Community (archive)

The Community closed for new posts on May 1, 2025. All previous content is still available in the archive. Want to explore more? Visit Redeye.se

Dags att summera 2008

För de som är nya till bloggen eller inte läst under så lång period har jag sammanställt en del inlägg jag skrivit under året, se längst ned. Det är inlägg jag själv tycker är de viktigaste och mest intressanta. Analyser är ofta färskvara men många av inläggen är i allra högsta grad fortfarande aktuella. En del innehåller tankar och information som kan vara av intresse även framöver så nu det kan vara bra att samla ihop det på ett ställe. ...

Uponor?

Vad händer med Uponor? Kursen flög igår och i skrivande stund är de upp 22,5 % sedan stängningen den 23/12. Volymen är inte enorm men faktiskt lite högre än tidigare. Inga nyheter vad jag ser? Framtiden för problemtyngda Uponor ser inte bra ut. Resultatet har skruvats ned kraftigt av den vikande efterfrågan i både USA och Tyskland. Värderingen är givetvis därefter och även om Uponor har varit en bra dividendbetalare (under bra år) så har - officiellt- ingenting ändrat under julhelgen som skulle motivera denna uppgång. ...

USA-börsen

Jag har varit bullish till börsen nu ett tag och det är jag fortfarande. Däremot börjar det nu bli rätt överköpt vilket är lite oroande i ett kortare tidsperspektiv. I grafen kan vi först lägga märke till VIX-index som faller ganska mycket och positivt är att den även går ner dagar då även index tappar. Det tyder på att volatiliteten rent generellt är på väg ned och det är mer eller mindre en förutsättning för att det ska kunna bildas en större botten. ...

Karo Bio vs Epicept 2009

Vilken av dom två blir 2009 års vinnare ? Mitt svar är båda två. Karo Bio behöver inte analyseras vidare, se Redeyes senaste, utan jag konstaterar krasst att bolaget sitter i det man kallar vinnarhålet på travspråk.I sulkyn sitter alla vi aktieägare och väntar på upploppet. Pfizers kolesterolsänkare Lipitor, vars patent är på upphällningen 2011, och behöver förnyas med ett liknande eller helst bättre preparat , och det enklaste och snabbaste och billigaste sättet att fortsätta att sitta i förarsätet, är att köpa läkemedelskandidaten Eprotirome. Pfizer har dom finansiella musklerna många gånger om för att kunna slänga upp 4-5 miljarder utan att blinka. Astra&Zeneca likaså, samt en del andra större läkemedelsjättar. Kassakistorna är stinna och vill inget annat än att komma ut på banan.Det bränner fickorna….En sådan deal säger vi väl inte nej till ?? ...

En tanke...

Jag hoppas att alla har haft en trevlig och fridfull jul och kunnat njuta även om världens ekonomier verkar mer eller mindre braka samman och lågkonjunkturens djup inte verkar ha något slut. Två dagar till 2009 och ingen vet egentligen hur nästa år kommer att se ut. De allra flesta bedömare verkar dock tro att börsen ska i alla fall upp, men samtidigt påpekas det åter gång på gång hur varken finanskrisen, bostadsmarknadskrisen eller vilken kris det nu må vara, att dessa inte har nått botten och att nya nedgångar väntar förmodligen runt hörnet. ...

Pensionen ännu en gång

Skall pensionen minska år 2010 för det svenska folket. Skall spärren slå till. Skall regeringen kunna åse hur svenskarnas pension minskar och därtill ett valår. Nu står det klart hur regeringen har för avsikt att klara “spärr-problemet”. Regeringen låter spärren slå till. Men räddar pensionärerna med ett grundavdrag som motsvara minst de fyra procent som pension räknas minska med år 2010. Moderaterna lovade vid förra valrörelsen att samtliga pensionerer skulle få ett bostadsavdrag i form av grundavdrag motsvarande 1000 kronor i månaden. Efter valet antydde man 500 kronor. ...

Malka oil köpläge?

Fick en kommentar från Krisoffer Petren om jag ville titta på Malka oil. Tilllägas jag äger inte aktien. Vid första anblicken ser det inte bra ut. Men tränger man lite längre ner bland alla rapporter och läser lite mellan raderna ser det betydligt bättre ut. Sen om jag ska vara ärlig skulle alldrig bolagt noteras när det gjordes utan i slutet på 2009. Då hade kursen varit bättre. Och jag är nog rädd att det behövs åtminstonde en nyemion till kanse. Notera dom har gjort två stycken konventibel lån på 60 miljoner usd och 20 miljoner usd. Konventerings kurs till aktier 1,2515 och 1,0531 usd. Vid kurs (usd=8kr) ca. 10.01 kr och 8.42 kr. Året lånet förfaller är 2011 då får nog börskursen gå upp lite och dollare sjunka lite. Tittar man på produktionen var den i januari 1283 fat snitt per dag. Dom hade en topp på 3210 fat i oktober. Sen sjönk den p.g.a. svårt att få fram utrustning m.m. till 2952 fat i noveber. Vidare har dom sagt att dom ska ha snart 4000 fat dag i produktion inom 4-6 veckor. Räkna ALLTID med förseningar när det gäller oljebolag det är i regel standard branchen. Produktionen kommer från Lower Luginetskoye 7st. brunnar och dom har 1st test brunn ochså. Sen har Zapadno-Luginetsskoy 10st produktions brunnar pluss en brunn under borrning, 7st. test brunnar pluss en brunn som ej är återöppnad. En borrning utanför etablerade oljefält. Nuvarade snitt produktion från 17st brunnar ligger på okt, nov. 173-189 fat dag. Det är inte omöligt att dom når 4000fat dag snart. Kan dom starta upp produktionen från alla 8st test brunnar och dom ger i snitt 180 fat dag blir det ett tillskott på 1440 fat + nov. produktion på 2952= 4392 fat. Lyckas dom ochså koppla ihop sig till olje ledningen kan dom spara många kronor. Är ej gjort hittils. Vill inte ge en köp rek nu. Men som alla oljebolag kommer når vändningen på olje priset vänder gå mycket bra. Tror du på bolaget vänta ett litet tag och köp i flera omgångar det är svårt att veta när botten är nåd. Och det går rugigt fort när det vänder med kursen. Har inte gjort någon kassaflödes analys. Men dom behöver nog höja produktionen några tusen fat till minst innan dom får positivt kassaflöde. Hoppas du vart lite klockare Krisoffer har lagt den på bevaknings listan. Tänk på alla små bolag har det tufft innan dom kommer upp i tillrekligt stor produktion för att gå med vinst. Tror den nya stor ägaren svensk Petrolium Exploration har ekonomiska muskler att tillför bolaget kapital om det behövs pluss kunande och det behövs. Gott nytt år på er i för väg det här är det sista jag tänker skriva i år förutom kommentarer. ...

Mellandagsrea

Man borde införa mellandagsrea på börsen. Det hade smakat fint med lite rabatter på 30-50 % på alla aktieslag. Jag kan redan se skyltningen där det står, Allt ska bort ! Total depårensning p.g.a nya stimulanspaket som ska få plats på köphyllorna och dessutom får vi in den helt nya och efterlängtade turboaktien som alltid ger garanterad vinst. Nya rekommendationer från våra analytiker kommer in vecka 3 och den hetaste trenden inom makroanalys får vi in vecka 4 redan. Kom å köp !! Betala för 1000 aktier och få lika många på köpet. En 42" platt-tv om du handlar aktier för minst 25.000 kr hos Bullnet ! ...

Folkomröstning

En svensk affärstidning hade för någon månad sedan en rubrik på första sidan: Nu har 280 svenskar avgjort vår energi-politik för flera decenier. De röstande hade fått rösta i folkomröstning i den lilla byn om Vattenfall skulle få bygga ett vattenkraftverk med damm i byn. Det blev nej! Sverige låg i topp med kärnkraftsforskning och kärnkraftverk kring 1980. Då avgjorde svenska folket at vi skulle säga nej till fortsatt utbyggnad till denna energiform. ...

Pensionen i dag och i morgon

Jag läser i DN och andra organ att de allmänna pensionerna 2010 kommer att minska. Spärren slår till. AP-fonderna har ju förlorat flera hundra miljarder kronor det senaste året på aktieäffarer och allmänt dåliga affärer. Jag är så gammal att jag kommer ihåg ATP-striden 1958. Vid allmän folkomröstning var dåvarande statsminister Tage Erlander så fräck att han själv skrev vad de skulle stå på de olika valsedlarna. 1) Socialdemokraternas förslag: En allmän pension där staten garanterar dess värde ...