Community (archive)

The Community closed for new posts on May 1, 2025. All previous content is still available in the archive. Want to explore more? Visit Redeye.se

Varför låta bli att rädda Volvo och Saab?

God fortsättning på det nya året! Hoppas att jul och nyårsfirandet varit fin med både värme och tillvaro. Under veckan åkte min flickvän Mia Caroline och jag långfärdskridskor ute på olika isar. Det var härligt att åka skridskor på spegelblanka isar, och fika på trevliga platser med varm buljong därefter smakade vi apelsiner. Det är bra för själen! I morse läste jag DN-debattartikel av Henrik Jordal och Martin Åda. De rekommenderar staten inte köpa Volvo och Saab av olika orsaker. Lägger ut några texter från artiekln som ni kan läsa: ...

Egen härd är...

Guld värd…. Efter att ha läst Staffan Kjellins blogg om finansiell rådgivning och Peter Malmqvists (PM) sågning av den långsiktiga aktierådgivning som den gemene placeraren får av bl.a bankerna, så kan man torrt konstatera att PM har rätt. Sent ska syndaren vakna sägs det, och PM som under många år förespråkat aktieplacering på lång sikt är nu med rätta kritisk till långsiktig placering. Vad är då lång sikt ? 3 år ? 5 år ? 10 år ? 20 år ? Från vaggan till graven kanske…… ...

From Bonds to Gold

Recently, there has been a huge bubble forming in what people “feel” is always a “safe” financial instrument: treasuries. And much of the time they are right. However, any financial instrument can get ahead of itself and form a bubble as “everyone gets the same idea at the same time”. Well, that is what has happened in bonds as money got scared and ran for the hills. Those hills ended up being U.S. Treasuries, the U.S. dollar and the Japanese yen. In the past, I’ve covered the inflows into these and where some of the outflows will go. ...

Finansiella rådgivare

Peter Malmkvist har stuckit ut hakan i Dagens Nyheter i dag (3/1 2009)med sin kritik av de finansiella rådgivarna inom banker och finansinstitut. Så här skriver han bland annat: Finansbranschens rådgivare fokuserar bara på att sparandet ska vara långsiktigt och regelbundet “för på lång sikt är aktier bättre än räntesparande”. I stället borde rådgivningen borde fokusera på frågan “Är just nu rätt tidpunkt att öka sitt aktierelaterade sparande, eller ska jag vänta?” ...

Historien om harre34 och redeye

Ni kanse mins att det var en portföljtävling inan den senaste. Det var jag som van den. Men låt oss backa historen en liten bit. Det var en ren slump att jag såg tävligen brukade nästan alldrig var här och titta. Sen tänkte jag skulle vara tur om man skulle testa min portfölj tiori som jag kör i verkligheten. Har alltid 4-10st aktier i min portfölj. Testade med 12st en gång tycker det blir för många aktier att hålla reda på. Registrea mig här och klev in i tävligen. In såg sen med tiden att jag skulle vinna. Tänkte faktis sista veckan med flit förlora tävligen genom köpa aktier som man viste skulle gå ner. Sen tänkte jag det är nog inte så hemskt med den uppmärksamheten det ger. Så vann jag tävligen. Jag ska med hänsyn till redeye inte gå in på resten men dom ville ha en interjuv med mig bland annat. Jag är en man som är inte så van med uppmärksamhet. Så jag tyckte det var hämskt till sist vågade jag inte på två veckor logga in och läsa mina medeladen på datorn. Redeye vart nog inte så glada den som var bäst ville inte ha uppmärksamhet och tacka nej till allt. Vågade faktis inte titta in på redeye hemsidan på nästan 1 månad tror jag. Var liv rädd vad dom skulle skriva om mig. Skäms faktis nu se det lite som bikt. Nu kanse in för står att jag är inte redaktionens favorit direkt men tiden kanse läker alla sår mellan oss. Sen tog jag mot till mig för ett tag sen och skrev en blogg här upptäkte uppmärksamhten kanse inte är så farlig. Naturligt vis döljde jag min profil har faktis tagit mig mot att släppa i dag min profil. Dom flesta har nog insett vilket mitt favorit ämne och vilken branch jag kan bäst. Men jag har flera strängar. Vist låter det lite löjligt inte att inte vilja ställa upp på interjuv för redeye men kom ihåg visa vill likt en viss tjuren på jul afton. Sitta under sin korkek (stor asp för mig) och skriva lite. Dom vill ha sina hemligheter i fred och skriva ner dom själva vill. Förlåt mig redeye hoppas ni förlåter mig någon gång och att folk har förhoppnings vis något nöje av det jag skriver. P.S gick pluss både med kfen och den vanliga portföljen 2008. Men vill inte gör någon lässen så jag säger inte hur mycket. Det finns många bra amatörer där ute ska ni veta. Brukar göra 65-70 % bra affärer och resten dåliga. Ni vet men det gäller ju att göra fler bra än dåliga. Får se hur länge man är kvar här häller det blir många år här inne. Ser det här skrivanet som terapi mot blyghet. Vem vet det kanse hjälper. ...

Diamyd - Uppdatering

Nedan följer en länk till den 3:e uppdateringen av min analys på Diamyd. Det som i huvudsak påverkat kalkylen är att Diamyd själva kommer att ta Typ 1 till marknaden, vilket ger en ökat intäktsmöjlighet, men även är en ökad risk, vilket leder till högre kalkylränta. Kalkylräntan höjs också på grund av finansieringsfrågen, vilken inte är löst än. Jag har även valt att bygga in en sektorrabatt, dvs biotech i Sverige är iskallt just nu, vilket leder till att sektorn som helhet enbart värderas till 50% av motsvarande sektor i USA. ...

Aktiehandelns och kapitalismens storhet

Jag vill säga Grattis till Kalles Farsa som haft ett av sina bästa aktie-år någonsin (se hans nyårskrönika). Hans skicklighet framstår som än mer beundrasvärd eftersom det gångna aktie-året var det sämsta på hundra (!) år, som det stod i någon tidning. Jag vill framhålla “storheten” i aktiehandel. Det är i princip en mycket ärlig affärs-form De som vill sälja bjuder ut sina aktier till ett begärt pris. Den som vill köpa slår till när han ur sin synpunkt finner priset fördelaktigt. ...

Malka oil 2009

Innan jag går in på 2009 års prognos på produktionen på olja. Vill jag ge ett utförliggare svar till kristoffer om Fredrik Svinhufvud svar att malka oil klarar sig på ett olje pris på 25-30 usd fatet till och med ner i mot 20 usd. Tittar du på tredjekvarttalets rapport ser du inkommsterna från olja är 57616 TSEK + andra intäkter på 241 TSEK. Produktions kostnader på 50740 TSEK och avskrivningar på faten man tar upp på 5134 TSEK. Om vi struntar i avskrivningarna gick dom pluss 7117 TSEK. Då var snitt olje priset dom fick ca. 114 usd fatet. Fjärde kvarttalet blir det ca.54 usd fatet minus ryska skatten på 18.4 usd fatet. Efter 1 jan. 17.1 usd fatet. Då får dom ca. 35.6 usd fatet. Produktions kostnaden minskar när produktionen ökar, fler fat att dela kostnaden och att ryska valtutan minskat i värde. Gissar med nuvarande pris tjänar dom 10 usd fatet. kanse 15 usd fatet om dom får ner kostnaden till 20 usd fatet. Svårt att säja vad deras produktions kostnader är på säljer i usd, kostnader i rubel, redo visar i sek suck. Jag hoppas han har rätt i sitt svar på 25-30 usd. Men då ska man koma i håg det täcker inga extra utgifter och utbyggnad av fälten. På grund av att där fälten ligger (sibiren) brukar produktionen var högre på vintern lättare komma fram. Vi leker med tanken att dom håller en snitt produktion på 3500-4000 fat första kvarttalet inte omöligt. Vid vinst marginal på 10 usd blir vinsten 3.22- 6.44 miljoner usd. Vid 20 usd 3.68-7.36 miljoner usd. Man ska nog inte räkna på för höga vistmarginaler med tanke på dom ryska skatterna och tror inte på så höga olje priser förstahalvan på året. Andra kvarttalet en snitt produktion på ca.4000-4500 fat. Vinsten vid 10usd fatet i vinstmarginal 3.68-4.14 miljoner usd. 20 usd i vinstmarginal 7.36- 8.28 miljoner usd. Vågar inte mig på att spå andra halvan på 2009. Det är så svårt på nya bolag att beräkna produktion höjningarna så ta det lite med en nypa salt mina beräkningarmen mina slut satser är på inget sätt omöjligt att nå. Intäkterna är det otroligt svårt att räkna på vinsten beroende på dom olicka valutorna. Tror man på dom når målet 30000 fat om några år tjänar dom 27.6 miljoner usd kvarttalet vid vinst marginal på 10 usd fatet. På årsbas 110.4 miljoner usd. Men innan man drömmer om det ska man ha klart för sig det kommer ta tid och pengar. Läser företags presentationen där tror dom på början på 2009 8000fat (blir nog troligare 4000 fat) slutet på 2009 12000 fat max produktion på 30000 fat slutet på 2012. Tyvärr finner jag det är gläde kalyler. Men lyckas dom 2009 höja produktionen bättre än min prognos. Då är dom helt klart köp värda. Men dom har nog en del att bevisa för investerarna. Men lyckas dom kan dom gå upp flera hundra procent. Ska man investera i bolaget ska man ställa sig frågan tror man olje priset ska upp kommer pengarna räka för en tillräkligt snabb utbyggnad inom rimlig tid. Säger som förut vänta lite och se hur det går köp i omgångar om du tror på bolaget. Det är omöligt att pricka botten. ...

Min nyårskrönika

Jag lägger ett av mina bättre börsår på hyllan, men konstaterar samtidigt att ingenting egentligen blev som jag trodde. Inte trodde jag på ett nedställ på -42 % för ett år sedan. Hur blir då året som kommer tro ? I min kaffesump så slutar börsen på plus efter att ha svängt än hit än dit. Kaffesumpen menar på att värderingarna nu är så låga och att man har prisat in ett ännu värre scenario för 2009. Extremt låga räntor, enorma stimulanspaket och en psykologisk viktig händelse när USA byter president den 20/1-2009 . Detta är vad som finns att sätta hoppet till, ty dom negativa faktorerna är enorma dom också. En envig kan därmed börja . ...

Gott slut och god fortsättning.......

I finanskriser och lågkonjunkturens spår spirar kreativiteten. Den som tror att det enbart finns färdiga arbetsuppgifter och att det är meningen att vi skall dela dem tänker fel. Det är vi människor som efterfrågar tjänster och som ständigt törstar efter nya produkter som hela tiden utvecklas till vad vi efterfrågar ibland är det smarta entreprenörer som styr oss mot en efterfrågan som kräver kreativitet för att väckas. Det fanns inte tillräckligt många tomtar på julafton att tillgå, jag funderade själv på om jag kunde bidra och samtidigt tjäna några kronor? Det är som sagt tillgången och efterfrågan på tjänsterna som styr. Att se glädjen i barnens ögon då tomten gjorde entré var en höjdare och betalning nog sa en man som tidigare tillbringat julaftonen ensam och som nu förenade nytta med nöje. ...