vill man bränna av ännu mer. Vad tycker skattebetalarna om det i berörda kommuner tro ?? Om inte aktieägarna är beredda att ställa upp med ännu mera pengar så ska inte mina skattepengar gå till dödsdömda företag. Desperata människor säger desperata saker… ...

Guldet i början av en bear market?

Det var ett bra tag sedan jag skrev något om guldet och främst beror det nog på att jag haft svårigheter att tolka läget. Rent fundamentalt är det ganska lätt att argumentera för att guldet borde sticka iväg uppåt rätt kraftigt med tanke på att räntan sänkts till nära 0 vilket kan driva upp inflationen framöver. Vad vi har sett senaste månaderna är dock det omvända då inflationen fallit och det istället verkar finnas risk för deflation. Det finns olika uppfattningar om det så vi får helt enkelt se. ...

Storm i Kanadas skogar

För mig nyupptäckta bloggen IndependentForester ledde in mig på en nyhet som gått mig förbi. Kanadensiska pappers- och pappersmassejätten AbitibiBowater (tredje störst i Nordamerika, nr. åtta i världen) har hittills för mig mest varit ett roligt företagsnamn och ett företag bland många som nu går dåligt. Nu stormar det tydligen rejält runt dem. Först lite bakgrund. Den ekonomiska krisen drabbar självklart även papperskonsumtionen. I början av december bestämde sig AbitibiBowater för att stänga ner eller tillfälligt stoppa flera pappersbruk i Kanada och USA. ...

2017-05-30 11:55 · flute

CDPC-credit derivatives product companies! ? Part II

There are only a handful (or two) credit derivative product companies (CDPCs) in the world, and, unfortunately, I doubt many of them will survive this crisis.! Of course, at this stage, for anyone who understands their business (leveraged corporate-credit insurance), it should come as no surprise that they struggle (with iTraxx Europe widening from 20bp to 200bp in a year etc.). The intriguing fact about the whole story, however, is that so few, supposedly sophisticated, investors (investment bankers etc) saw it coming. ...

850 miljarder USD

Det är storleken på Obamas planerade stimulanspaket enligt Bloomberg. Det positiva med detta är att vi uppenbarligen har ett konkret stimulanspaket att se fram emot den 20-21 januari (ingen rök utan eld). Orosmomentet är dock huruvida detta räcker? I % av BNP kanske det är i snävaste laget, speciellt med tanke på hur Obama tidigare har ökat förväntningarna genom att tala om ett \“enormt\” paket. Å andra sidan kanske detta inte är det sista? ...

Överreaktioner i ett större perspektiv

Aktiekurser tenderar att röra sig i en jämviktspendling där det omväxlande sker överreaktioner på nedsidan och uppsidan, oavsett huvudtrendens riktning. Det handlar helt enkelt om när en aktiekurs når en överköpt eller översåld nivå, men problemet är att definiera de nivåerna och ifall man har någon nytta av det. Trendar det uppåt så är det sällan särskilt effektivt att sälja bara för att en indikator visar på överköpt. Betydligt bättre är det då att följa trenden och istället köpa när kursen pendlar tillbaka och kommer ned på översålda nivåer. Det kan vara en enkel och bra strategi i sig, men det kan förstås även kombineras med andra variabler. ...

Oljepriset

Oljepriset är nu nere under 40 dollar fatet..Varför kan man undra när Opec drog åt kranarna ordentligt vid mötet den 17 december..2,2 miljoner fat dag skulle man minska produktionen med och det med start den 1 januari 2009. Tanken är inte att höja priset nämnvärt för det är svårt i detta klimat utan med stabilisera priset. Oljelagrerna stiger i USA och det flödar runt alldeles för mycket olja på marknaden. Att ryssland inte direkt gick med på att tillsammans kordinera produktionsminskningar med Opec var en liten besvikelse. Det är svårt för Opec att ensamma styra utbud vs efterfrågan när de bara kontrollerar 40 procent av marknaden. ...

Transatlantic i skilsmässa

Transatlantic har inlett skilsmässa med norska Kistefos. Skilsmässan gäller samriskbolaget TransViking som opererar en offshoreflotta av 4 ahts-fartyg, varav 3 är byggda med isbrytarkapacitet. Enligt en artikel publicerad på AFV:s hemsida så ser vårdnadstvisten även ut att ha löpt väl då bolaget delas, vilket innebär att 2 av de isförstärkta fartygen hamnar hos Transatlantic. Detta innebär även att Transatlantic tvingas betala en mellanskillnad eftersom det tredje fartyget, Odin Viking, värderas lägre än de övriga. Orsaken varför Odin Viking värderas lägre är dels för att fartyget saknar isbrytarkapacitet men även pga att fartyget har lägre maskinkapacitet, vilket bortsett från teknikvärdet även generellt innebär en lägre hyra på spotmarknaden i Nordsjön, där de fartyg som sitter med störst maskinkapacitet oftast erhåller högre hyror. I förhållande till övriga fartyg är dock Odin Viking ett nyare fartyg då det levererades under 2003, vilket bör jämna ut värderingen något. ...

Pearl o Malka

Pearl exploration flyttar fram sina positioner med ett köp av Blackcore resources för 9 miljoner kanadadollar. The John Lake field som man förvärar producerade redan 2006 16.000 fat/dag under Shells regi . Potential finnes således. Man förvärvar också personalen till Pearl och det är erkända tungoljeexperter. John Festival från Blackcore kommer att ta över som VD och Keith Hill återgår till ordförandeposten. Pearl lägger samtidigt en kassaflödesneutral budget för 2009 som baserar sig på ett oljepris på 50 usd/fat i snitt för helåret. ...