Community (archive)

The Community closed for new posts on May 1, 2025. All previous content is still available in the archive. Want to explore more? Visit Redeye.se

Very merry christmas ;O)

God jul alla bloggarkollegor och alla ni på Redeye. Skilsmässan från Tanganyika oil har gått relativt smärtfritt och det blev ju en fantastisk julklapp. Nu börjar vi så sått att ta nya tag och siktar på ett lika bra 2009 som detta året blev. Sista dagen vi ser Tanganyika på börsen, snyft……. Jultomten kommer nästa år också. Helt säkert ! Det blir en asiatisk tomte eller så heter han Uncle Sam…I want to buy your company ;O) ...

Julpyssel

Julen är här och lagom till julafton så bjuder jag på en julklapp i form av lite knep & knåp. Utmaningen är enkel. Det gäller att para ihop rätt bolag med rätt VD. Svaret finns längst ner. Lycka till! 1. Mikael Lillius 2. Yvonne Mårtensson 3. Hans Rosén 4. Svein Mathisen 5. Per Bengtsson 6. Christina Tillman 7. Per Angélii 8. Per Rodert 9. Klas Balkow 10. Kia Orback Pettersson 11. Lars Blecko 12. Gerald Engström 13. Jerker Hartwall 14. Lennart Evrell 15. Magnus Yngen 16. Olle Ehrlén 17. Leif Johansson 18. Harri Koponen 19. Staffan Hanstorp 20. Michael Nilsson ...

God Jul & Gott Nytt År

Idag kunde man hacka ned på Swedbank för att de nätt och jämt fick igenom sin emission. men idag ska jag vara snäll och konstatera att den fulltecknades. Nu har de 12 nya miljarder som säkerligen behövs inför nästa år. Grattis! Jag vill passa på att tacka alla bloggläsare, alla som orkar kommentera mina lösryckta sammanfattningar och sällsynta aktieideer. Det ger perspektiv på mina funderingar och något jag uppskattar. Jag vill också tacka alla de som avvarar en del av sin tid för att skriva intressanta bloggar - ingen nämnd ingen glömd. ...

Pearl köpläge?

För att svara på den frågan måste man veta vart man tror att oljepriset tar vägen. Dom som orkade läsa alla delar såg kanse att OPEC för det mesta men inte alltid lyckades stablisera oljepriset. Till sist har man lyckas men det tog lite längre tid än dom räknade med. Sen kan ju alltid en terror atack ställa till det. Ta till exempel 2001 fram till sepember sänkte dom produktionen med sammanlagt 3,5 miljoner fat dag. Normalt skulle än sådana sänkningar ha hjälpt för att stablisera oljepriset. Men en terror atack den 11 sepember gjorde det vart tvär stop i ekonomin. Opec vågade inte då snänka produktionen fören i januari 2002 med 1,5 miljoner fat dag. Pearl tjänar inga pengar nästan nu när olje priset är så här lågt. Då måste man ställa sig frågan kommer det krävas en häller två nyemioner? Häller klarar sig man på kassan dom har? Jag tror dom kanse gör det m.m. Då gäller det att oljepriset vänder upp mot 60-70 usd i mitten eller slutet på året. Inte omöligt jag tror OPEC kommer att sänka olje produktionen åtmistonde två gånger till. I slutet på andra kvarttalet får vi nog se på oljepriser på uppemot kanse 60-70 usd fatet. Blir det så är det ingen fara för pearl. För dom som tror på högre olje priser är bästa sättet vänta lite med köpet med pearl och köp i omgångar det är svårt att pricka botten. Och skulle det bli trots allt en nyemion i pearl så är det bara titta på vad det betyde för tyks. Det skapade bara mer värde i bolaget för dom andra aktie ägarna. Tänk på pearls affärs ide är ju att sälja bolget vidare. Då vill ju det andra bolaget veta hur mycket olje reerver det finns. Tänk på vad massa pengar dom tjänar på att slippa leta olja. Veta vilken oljemetod som ska användas till olje utvingingen. Det tar tid att prova ut utrustningen. Det tjänar det andra bolaget på pluss en massa tid. Värt massa pengar. Men räkna med sådant här tar tid är nog inte klart tror jag fören i bästa fall 2010. Och tilldes måste man ha en ängels tåla mod och stå ut med diverse ras och uppgångar i kursen. Tro mig man är van efter att ägt tyks i 2,5år har man inte fått magsår då borde man inte få det nu. Har gjort min största vinst genom tiderna i tyks då talar vi om årslöner i vinst vågar inte säga hur mycket. Det är ett känsligt ämne i svergie. ...

Rim utan reson

Börsen gol som en tupp Det syntes bra utan lupp Bonusar gavs vd i grupp Bankerna gjorde egen kupp Sen går kurserna ner och ingen vet något mer Analyserna skenbilder ger Riskerna blir bara fler Att dribbla och blanka och björnarna tanka som Joakim von Anka blir min räddningsplanka Då provar jag räntan En långsam väntan tills den går mot noll då blir det tomt i min boll Men så går allt i baisse i en otrolig fräs Jag gör min stora fadäs I säck och aska jag kläs ...

Låt kapitalismen fungera

Ända sedan finanskrisen började i augusti 2007 har jag varit kritiskt till centralbankers och regeringars ingripande. Låt dåliga banker gå under och bra komma i deras ställe, helt enligt Adam Smiths lära. Joseph Schumpeter talade också om “kreativ förnyelse”. Dåliga företag skall slås ut och mer kompentena ta vid i deras ställe. Så skall det fungera. Men FED i USA har i det längsta försökt rädda varje bank. I Sverige har Riksbanken sedan 1800-talet alltid räddat familjen Wallenbergs banker vid många situationer. Så sker även i denna kris. ...

Dagen D för Ålandsbanken

Ålandsbanken har nu landstigit på svensk mark. Undrar om de åkte över med Viking Line? Och frågan är om priset de betalar för Kauphting är “Tax-free”? Att ägandet i Kaupthing Sverige flyttar från en ö till en annan känns kanske lite lustigt, men det finns dock all anledning för konkurrenterna att hålla sig för skratt. Ålänningarnas egna lilla bank är kända för sin stabilitet och försiktighet och ÅAB var faktiskt den enda finska banken som klarade sig utan statligt stöd vid bankkrisen under 1990-talet. Det är sannolikt denna försiktighet som även gjort att banken sedan femton år tillbaka lyckats etablera sig på det finska fastlandet och med stor attraktionskraft lockat över allt fler “exklusiva” kunder, för det är just inom Private Banking som Ålandsbanken visat musklerna. Det är alltså de riktigt förmögna som banken vill åt, även fastän de offentligt säger att det är de med stabil inkomst. ...

Kort kommentar: Systemair och Formpipe

Jag tittade lite närmare på två bolag i helgen. Här är några korta kommentarer. Systemair När man tittar på Systemair kittlar det onekligen investeringsnerven! Omsättningen har ökat stadigt sedan 1974 och bolaget verkar ha en sund, klok och framförallt mycket lyckad expansionsstrategi. De har dessutom lyckats dubbla lönsamheten i bolaget under 2000-talet. Det är imponerande! Minustecknen hittar man på resultatsidan. Nettoresultatet halverades i den förra konjunktursvackan som rapporterades i deras brutna räkenskapsår 2003/04, mest beroende på förvärv som påverkade finansnettot. De råkade också ut för valutasvackor vilket påverkade omsättningen negativt. Givetvis blev aktieägarna mer än lovligt kompenserade året efter (+431%), men uppenbarligen finns det viss risk i resultatet. Ett till minustecken är nettoskuldsättningen (Gearing: 88%) som skapar lite frågetecken för ett bolag i byggbranschen. ...

ÅAB köper (kanske) Kaupthing Sverige

Idag var det tur att RSS-uppdateringen från blogspot till Redeye strulade som det verkar göra ibland. Precis när jag hade publicerat bloggen så kom det nya uppgifter som ändrade allt! ÅAB ingick igår (söndag) en avsiktsförklaring att köpa Kaupthing Sverige. Om affären blir av ska den ske i månadsskiftet januari/februari. Förvärvet omfattar inte utlåningen till företag, utlåningen för Lehman-aktieindexlånen samt vissa tillgångar (*pust*). Ingen prislapp nämns men ÅAB ska betala tillbaka Kaupthing Sveriges lån till Riksbanken. Affären beräknas öka ÅAB:s balansomslutning med 10-20 % vilket innebär ca 270-545 Meuro (2,9 - 5,9 Miljarder SEK). ...

Pearl vs Tanganyika

Vilket av bolagen blir det bästa caset ? Mitt svar blir, Pearl Exploration. Bägge bolagen jobbar med samma typ av tung olja och det har av flera belackare hånats p.g.a det lägre priset och den dyrare raffineringen samt problemen med upptagningen ur backen just för att den tunga oljan är trög och tjock och därmed svårhanterlig. Seg gegga.. Ett enkelt sätt att jämföra tung olja med lätt olja är att dra av c:a 15 % på priset till den tunga oljans nackdel. C:a 15 %, thats all. Utvinningsgraden av tung olja som för bara något år sedan låg på c:a 15 % av totalen, den s.k OIPEN = Oil In Place, kan man idag få upp till 50-60% utan några som helst problem. Marknaden, läs börsen, har inte hängt med i den tekniska utvecklingen och behandlar tungoljebolagen lite styvmoderligt. Dom kommer att få ändra sin åsikt rejält vad lider…. ...