Community (archive)

The Community closed for new posts on May 1, 2025. All previous content is still available in the archive. Want to explore more? Visit Redeye.se

Appropå bra bankers

Läste nyss en gammal artikel (23 dec) från financial times, där en definition ges av en sund banker (sound banker): “A sound banker, alas, is not one who foresees danger and avoids it, but one who, when he is ruined, is ruined in a conventional way along with his fellows, so that no one can really blame him.” Not for him, then, was the notion of “efficient markets”. Helt underbart skriver måste jag säga, och är väl rätt träffande. ...

Biljoner och triljoner

En viss förvirring råder vad gäller namnen på de stora siffror som man svänger sig med i dagens finanskris. Tyvärr är de olika på engelska och svenska. En svensk miljon är samma sak som en amerikansk million och har sex nollor. 1 000 000. Sen börjar förvirringen… En svensk miljard = en amerikansk billion = 1 000 000 000 (nio nollor) En svensk biljon = en amerikansk trillion = 1 000 000 000 000 (tolv nollor) Ett tusen svenska biljoner = en amerikansk quadrillion = 1 000 000 000 000 000 (femton nollor) En svensk triljon = en amerikansk quintillion = 1 000 000 000 000 000 000 (arton nollor) Chris Martensons Crash Course har ett bra avsnitt om att visualisera stora tal. Där talar han om att ett tusen dollar kan man förstå - en summa som man kan ställa till ett sjudundrans partaj för. En miljon dollar går också att förstå - nånting man kan köpa ett stort hus för. 1000 tusendollarsedlar - en bunt som är cirka 10 cm tjock. Men sen då? Sen börjar siffrorna bli så stora att de förlorar all mening i vår vardag. ...

2017-05-30 11:56 · flute

Tekniskt bullmarknad

Bespoke har hittat ordet - teknisk bullmarknad. Vi är där nu då S&P har stigit mer än 20 % från sin bottennivå. Huruvida vi befinner oss i ett bearmarket rally eller början på en långsiktig trend kan ingen säga med större säkerhet. Om det senare gäller ska man kanske titta närmare på aktierna som nämns i länken ovan? Personligen tycker jag dock att detta fortfarande liknar ett BM-rally. När \“skräpbolagen\” toppar listorna kan det inte vara en uthållig uppgång utan spekulation! Spekulation är tyvärr något som man omöjligvis kan ha en (lönsam) åsikt om… ...

Flykt från säkerhet

De två första handelsdagarna på 2009 har präglats av \“flight from safety\”. Under 2008 var säkerhet det viktigaste och investerare t.o.m. betalade (lite) för att få ha sina pengar hos den amerikanska staten - i de säkraste av obligationer. Nu ser vi motsatsen - åtminstone på aktiemarknaden. \“Säkra\”, tråkiga aktier med stabil utveckling får ge vika för högoddsarna som 20-dubblas om de lyckas. Sedan att kanske 2 på 100 bolag lyckas kan vi oroa oss för om några år… ...

Karo Bio + Astra ?

Tittar lite på Astras planering inför patentutgången för deras storsäljare Crestor inom läkemedelsklassen för blodfettssänkare. Astras samarbete med Abbot är just nu deras satsning inom behandlingsområdet där Crestor kombineras med Abbots fibrat Trilipix. Trilipix är en uppföljare av Abbots etablerade fibrat Tricor som sålde för över 1 BUSD 2007. Kombinationen ger en förbättring av triglyceridsänknigen till ca 40% från 25% för statinen ensam. samt en förbättrad effekt på HDL med totalt höjning om ca 15%. ...

2017-05-30 11:56 · krax

Play it by the ear

Förvirringen verkar nästan total när man läser runt lite i ekonomitidningarna såhär direkt inpå det nya börsåret. Vart e vi på väg ?? På tio poäng………………………… Jag tror dom flesta kommer att dra på 1 poäng när vi väl är framme vid målet. Jsså det var dit det gick med börsen och ekonomin….. Global iskyla tilltar, skriver E24 och AV kontrar med, Bäddat för urstarkt år. Här snackar vi om diametralt helt olika scenarior för året. Inga direkta likheter i dom prognoserna . E24 ser bara negativiteter den närmast framtiden och ingenting tycks kunna rädda planeten dom närmsta åren. Möjligen då den starka januaristarten. AV däremot tittar tillbaka på historiska börsöppningar. Har börsen öppnat starkt i januari så har den också för det mesta slutat på plus. Rent historiskt då med några få undantag. Någon av dom två kommer att ha grundligt fel när vi summerar börsåret 2009. ...

Fallande huspriser 2009

Nu spår till och med mainstream-kommentatorerna fortsatt fallande huspriser under 2009 på bästa plats i DN ekonomi. Men på det stora hela är de fortfarande för opitimistiska - de förutspår nedgångar på totalt 20-25% innan det vänder uppåt igen. (Detta framgår tyvärr inte av webbartikeln, utan bara i papperstidningen.) Jag vill bara påminna om den graf och förutsägelse jag publicerade redan i september 2007 (en version på svenska kom först i november 2007). Vi tar den grafen igen - inflationsjusterade småhuspriser 1975-2007:En nedgång på futtiga 25% skulle inte ens ta oss ner till topparna från 1979 och 1990. Därför kvarstår min spådom om en total nedgång i inflationsjusterade småhuspriser på minst 55%. Med tanke på excesserna på bubblans uppsida finns en stor risk för liknande excesser på nersidan, alltså att min prognos till och med är optimistisk. ...

Hoppsan! Gastrycket!

Häromdagen nämnde jag gastvisten mellan Ryssland och Ukraina. Nu verkar det ha blivit allvarligt. Ryska Gazprom har sedan knappt en vecka stängt av gasleveranserna till Ukraina, som med sin mer eller mindre kollapsade ekonomi har fått betalningssvårigheter. Eftersom 80% av de ryska gasleveranserna till övriga Europa går genom Ukraina leder det som väntat till att det blir problem även med de leveranserna. Idag rapporteras från flera länder i sydöstra Europa allvarliga fall i gastrycket - Bulgarien, Slovakien, Kroatien, Bosnien, Makedonien, Polen, Italien, m.fl. Och detta mitt i smällkalla vintern. ...

Ukraina och gasen

Hittade just en intressant rapport från juni 2007 från Oxford Institute of Energy Studies - \"Ukraine\’s Gas Sector\". \“Ukraine is not only the most important transit country for Russian gas, but is also a significant gas producer in its own right with an output of 18?20 billion cubic metres (bcm) per year in the post-Soviet period and the potential to increase it. Ukraine is also the largest Confederation of Independent States (CIS) gas consumer after Russia: it consumes 70?80 bcm/year. By common consent this is far too high a figure, and a significant drain on the Ukrainian economy.\” ...

Allt guld i hela världen får plats under Louvrens glaspyramid!

Fjolårets rädsla för inflation har som ni kanske märkt snabbt bytts mot en ännu större rädsla för deflation. Allt fler journalister hakar på drevet och letar i gömmorna efter signaler och skäl som stödjer tesen att vi riskerar en deflationsspiral där löner, priser och tillgångspriser faller i stället för att stiga. Slutsatsen, nästan unisont bland politiker, bankirer, husköpare och företagare är förstås: sänk räntan till noll om nödvändigt! Ja, i USA har man t.o.m. börjat trycka pengar för att överflöda ekonomin med ?likviditet?! ...