Community (archive)

The Community closed for new posts on May 1, 2025. All previous content is still available in the archive. Want to explore more? Visit Redeye.se

Oljepriset

Frågan är vad jag ska börja med nu..Oljeprisets utveckling den senaste tiden har varit jobbig för oss som äger oljebolag..Det är väl det minsta man kan säga..Dock är jag relativt positiv trots det låga oljepriset. Anledningen till det är att det verkar som oljepriset har nått någon form av botten..Med botten syftar jag på ett pris någonstans mellan 35-40 dollar. Opec har ju i flertalet medier och börser runt om i världen rent av förlöjligats..Organisationens misslyckanden med att hejda det totala raset gällande oljepriset har satt stora frågetecken över organisationens egentliga syfte. Hälften av Opec sänker produktionen enligt överrenskommelse och hälften gör det inte.. ...

När vänder det?

iTrader för fram i sin välskrivna “vid-årets-slut-sammanfattning” en fråga om när det vänder och om det huruvida någonsin kommer att vända. (Se hans blogg “några tanker inför årsskiftet). Det är inte bara jag och iTrader som är intresseradeav detta. Det är väl många som har synpunkter om det, för att inte tala om alla. I nedanstående blogg som är en analys? framtidsbeskrivning? elak karikatyr? (kalla det vad som helst), så vill jag svara på iTraders fråga. ...

Några tankar inför årsskiftet

Snart lägger vi ett tungt börsår bakom oss och ser fram emot en minst lika tung början på 2009. Utan att bli alltför vågad kan man spå att arbetslösheten kommer att öka i början på 2009, ekonomin kommer att visa sig ha krympt under Q4 och majoriteten av företagen kommer att redovisa klart lägre helårsresultat jämfört med 2007. Prognoserna för 2009 vågar man nästan inte tänka på… I samband med helårsrapporterna kommer vi även att få dividendförslagen och de ska bli mycket intressanta. Antagligen kommer de att sänkas men vissa kanske behålls på vårens nivå? Jag förutsätter att det blir dividender, men vem vet i dessa tider? Det enda som känns säkert är att det knappast blir höjda eller extra dividender i vår. ...

Grossister, reklam och tidskrifter

Under julhelgen har jag träffat och pratat lite med folk jag inte samtalat med på länge. Ekonomi kommer ofta upp som ett självklart samtalsämne i dagens läge. En vän till mig, egen företagare (frisör), berättade att grossisterna inom hans område radikalt har ändrat policy under hösten. Tidigare fanns krav på minsta antal man skulle köpa av en produkt (t.ex. en hel låda eller tio förpackningar). Nu har de tagit bort detta krav och det räcker med att köpa en förpackning av någon produkt för att de ska vara villiga att ta med den i en beställning. Så desperata är de tydligen. Och tydligen kunde han dra nytta av deras desperation genom att spela ut dem mot varandra och förhandla sig till bra avtal. ...

2017-05-30 11:55 · flute

Gazprom hotar Ukraina

För andra gången på tre år kan nu gasleveranserna från Ryssland till Ukraina stängas av p.g.a. Ukrainas obetalda gasräkningar. Ett redan hårt trängt land drabbas isåfall ytterligare. För den som har missat det - Ukrainas valuta hryvnia har fallit ihop och IMF har ryckt in. Centralbanken höjde för en vecka sedan sin styrränta till 22% (!), vilket faktiskt fick valutan att rekylera upp. Många lån i Ukraina är noterade i utländsk valuta, vilket kommer att skapa stora problem. Många av dem kan helt enkelt inte betalas tillbaka. Swedbank har, som säkert många vet, ett finger även i denna syltburk… ...

Desperat mellandagsrea i elektronikbranschen

Som jag misstänkte har årets julhandel i Sverige inte varit någon höjdare för vissa branscher. Få har nog missat elektronikbranschens desperata reklamkampanjer för sina mellandagsreor - reklamcitaten säger allt om hur situationen är Expert \“Start juldagen klockan 09.00\” OnOff \“25/12 klockan 10\” Siba \“Just nu pågår vår största rea någonsin\”. \"Elgiganten prispressar\" För denna bransch gäller det nu en \“chicken race\” om vilka som eventuellt blir kvar. Ska vi gissa att två av dessa fyra kedjor konkursar i början av 2009? Vilka verkar mest desperata? ...

Problemländer på horisonten

Häromdagen skrev jag: \“Ett antal länder befinner sig mer eller mindre på (eller över) gränsen till ekonomisk kollaps eller valutakollaps. Just nu får de nödhjälp, men det är som jag ser det åtgärder som bara hjälper tillfälligt, på samma sätt som för bilindustrin. Möjligen kan man hålla kollapsen stången i några månader.\” Nu tänkte jag ta upp lite mer detaljer runt några av dessa länder och även deras tänkbara följdeffekter för världens och Sveriges ekonomier. I nuvarande världsekonomiska krisläge gäller det att ha radarn inställd på högsta känslighet för att snappa upp händelser som kan påverka en själv på något plan. ...

Saudiarabien

Nu är jag tillbaks efter några dagars influensa… Cornucopia har idag en oerhört läsvärd artikel om de problem Saudiarabien står inför p.g.a. de låga oljepriserna. Även Brad Setser tog upp ämnet för två veckor sedan i en mycket läsvärd artikel, som även tar upp läget för andra stora oljeexportörer. Jag tänkte här ta upp lite kompletterande information runt ämnet. Jag har länge haft planer på att skriva om det själv, men Cornucopia hann före mig. ...

Att tänka är silver, men att tänka rätt är guld!

Jag tänkte avsluta året med ett inlägg om ett ämne som jag tycker sammanfattar året ganska väl, nämligen att när det väl gäller så kan inte alla ha rätt på samma gång! Detta är särskilt tydligt på finansmarknaden, och det är detta som gör rollen som investerare så mycket mer gedigen än den som politiker, proffstyckare, debattör, historiker….etc. Du kan debattera, tycka och diskutera hur mycket du vill, i slutändan är det bara värdeökningen hos din portfölj det handlar om! ...

Lite uppdateringar av läget

Idag tänkte jag uppdatera lite vad som hänt sen med sånt som jag kommenterat tidigare. Vi börjar med räntespreaden tremånaders STIBOR mot tremånaders statsskuldsväxel: Som synes har det lugnat ner sig på räntefronten. \“Spiken\” neråt den 4 december berodde på att det var den dagen som Riksbanken annonserade sin rekordräntesänkning och räntan på statsskuldsväxeln hängde tydligen inte med neråt, men däremot STIBOR. Även vad gäller Stockholmsbörsens volatilitet har det som synes av diagrammet nedan lugnat ner sig. ...